Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Første undersøgelser af ny bane Silkeborg-Aarhus og overkørsel 56
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Jeg har spurgt Banedanmark om årsagen til de forsvundne rapporter fra deres hjemmeside. De siger at det skyldes den eksterne kvalitetssikring, hvorfor de ikke mener at de oprindelige rapporter kan bruges til noget før de er blevet kvalitetssikret.

Citat fra: anho Dato 30/11-23, 23:07Jeg synes det lyder helt vildt at det kan blive så meget dyrere end det oprindelige overslag. Der er jo for pokker kun tale om 30 kilometer enkeltsporet jernbane, og så skal det koste 5-6 milliarder? København-Ringsted banen er 55 km, dobbeltsporet, bygget til en højere standard og med to niveausepareringer undervejs, og med en stor fancy arkitekttegnet station på midten, og den kostede 10 milliarder kroner.

Jeg ved godt at det har været inflation siden da, men da ikke meget???


Jeg hører på jungletrommerne, fra BDK, at en af årsagerne til at det bliver så meget dyre nu, faktisk skyldes noget positivt. Nemlig der er gang i så mange projekter i landene omkring os, at markedet for "Jernbane Stumper" (skinner mv.) her i Europa, næsten er "støvsuget" (nybyg og renovering/reaktivering). Hvilket jo er godt...og skidt ;)
 
Samtidig skal vi huske på, at der har været en voldsom inflation, og at stålpriserne er steget (vi mangler jo en hel del jern og stål fra Rusland) samt er rustningsindustrien også ude at tømme jern og stålmarkedet.

Så det spiller jo også ind på prisen.

Godt at de er offentlige tilgængelige igen. Jeg havde desværre ikke mulighed for at løse høringsnotaterne den første gang. Godt at se at der generelt er støtte til projektet og at der er et pres på for en dobbeltsporet løsning fra starten.

Citat fra: RBruns Dato 20/12-23, 12:51
Citat fra: anho Dato 30/11-23, 23:07Jeg synes det lyder helt vildt at det kan blive så meget dyrere end det oprindelige overslag. Der er jo for pokker kun tale om 30 kilometer enkeltsporet jernbane, og så skal det koste 5-6 milliarder? København-Ringsted banen er 55 km, dobbeltsporet, bygget til en højere standard og med to niveausepareringer undervejs, og med en stor fancy arkitekttegnet station på midten, og den kostede 10 milliarder kroner.

Jeg ved godt at det har været inflation siden da, men da ikke meget???


Jeg hører på jungletrommerne, fra BDK, at en af årsagerne til at det bliver så meget dyre nu, faktisk skyldes noget positivt. Nemlig der er gang i så mange projekter i landene omkring os, at markedet for "Jernbane Stumper" (skinner mv.) her i Europa, næsten er "støvsuget" (nybyg og renovering/reaktivering). Hvilket jo er godt...og skidt ;)
 
Samtidig skal vi huske på, at der har været en voldsom inflation, og at stålpriserne er steget (vi mangler jo en hel del jern og stål fra Rusland) samt er rustningsindustrien også ude at tømme jern og stålmarkedet.

Så det spiller jo også ind på prisen.
Det er nu nok ikke det, som er årsagen. Nok snarere en embedsmandsmæssig opjustering. Verden mangler ikke stål og prisen er ikke flerdoblet (man skal jo huske på at denne del (stål) kun er en inferiør omkostning i det samlede anlægsarbejde - mest går til lønninger)
;-)

Det.er lidt svært at sammenligne med den tidligere undersøgelse, idet Banedanmarks prisestimat ikke er detaljeret.

Bemærkes også at "tværgående omkostninger" er tredoblet.

JH

Citat fra: Jens Hansen Dato 20/12-23, 15:38Det.er lidt svært at sammenligne med den tidligere undersøgelse, idet Banedanmarks prisestimat ikke er detaljeret.

Bemærkes også at "tværgående omkostninger" er tredoblet.

JH
Man bør altså holde op med at bede BDK om at finder synergier med andre projekter, hvis man vil have det billigt? :-)

Gå op Sider: 1 2 [3]

Jernbanebøger

Færgen er i havn om få minutter

Færgen er i havn om få minutter. Pris 270 kr.

Læs mere
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak