Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Glostrup fjerntogsperroner
Jeg har forsøgt at finde svar her på forum, uden held. Så derfor spørgsmålet.

Hvad er grunden til, at man afventer en fornyelse af Glostrup fjerntogsperron(er), som så først er færdigt i 2032, fremfor at lade togene standse fra 2025 ved den eksisterende perron?

Bevares, der skal fjernes lidt ukrudt og måske skiftes en pære, men er der noget sikkerhedsmæssigt til hinder for en genåbning? Kapacitetsmæssigt har man jo allerede den nye bane over Køge Nord til aflastning.

Glostrup fjerntogsperroner
Af D 826. 21/11-23, 13:38.
Hej

Perronen er for smal til de hastigheder, som der ønskes kørt på strækningen.

Hilsner Keld

Glostrup fjerntogsperroner
Af anho. 21/11-23, 14:12.
Derudover skal det jo også tages med i betragtning, at åbningen af København-Ringsted banen ikke har ført til en særligt stor reduktion i antallet af tog på Vestbanen. Der kører i myldretiden 10 passagertog i timen mellem Hvidovre Fjern og Roskilde. 2 til Roskilde, 2 til Holbæk, 2 til Kalundborg, 2 til Næstved, 1 til Slagelse og 1 Lufthavnen-Esbjerg. Dertil kommer op til 2 godstog pr time, og der er på sigt ønske om at køre 4 tog i timen til Holbæk.

Med i gennemsnit 6 minutter mellem hvert tog, kunne man nok godt stadig presse et par stop ind på Glostrup - men det ville gøre køreplanen mindre robust.

Mange tak for svarene. Det giver selvfølgelig mening med den for smalle perron - og nogen har jo nok regnet på, at der ikke er nævneværdig mange kunder til letbanen vest for Høje Taastrup ;D

Glostrup fjerntogsperroner
Af RasmusD. 21/11-23, 14:35.
Perronen i Glostrup er så forfalden, at der nærmest er tale om en ruin. Den må ikke engang bruges til evakuering i nødstilfælde, fordi den er i så dårlig stand.

Glostrup fjerntogsperroner
Af sil1207. 21/11-23, 17:25.
Citat fra: RasmusD Dato 21/11-23, 14:35Perronen i Glostrup er så forfalden, at der nærmest er tale om en ruin. Den må ikke engang bruges til evakuering i nødstilfælde, fordi den er i så dårlig stand.
Nu siger du nødstilfælde... hvis alternativet er at evakuere ud i skinner og skærver, så må man godt bruge perronen  ;D

Gå op Sider:[1]
Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak