Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ny 10-årig kontrakt til DSB
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 5
Citat fra: andersj Dato 16/12-23, 13:04
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 16/12-23, 10:55
Citat fra: andersj Dato 16/12-23, 00:16Der vil fortsat være fire direkte tog dagligt til Struer over Herning frem til og med K30. Det var eller planlagt at de direkte tog skulle ophøre i K25, men ministeren er jo opstillet i Vestjyllands Storkreds.

Ideen er formentlig mere, at skaffe samme udløbsdato som GoCollectives kontrakt på trafikken i MVJ, så man til den tid kan afgøre om tog til København skal være en del af MVJ udbud eller DSBs kontrakt. Det signalerer også lidt om forventningen til leveringstakten af IC5, at IC3 skal køre landsdelstrafik til 2030.

Lasse

Det minder mig om den passage i kontrakten som jeg glemte i mit oprindelige indlæg:

5.2.3 Transportministeriet kan anmode DSB om at gennemføre anskaffelser af nyt rullende materiel til strækninger, hvor DSB ikke er jernbanevirksomhed. Såfremt Transportministeriet benytter sig af denne mulighed, bliver DSB ejer af sådant rullende materiel og stiller det til rådighed for andre jernbanevirksomheder mod en betaling, der fastlægges i samarbejde mellem DSB og Transportministeriet. Transportministeriet kompenserer DSB for dokumenterede projektomkostninger forbundet med anskaffelsen af sådant rullende materiel. Transportministeriet og DSB fastlægger i samarbejde, om togvedligeholdelse skal indkøbes sammen med det rullende materiel eller ej.

Lignende har været gældende længe, da DSBs indkøb af materiel garanteres af staten, og TRM kan derover ovartage materiellet, hvis det skulle blive nødvendigt. Deisriotogene er eksempelvis handlere flere gange mellem TRM og DSB.

Citat fra: frederikhk Dato 15/12-23, 14:07DSB har fået forlænget deres kontrakt med 10 år.

https://www.trm.dk/nyheder/2023/ny-kontrakt-med-dsb-og-igangsaetning-af-udbudsanalyse-af-fremtidens-togdrift
Teknisk set er DSBs ti-årige kontrakt, der ophørte december 2024 blevet annulleret et år før tid, og erstattet af en ny ti-årig kontrakt. Dermed er DSBs reelle kontraktforlængelse på ni år. Mannøvren med at aflyse den eksisterende kontrakt før tid, er den danske håb om at omgå EUs regler omkring konkurrenceudsættelse, der angiver at kontrakter med startdato efter 23/12-2023 skal konkurrenceudsættes.
Holland lavede en "ren" tiårig kontrakt til NS, til når perioden udløb, og denne strides man nu med EU om. Så det er teknisk set en anden - og noget mere kreativ - metode Danmark har brugt (som de første og pt eneste i EU) for at ungå konkurrenceudsættelsen. Det bliver spændende at se, om EU er enige med de danske fortolknnger.

Lasse

Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 16/12-23, 14:23.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 16/12-23, 13:36
Citat fra: frederikhk Dato 15/12-23, 14:07DSB har fået forlænget deres kontrakt med 10 år.

https://www.trm.dk/nyheder/2023/ny-kontrakt-med-dsb-og-igangsaetning-af-udbudsanalyse-af-fremtidens-togdrift
Teknisk set er DSBs ti-årige kontrakt, der ophørte december 2024 blevet annulleret et år før tid, og erstattet af en ny ti-årig kontrakt. Dermed er DSBs reelle kontraktforlængelse på ni år. Mannøvren med at aflyse den eksisterende kontrakt før tid, er den danske håb om at omgå EUs regler omkring konkurrenceudsættelse, der angiver at kontrakter med startdato efter 23/12-2023 skal konkurrenceudsættes.
Holland lavede en "ren" tiårig kontrakt til NS, til når perioden udløb, og denne strides man nu med EU om. Så det er teknisk set en anden - og noget mere kreativ - metode Danmark har brugt (som de første og pt eneste i EU) for at ungå konkurrenceudsættelsen. Det bliver spændende at se, om EU er enige med de danske fortolknnger.

Lasse
Utroligt med krumspring man som politiker er med til. Man har jo selv været med til at vedtage dette på EU plan.


Jeg har svært ved at se konkurrenceudsættelse give mening lige nu. Ikke før elektrificeringen er gennemført, signalprogrammet er gennemført, og de sidste IC5 er leveret.

Der er så mange interne bindinger i måden materiellet bruges og infrastrukturen til at servicere det, at jeg ikke kan se hvordan det praktisk kan deles op i sin nuværende form. Materielkabalen kan ikke gå op. Der er i forvejen ikke tog nok, og hvis man deler DSB's kørsel op i flere mindre selskaber, kan de ikke dele materiel, og dermed ikke udnytte det lige så effektivt. Dertil kommer, at dieselmateriellet på Sjælland primært vedligeholdes i Aarhus, og hvor man i dag kan få det frem og tilbage som del af IC og ICLyn, vil den mulighed mangle for et "rent" regionaltogsselskab.

Altså vil man enten skulle konkurrenceudsætte alt som én pakke - og det bliver så bare DSB under et nyt navn - eller man må acceptere at drift og vedligehold bliver dyrere end i dag pga tomkørsel og mindre effektiv udnyttelse.

Når IC5 engang er kommet, og der er strøm på alle de store strækninger, ændrer situationen sig. Blandt andet fordi der vil være centralværksteder i både Aarhus og København, der (antager jeg) kan udføre de samme opgaver mht vedligehold af IC5.

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 16/12-23, 13:27DSB har i sine kontrakter siden år 2000 haft krav om at forberede sig til udbud. Det tager så indtil videre 33 år. Jeg har på de 23 år, der er gået vænnet mig til tanken om, at det ikke behøver at være et statsligt selskab, der skal køre togene. Jeg bruger iøvrigt også konkurrenceudsatte busser, færger og fly, når jeg skal rundt omkring, og jeg tror faktisk ikke, at jeg har en enkelt forretning eller leverandør, som jeg har brugt i 33 år uden at spørge en anden, hvad han skal have for det...

Men er det DSB som nøler, eller er det politikerne der nøler, og ikke har været i stand til at sætte struktur og rammer i tide?

Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af GHolm. 16/12-23, 15:50.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 16/12-23, 13:27
Citat fra: GHolm Dato 16/12-23, 11:50Jeg er personligt meget glad for at DSB fortsat skal stå for driften. Jeg ville dog ikke sige nej til nogle forbedringer fra DSBs side, men principielt er det kun rigtigt at offentlig transport skal drives af det offentlige. Og at offentlige penge skal gå til drift af offentlig transport, ikke investorer.
Jeg har såmænd intet imod DSB. Men jernbanen er eneste transportform herhjemme, der ikke er konkurrenceudsat, og det blev efter 19 års dskussioner besluttet ved lov i 2016, at jernbanen også skal konkurrenceudsættes i hele EU, fordi man fra alle de andre transportformer, har set at det fører til flere passagerer, større udbud og lavere priser. Siden har det været nævnt som et væsentligt argument for den grønne omstilling, at jernbanen bringes til at virke på et europæisk niveau istedet for "lukkede nationale hensyn".

DSB har i sine kontrakter siden år 2000 haft krav om at forberede sig til udbud. Det tager så indtil videre 33 år. Jeg har på de 23 år, der er gået vænnet mig til tanken om, at det ikke behøver at være et statsligt selskab, der skal køre togene. Jeg bruger iøvrigt også konkurrenceudsatte busser, færger og fly, når jeg skal rundt omkring, og jeg tror faktisk ikke, at jeg har en enkelt forretning eller leverandør, som jeg har brugt i 33 år uden at spørge en anden, hvad han skal have for det...

Så når nu det ER besluttet - ved lov - at man skal konkurrenceudsætte, og det ER beregnet flere gange, hvor meget man kan spare - samt hvor mange penge, der manger hos BDK eller til forbedret infrasruktur, så er jeg nok mere tilhænger af, at få det gennemført.

Hvis vi antager at rapporterne om besparelser ved at konkurrenceudsætte DSB er rigtige, ville vi frem til 2033 kunne finansiere hele Togfonden og en god bid af en jernbaneforbindelse på Kattegat. Og helt ærligt: Det vil jeg faktisk hellere have, end at der skal stå DSB på tog og stationer.

/Lasse

Jeg tør næsten ikke tænke på hvor de besparelser vil være henne? Der er jo nærmest intet tilbage at spare væk på de danske jernbaner. Og hvorfor det skulle være nødvendigt at sende driften i udbud kan jeg virkelig ikke se. Hvorfor skulle DSB ikke kunne gøre det selv? Det er her værd at nævne at ingen af de lande vi normalt ser som de bedste til jernbanedrift, som f. eks. Schweiss, Kina, Japan, osv... gør det på den måde. Der har man et samlet og effektivt system til den landsdækkende trafik som minimum. Og det virker fantastisk. Vi opnår intet godt ved at splitte ansvaret for det hele op mellem en hel masse forskellige aktører som opfordres til at arbejde mod hindanden i stedet for med hindanden. Der er netop busdriften et godt eksempel. En masse offentlige penge går til et dyrt, ineffektivt transportsystem som er plaget af ansvarsfraskrivelse og lav pålidelighed, mens de private firmaer der skulle forestille at gøre det billigere får en masse penge for det som hverken går til drift eller forbedringer, men til profit. Jeg ser gerne at den danske jernbane bliver omstruktureret, men ikke på denne måde. Jeg tror simpelthen ikke på at det er en god måde at gøre det på. Og når jeg kigger til udlandet der bekræftes jeg i de fleste tilfælde i det, som jeg ser det i hvert fald. Forhåbentlig er EU lovgivningen ændret når kontrakten udløber om 10 år.

Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af GHolm. 16/12-23, 16:02.
Citat fra: hummel_62 Dato 16/12-23, 14:23
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 16/12-23, 13:36
Citat fra: frederikhk Dato 15/12-23, 14:07DSB har fået forlænget deres kontrakt med 10 år.

https://www.trm.dk/nyheder/2023/ny-kontrakt-med-dsb-og-igangsaetning-af-udbudsanalyse-af-fremtidens-togdrift
Teknisk set er DSBs ti-årige kontrakt, der ophørte december 2024 blevet annulleret et år før tid, og erstattet af en ny ti-årig kontrakt. Dermed er DSBs reelle kontraktforlængelse på ni år. Mannøvren med at aflyse den eksisterende kontrakt før tid, er den danske håb om at omgå EUs regler omkring konkurrenceudsættelse, der angiver at kontrakter med startdato efter 23/12-2023 skal konkurrenceudsættes.
Holland lavede en "ren" tiårig kontrakt til NS, til når perioden udløb, og denne strides man nu med EU om. Så det er teknisk set en anden - og noget mere kreativ - metode Danmark har brugt (som de første og pt eneste i EU) for at ungå konkurrenceudsættelsen. Det bliver spændende at se, om EU er enige med de danske fortolknnger.

Lasse
Utroligt med krumspring man som politiker er med til. Man har jo selv været med til at vedtage dette på EU plan.



Det er lidt sjovt hvordan man bliver enig om så meget på EU plan, men så er der en betydelig del af de selv samme politikere der lige pludselig vil noget andet når de kommer hjem. Ikke engang tyskerne virker særligt glade for idéen om udbud af deres nationale jernbanenet.

Citat fra: Krabsen Dato 16/12-23, 09:08Ja, det er vigtigt at bevare pessimismen - DSB er pr. definition inkompetente, ubegavede amatører, og skam få den der prøver at rokke ved det billede...

Jeg vil ikke tale DSB ned, men historien har jo vist at det er gået forkert for den statslige jernbaner. Og det er et politisk problem.

JH


Det minder mig om den passage i kontrakten som jeg glemte i mit oprindelige indlæg:

5.2.3 Transportministeriet kan anmode DSB om at gennemføre anskaffelser af nyt rullende materiel til strækninger, hvor DSB ikke er jernbanevirksomhed. Såfremt Transportministeriet benytter sig af denne mulighed, bliver DSB ejer af sådant rullende materiel og stiller det til rådighed for andre jernbanevirksomheder mod en betaling, der fastlægges i samarbejde mellem DSB og Transportministeriet. Transportministeriet kompenserer DSB for dokumenterede projektomkostninger forbundet med anskaffelsen af sådant rullende materiel. Transportministeriet og DSB fastlægger i samarbejde, om togvedligeholdelse skal indkøbes sammen med det rullende materiel eller ej.
[/quote]

Skal vi gætte på at den budgetanalyse som også skal laves jvf. kontrakten, vil ende med at DSB Materiel oprettes som et statsligt materiel ejer selskab.

JH

Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af mpp. 16/12-23, 22:05.
Uden at ty til konspirationsteorier er problemet lidt med jernbanen, at hvis man rent faktisk løste problemerne og skabte en succesfuld jernbane vil alle de tidligere transportministre ende med at ligne idioter. Som juniorminister med ambitioner er det ikke nødvendigvis karrierefremmende og så er det bedre at lade stå til. Det gælder givetvist dobbelt når man er venstreminister og måske har planer om en lobbyisttjans bagefter eller der er nogle jyske borgmestre der skal tilgodeses (f.x. med en skrotning af Vejle Fjord-forbindelsen).

Som jeg ser det er problemet i Danmark lidt, at man ikke klart adskiller fjerntrafikken fra regional- og lokaltrafikken og kører med tog, der har lidt af det hele med. En udlicitering eller privatisering kunne givetvist give nogle store forskelle for folk, der pendler fra Roskilde til København eller Slagelse til Odense, men for folk der kører på en orangebillet fra tid til anden er det jo bare en udvidelse af mulighederne.

Så er der det med, at der mangler materiel men det er jo lidt en situation man selv har bragt sig i. Det var alligevel over en tredjedel af IC4-togene og alle IC2-togene, man ikke fik ud og køre i Danmark og det havde da været oplagt at se, om nogle private kunne have givet togene en anden farve og fået dem ud og køre i Danmark. Man har heller ikke fået fuld gang i Vectron endnu og det ville da være oplagt, at stille dem til rådighed hvis der er nogle, der nogle vogne.

Nu ved jeg godt at vi her på forum er hurtige til at viderebringe rygter og substansløse spekulationer, men det er alligevel tankevækkende hvor langt der er fra de (realistiske) muligheder der her bliver set og dem, der bliver handlet på politisk. Umiddelbart kunne det jo godt tyde på, at der måske mangler noget viden om mulighederne på borgen og man derfor hellere vil fortsætte som man plejer.

Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af GHolm. 17/12-23, 06:30.
Citat fra: mpp Dato 16/12-23, 22:05Som jeg ser det er problemet i Danmark lidt, at man ikke klart adskiller fjerntrafikken fra regional- og lokaltrafikken og kører med tog, der har lidt af det hele med. En udlicitering eller privatisering kunne givetvist give nogle store forskelle for folk, der pendler fra Roskilde til København eller Slagelse til Odense, men for folk der kører på en orangebillet fra tid til anden er det jo bare en udvidelse af mulighederne.


Du har fuldstændig ret i at man burde dele mere op mellem fjern og regional driften. Det kunne man godt gøre internt i DSB hvis man ville (eller de blev beordret til det). Man kunne også lade regionerne stå for regional or lokaldrift, ligesom man gør med det meste af den kollektive trafik. Se bare til Nordjylland, hvor de allerede gør det. Og de gør det virkelig godt deroppe. Og Lokaltog øst for Storebælt. Det er vel egentlig kun Region Syddanmark der ikke allerede har et selskab der kunne bruges til formålet.

Citat fra: GHolm Dato 17/12-23, 06:30Det er vel egentlig kun Region Syddanmark der ikke allerede har et selskab der kunne bruges til formålet.

Helt uden 'formelt ståsted' er man dog ikke, idet trafikselskabet Sydtrafik (og Varde Kommune) har ejer- og infrastrukturselskabet Vestbanen A/S, der i sin tid stod bag indkøbet af 2 ekstra LINT til ARRIVA, som man så har valgt som operatør - hidtil i koordination med statens og ARRIVAs kontrakt.

Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 17/12-23, 10:43.
Citat fra: mpp Dato 16/12-23, 22:05Uden at ty til konspirationsteorier er problemet lidt med jernbanen, at hvis man rent faktisk løste problemerne og skabte en succesfuld jernbane vil alle de tidligere transportministre ende med at ligne idioter. Som juniorminister med ambitioner er det ikke nødvendigvis karrierefremmende og så er det bedre at lade stå til. Det gælder givetvist dobbelt når man er venstreminister og måske har planer om en lobbyisttjans bagefter eller der er nogle jyske borgmestre der skal tilgodeses (f.x. med en skrotning af Vejle Fjord-forbindelsen).

Som jeg ser det er problemet i Danmark lidt, at man ikke klart adskiller fjerntrafikken fra regional- og lokaltrafikken og kører med tog, der har lidt af det hele med. En udlicitering eller privatisering kunne givetvist give nogle store forskelle for folk, der pendler fra Roskilde til København eller Slagelse til Odense, men for folk der kører på en orangebillet fra tid til anden er det jo bare en udvidelse af mulighederne.

Så er der det med, at der mangler materiel men det er jo lidt en situation man selv har bragt sig i. Det var alligevel over en tredjedel af IC4-togene og alle IC2-togene, man ikke fik ud og køre i Danmark og det havde da været oplagt at se, om nogle private kunne have givet togene en anden farve og fået dem ud og køre i Danmark. Man har heller ikke fået fuld gang i Vectron endnu og det ville da være oplagt, at stille dem til rådighed hvis der er nogle, der nogle vogne.

Nu ved jeg godt at vi her på forum er hurtige til at viderebringe rygter og substansløse spekulationer, men det er alligevel tankevækkende hvor langt der er fra de (realistiske) muligheder der her bliver set og dem, der bliver handlet på politisk. Umiddelbart kunne det jo godt tyde på, at der måske mangler noget viden om mulighederne på borgen og man derfor hellere vil fortsætte som man plejer.
Så er der den tvær regional trafik.
Eks København/ Sjælland. Det giver altid en fa... ballade.
Der med ikke sagt, at ideen er dårlig.
Problemet ligger lidt i at alle ( også mange her) vil have intercitylyn +++ til deres provins station. Hurtig og gennemkørende. Lidt tvært. Skal nok have lokal politik uden af trafik politik. Vi skal også passe på det ikke bliver fir mange selskaber med dyre direktøre og bestyrelser.

Personligt ønsker jeg mig, en gennem arbejdet langtids plan. Så nogen der tør stå fast og gennemføre den.

Citat fra: bastholm Dato 16/12-23, 15:41
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 16/12-23, 13:27DSB har i sine kontrakter siden år 2000 haft krav om at forberede sig til udbud. Det tager så indtil videre 33 år. Jeg har på de 23 år, der er gået vænnet mig til tanken om, at det ikke behøver at være et statsligt selskab, der skal køre togene. Jeg bruger iøvrigt også konkurrenceudsatte busser, færger og fly, når jeg skal rundt omkring, og jeg tror faktisk ikke, at jeg har en enkelt forretning eller leverandør, som jeg har brugt i 33 år uden at spørge en anden, hvad han skal have for det...

Men er det DSB som nøler, eller er det politikerne der nøler, og ikke har været i stand til at sætte struktur og rammer i tide?

At DSB ikke foretager sig noget (andet end gå i vejen) er ganske forståeligt.
Kik hellere imod Transportministeriet, som har nølet/ignoreret EUs 4. jernbanepakke de sidste mange år.
Politikerne skal du ikke forvente dig noget af. Transportområdet ligger meget langt nede på listen over prestige....du kan opfatte det som en art venteposition til noget bedre......og det gør politikerne så.
Dén har embedsmændene luret, så gæt hvem der reelt kører biksen?

En anden interessant detalje i DSB kontrakten er denne;

1.6 Supplerende togtrafik

Som supplement til trafikforpligtelsen i trafikeringsplanen for fjern- og regionaltrafikken skal DSB
udføre en togtrafik hver Køreplanperiode, som omfatter mindst 5oo.ooo Togkilometer. DSB bestemmer
selv på hvilke strækninger og tidspunkter togene skal indsættes i køreplanen, idet det skal dokumenteres, at togene ikke erstatter nogle af de i trafikeringsplanen forudsatte Togafgange. De pågældende tog skal i øvrigt være omfattet af samme vilkår, som gælder for alle andre fjern- og regionaltog i Kontrakten.


Ikke helt normalt at en leverandør får "en sjat penge" som de så kan bruge på hvad de vil!

JH

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 5

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak