Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Mallorca
Mallorca
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 13/12-23, 00:07.
Jeg skal til Mallorca i august 2024. Mallorca er en skøn ø, og jeg agter at forsøge at opholde mig så langt væk fra hovedbyen Palma som muligt.

Jeg kan se, at der er tre jernbanestrækninger tilbage på øen. Især strækningen Palma-Soller har været en del omtalt på jernbanen.dk

Jeg overvejer at slå mig ned i enten byen Inca, der ligger på de to andre strækninger (Palma-Sa Pobla henholdsvis Palma-Manacor) eller byen Petra, der ligger næsten yderst på strækningen Palma-Manacor.

De to strækninger har ikke tidligere været "analyseret" på jernbanen.dk. Jeg kan se, at Erik V. Pedersen havde en plan om at skrive lidt om dem på evp.dk, men det kom dog ikke så langt.

Køreplan kan ses her:

http://www.trensfm.com/index.php?register_vars[idi]=1

Det ser ud til, at man kan sidde og drikke sig en lille skid på i Palma om aftenen, og så tage toget hjem til Inca eller Petra kl. 22.20 (lørdag og søndag dog kl. 22.10). Nå, men nu skulle jeg jo netop ikke til Palma.

Er der nogen, der har erfaringer fra strækningerne Palma-Sa Pobla/Manacor? Niels Munch var i (bl.a.) Inca i 1967.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen









Mallorca
Af Thorfinn. 20/12-23, 18:58.
Seneste redigering: 20/12-23, 19:02 af Thorfinn
Hvad slags "erfaringer" leder du efter?

August er højeste højsæson. De værste plattenslager prøver lykken at suge de sidste € ud af de dummeste touristers lommer og der er mere end rigeligt varmt (men det vidste du sikkert allerede). Fordi der er så varmt slipper du for de hårdkogte racercyklister i Petra & Inca, som er klassiske caféstops.

Trafikselskabet er tib.org
Brug hellere deres rejseplanlægger for at finde rejser end SFMs køreplan. Til betaling bruger du bare dit betalingskort ligesom du bruger Rejsekortet i Dk. "Intermodal" kort er mest for folk der bor på øen.

SFM er "bare" operatør af letbanen og metroen.
Letbanen fungerer. Det er moderne CAF tram-trains, jeg ville kalde det 'sporvogn'. Ligesom metroen fungerer (CAF SFM). Metersporet giver smalle vognkasser. Regn ikke med at du kan få en siddeplads når der er markedsdag på en af byerne på strækningen.
Palma kommer du ikke udenom - du vil komme til at skifte ved Estacio Intermodal - Det må du lære at acceptere ;-)
En tur til Soller kan anbefales, evt bussen via Valdemossa hjem.
Sporvognen i Soller Havn har jeg aldrig været med - kun set det køre hvor touristbusserne stod i kø for at spytte folk i den. Jeg kan ikke tage det seriøst, imho en turistfælde, den er heller ikke en del af tib netværk.

kender du tibs netværkskort?

Mallorca
Af Thorfinn. 20/12-23, 19:13.
p.s.
jeg fand et billede af sporvognene på flickr.

Mallorca
Af Nordexpress. 20/12-23, 20:57.
Seneste redigering: 20/12-23, 21:01 af Nordexpress
Antallet af turister på Mallorca satte rekord i august måned 2023 med 2.990.500 ankommende, en stigning på 6,4% over 2022.

De skal jo opholde sig et eller andet sted, så de er fordelt over hele øens mange byer og resorts.  Man behøver nok heller ikke kunne så meget catalansk eller spansk, men kan klare sig på hovedsprogene tysk og engelsk :D  ;D

Det svarer sjovt nok stort set til det samlede antal passagerer gennem Københavns Lufthavn som i august 2023 var 2.600.000. Det svarer også temmelig tæt på præcis halvdelen af den danske befolkning. Eller til samtlige beboere i Hamborg med opland i Slesvig-Holsten og Nedresachsen.

Gå op Sider:[1]
Indsend billederSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak