Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ny 10-årig kontrakt til DSB
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5]
Citat fra: Jens Hansen Dato 23/12-23, 07:20Kendte ikke til at DSB stiller Øresundstogsæt "vederlagsfrit" til rådighed - og det gør de jo så heller ikke.

Det var det egentligt bare mit bud, ellers er jeg sikker på en mail til Transportministeriet kan hjælpe på noget af din nysgerrighed.

Det er så Transportministeriet der stille dem vederlagsfrit til rådighed, men de er mig bekendt ikke ejet af Transportministeriet.

https://www.trm.dk/media/4lketa4b/aftale-med-skaanetrafiken-overdragelse-af-trafikkoeberansvarpdf.pdf

Citat fra: Jens Hansen Dato 23/12-23, 12:18Trafikkøberansvaret har aldrig ligget hos DSB, det var Transportministeriet der havde det. Og det er nu overgået til Skånetrafikken.

På samme måde som at trafikkøberansvaret i Nordjylland er overgået fra Transportministeriet til region Nordjylland.

JH

Beklager, jeg blandede selve kontrakten og trafikkøberansvaret sammen...

Men det ændrer stadig ikke på, at DSB er blevet frataget kontrakten, ved at lade trafikkøbersvaret overgå til Skånetrafikken, og jeg mener stadig det må være dét der henvises til i dit oprindelige spørgsmål.

Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af tgsen. 23/12-23, 16:12.
Citat fra: Time will tell Dato 23/12-23, 13:15
Citat fra: Jens Hansen Dato 23/12-23, 07:20Kendte ikke til at DSB stiller Øresundstogsæt "vederlagsfrit" til rådighed - og det gør de jo så heller ikke.

Det var det egentligt bare mit bud, ellers er jeg sikker på en mail til Transportministeriet kan hjælpe på noget af din nysgerrighed.

Det er så Transportministeriet der stille dem vederlagsfrit til rådighed, men de er mig bekendt ikke ejet af Transportministeriet.

https://www.trm.dk/media/4lketa4b/aftale-med-skaanetrafiken-overdragelse-af-trafikkoeberansvarpdf.pdf
Transportministeriet stiller noget de ikke ejer vederlagsfrit til rådighed? Må man det?

Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af larsht, København. 23/12-23, 16:16.
Citat fra: tgsen Dato 23/12-23, 16:12
Citat fra: Time will tell Dato 23/12-23, 13:15
Citat fra: Jens Hansen Dato 23/12-23, 07:20Kendte ikke til at DSB stiller Øresundstogsæt "vederlagsfrit" til rådighed - og det gør de jo så heller ikke.

Det var det egentligt bare mit bud, ellers er jeg sikker på en mail til Transportministeriet kan hjælpe på noget af din nysgerrighed.

Det er så Transportministeriet der stille dem vederlagsfrit til rådighed, men de er mig bekendt ikke ejet af Transportministeriet.

https://www.trm.dk/media/4lketa4b/aftale-med-skaanetrafiken-overdragelse-af-trafikkoeberansvarpdf.pdf
Transportministeriet stiller noget de ikke ejer vederlagsfrit til rådighed? Må man det?
Hvem ejer mon DSB.........

Mvh
Lars

Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 23/12-23, 16:46.
DSB Årsrapport 2022 nævner at DSB ejer 24 "Øresunds-eltogsæt DK" som er stillet til rådighed for Skånetrafiken.

Jeg spurgte til et møde i IDA en DSB-direktør om hver ejer skulle stille med sin egen "First-of-Class" for godkendelse af ETCS og svaret var at samarbejdet blandt ejerne er så integreret at man kan nøjes med at stille med en FoC i alt.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

https://www.trm.dk/media/4lketa4b/aftale-med-skaanetrafiken-overdragelse-af-trafikkoeberansvarpdf.pdf
[/quote]

Et meget oplysende link - det er Skånetrafikken som afholder alle udgifter inkl. vedligehold af togmateriellet.

Det må så betyde at den kompensation som DSB får jvf. deres nye kontrakt alene dreje sig om kapitalomkostningerne for de 24 Øresundstogsæt, som DSB ejer.

JH

Citat fra: SVR Dato 19/12-23, 16:46
Citat fra: tgsen Dato 19/12-23, 16:24Man lærer noget nyt om økonomi hver dag. Hvad er en "investor-finansieret monopolistisk prisdumping"?

Hvis jeg husker rigtigt er det at et selskab kommer ind i et område med mange investorer (og dermed penge) og gør deres produkt så billigt som muligt, for at konkurrence på markedet fjernes (bl.a. ved selskaber folder sammen el.lign.). Derefter hæver de så prisen helt gevaldigt eller gør servicen så ringe for at spare penge. Dermed har de dannet et monopol på markedet ved at "pris-dumpe".
Tak SVR. 

Citat fra: Jens Hansen Dato 23/12-23, 16:52https://www.trm.dk/media/4lketa4b/aftale-med-skaanetrafiken-overdragelse-af-trafikkoeberansvarpdf.pdf

Et meget oplysende link - det er Skånetrafikken som afholder alle udgifter inkl. vedligehold af togmateriellet.

Det må så betyde at den kompensation som DSB får jvf. deres nye kontrakt alene dreje sig om kapitalomkostningerne for de 24 Øresundstogsæt, som DSB ejer.

JH
[/quote]

De togsæt ejer de ikke mere :)

Citat fra: banemanden Dato 28/12-23, 15:58De togsæt ejer de ikke mere :)

Er du helt sikker på det?

DSB ejede 34 sæt. De 24 blev udlånt/udlejet til Skånetrafikken mod af de afholder alle udgifter til vedligehold. De sidste ti er blevet solgt til Skånetrafikken og netop overdraget.

Mig bekendt tilhører de første 24 stadig DSB, selvom de befinder sig i Sverige. Der har ikke været meldt noget ud om at de solgte hele flåden - kun de ti.

Det er tilsyneladende ikke så enkelt som jeg opfattede, at det var kapitalomkostningerne DSB blev kompenseret for. I kontraktteksten står;

... at DSB skal modtage en kompensation, der tager højde for den faktiske udvikling i Passagerindtægterne".

JH

Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5]
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak