Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Et museum i forandring
Et museum i forandring
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 6/12-23, 21:59.
I fjor høst fikk jeg anledning til å avlegge Deutsches Technikmuseum (tidl. Museum für Verkehr und Technik) i Berlin et besøk. Det var noeen år siden sist, og mye var skjedd siden den gang. Mange nye objekter var kommet til, og jeg fikk høre at det forestår store forandringer forårsaket av at en av museets depotbygninger annetsteds nå må fraflyttes. Den har hittil huset museets lokaltrafikksmateriell. Så langt jeg kunne forstå, er det meningen at det skinnegående skal flyttess til jernbane delen av museet på gamle Anhalter Bahnhof i Trebiner Straße. Det kan innebære at det må settes opp en ekstra bygning, men vedkommende jeg snakket med, kjente ikke detaljene i planene, kun at det skulle skje saker og ting der frem mot 2028 da alt etter planen skal stå ferdig.

De første lokaltrafikkenhetene var allerede ankommet, et skinnenede gult U-Bahntog type F79-2, foreløpig plassert utendørs:

To klassiske S-Bahn-vogner, én fra Berlin og én fra Hamburg hadde derimot fått plass innendørs:



Av andre forandringer merket jeg meg at et 600 mm-lok som så slik ut sist jeg var der:

nå ser slik ut:

Tanken er å illustrere oppryddingen etter krigsskadene etter 2. verdenskrig.

Siden sist var det også dukket opp et par store diesellok, bl.a. dette:


I det hele tatt var det foretatt en del utskiftinger i utstillingen, og det var vvel verd å beøke museet på nytt. Spennende skal det bli å følge med på de forandringer som nå skal gjøres de kommende årene. Plass å ta av har de jo rikelig av.

Se flere bilder fra Deutsches Technikmuseum her.

Et museum i forandring
Af Niels Munch. 6/12-23, 23:51.
Seneste redigering: 7/12-23, 00:00 af Niels Munch
Hej Eyolf,

Tak for kigget. De 2 billeder af 600 mm lok viser 2 forskellige lok. Det grønne er et Henschel, "Trümmer-Loket" er et Jung.

M.v.h.
Niels

Et museum i forandring
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 7/12-23, 12:38.
Hei, Niels!
Ja, jeg hadde selv vanskelig for å se at det kunne dreie seg om samme lok. At det første var et Henschel-lok, visste jeg. Og jeg prøvde å finne ut av det andre også. Problemet er at museet selv oppgir det å være Henschel-loket (Se vedlagte fil med bilde av infoplakaten ved loket, fotografert 14.09.22):
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Men du mener altså at det må dreiee seg om dette loket:
Minas de Utrillas   1903   Jung, Jungenthal   681

Iflg. Liste in Deutschland vorhandener Dampflokomotiven er det det eneste 600 mm Jung-loket på DTM Berlin. Jeg er enig med deg i at lokets utseende stemmer mer med et lok fra 1903 enn et fra 1949, og jeg ser på spansk Wikipedias side om Minas y Ferrocarriles de Utrillas et lok som meget godt kan være dettes søsterlok.

Takk for infoen, Niels! Jeg retter siden min i løpet av dagen.  :)

Et museum i forandring
Af Niels Munch. 7/12-23, 13:19.
Nemlig Eyolf,

Det grønne er Henschel 28514/1949 og "Trümmer-Loket" er JUNG 681/1903. Fotos viser, at Henschel-maskinen tidligere har indgået i Trümmerbahn udstillingen, deraf nok den forkerte planche.

Bedste hilsener
Niels

Et museum i forandring
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 7/12-23, 14:19.
Hehe, det er 14 år mellom de to bidene. Jeg synes nok de burde ha klart å rette den plansjen på de årene.

Et museum i forandring
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 7/12-23, 15:38.
Henschel-loket jeg fotograferte i 2009, står nå som industriminnesmerke i Kerpen-Neubottenbroich, like i nærheten av sandtaket der det hadde sine aktive dager. Se oppslag i LOK Report.

Citat fra: eyolf Dato  7/12-23, 15:38Henschel-loket jeg fotograferte i 2009, står nå som industriminnesmerke i Kerpen-Neubottenbroich, like i nærheten av sandtaket der det hadde sine aktive dager. Se oppslag i LOK Report.

Men er det ikke den lignende Henschel 28503/1949, som står dér?

M.v.h.
Niels

Et museum i forandring
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 7/12-23, 17:32.
Jo, så sannelig! Jeg drømte ikke om at det kunne være bevart to lok med såpass lik historikk. eg får gjøre hjemmeleksen min grundigere neste gang.  ;)

Man lærer stadig noe nytt når man er aktiv på et forum som dette. Igjen takk, Niels!

Lurer på hvor DTM Berlin da har gjort av sitt Riesa-lok. Kanskje det dukker opp igjen i forbindelse med fornyelsen av museet?


Et museum i forandring
Af mss. 12/12-23, 16:53.
Et dejligt museum jeg kun kan anbefale. Har selv desværre ikke været der siden 2016.

Dejligt at se at S-Bahn og U-Bahnvogne også er rykket ind  :D

Da jeg var der i 2012 og 2016 havde de også forsøgslokomotivet 202 003-0 "Um-An", den holdt sammen med V200 og BR 118 -er den der ikke mere?

Her ses den sammen med de andre dieseler:


Den kantede ende

Og den strømlinede ende (glasfiber-forsatsfront med BR 103 forrude):


De fleste af mine billeder fra museet kan ses her:

https://mortenschmidt.piwigo.com/index?/category/569-museum

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Et museum i forandring
Af Mikkelhk, Lunderskov. 12/12-23, 17:38.
202 003-0 var der stadig i starten af november, da min far og jeg var forbi.

Hilsen Mikkel

Et museum i forandring
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 12/12-23, 22:38.
Det viser kun at museet er i stadig endring, for den var der ikke i september i fjor. Antakelig var den tatt inn for vedlikehold - eller den vvar ute på visning et eller annet sted. Det var et ledig spor ved siden av de andre to store dieslene.

Et museum i forandring
Af mss. 12/12-23, 23:50.
Tak for afklaringen Mikkel,
Jamen så er der vist styr på den.

Ja Eyolf, der sker lidt hele tiden, det er jo kun godt  :)

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak