Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Snälltåget vil køre Helsingør-Aarhus fra K27
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 5
Jeg har ikke set det her nævnt på forum før.

Jernbanenævnet har den 24. oktober 2023 offentliggjort en "Anmeldelse af ny planlagt passagerrute" fra Snälltåget.

Den består udover de eksisterende nattog fra Sverige til Berlin og Innsbruck (skitog) også af følgende dagtog:
2 togpar dagligt Malmö-"Københavnsområdet"-Odense-Kolding-Hamburg. Umiddelbart kun i sæson til at starte med, men med mulighed for indenfor 3-5 år at kunne køre hele året. Kapacitet ca. 400-500 siddepladser pr. tog. Forudsætter sandsynligvis at Snälltåget for lov til at sælge nationale billetter til togene (København-Odense eksempelvis). Skal starte i K25 (december 2024)

3 togpar dagligt København-Roskilde-Odense-Fredericia-Aarhus med mulighed for forlængelse af enkelte tog til/fra Helsingør. Skal starte når Fredericia-Aarhus er elektrificeret, sandsynligvis fra K27.

Alle tog køres af lokomotiv+vogne med 200 km/t tophastighed. Køreplansforslag for dagtogene er overstreget af konkurrencemæssige hensyn.

Link: https://www.jernbanenaevnet.dk/Media/638337255640045450/Anmeldelse%20af%20planlagt%20ny%20passagerrute%20(overstreget).pdf

Anders

Snälltåget vil køre Helsingør-Aarhus fra K27
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 1/01-24, 14:10.
Seneste redigering: 1/01-24, 14:12 af Per Holm
I første omgang lyder som temmelig meget op ad bakke: Ombygning af Chp, anlæg af overhalings- og vendespor Klv - Nel, færdiggørelse af Nel og endelig tidsfølgen i udrulning af ERTMS, anskaffelse af STM-ZUB123 og sporarbejder Od - Sg.

Mon de i ramme alvor regner med at komme i gang i de første par år eller "bare" ansøger af taktiske grunde og seriøst først regner med at komme til at køre ruten nogle år ud i fremtiden?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  1/01-24, 14:10I første omgang lyder som temmelig meget op ad bakke: Ombygning af Chp, anlæg af overhalings- og vendespor Klv - Nel, færdiggørelse af Nel og endelig tidsfølgen i udrulning af ERTMS, anskaffelse af STM-ZUB123 og sporarbejder Od - Sg.

Mon de i ramme alvor regner med at komme i gang i de første par år eller "bare" ansøger af taktiske grunde og seriøst først regner med at komme til at køre ruten nogle år ud i fremtiden?
Ny Ellebjerg/København Syd er jo færdig (for fjerntogenes vedkommende) i løbet af 2024

Snälltågets lokomotiver kører allerede gennem Danmark både med dansk ATC og med ETCS. Det er derfor helle ikke et problem. Så, hvad er problemet så? :)

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Det største problem er vel vogne, men med mængden af IC1 vogne der tages ud af drift i Tyskland i øjeblikket så er det er mindre problem.

I Aarhus vil man skulle planlægge med plads til omløb, enten ved perron eller på p-risten ved at trykke stammerne til og fra perron.

Anders

Snälltåget vil køre Helsingør-Aarhus fra K27
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 1/01-24, 15:14.
Citat fra: 1993matias Dato  1/01-24, 14:28Ny Ellebjerg/København Syd er jo færdig (for fjerntogenes vedkommende) i løbet af 2024

Snälltågets lokomotiver kører allerede gennem Danmark både med dansk ATC og med ETCS. Det er derfor helle ikke et problem. Så, hvad er problemet så? :)


Fint at "Øresundsperronerne" på København Syd (Nel) allerede vil åbne i år. Teksten i Banedanmarks Anlægsplan antyder det samme medens diverse andre tekster nævner 2025.

København Syd (Nel) vil ligge langt mere centralt i Hovedstadsområdet end København Ørestad (Øre) som Snälltåget ellers benytter.

Og ellers synes jeg der vil være rigeligt med emner på strkn. 11 (Peberholmbanen) der kan gå galt: Cph spor 11 og 12, nye overhalings- og vendespor og Alstoms planlagte udrulning af ERTMS på strkn. 11.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Snälltåget vil køre Helsingør-Aarhus fra K27
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 1/01-24, 15:52.
https://www.dsb.dk/dsb-labs/liste-over-forkortelser/stationsforkortelser/

Glad for at hjælpe mine med tog tosser.
København syd er dog ikke på

Citat fra: hummel_62 Dato  1/01-24, 15:52København syd er dog ikke på
Jo og nej. Ny Ellebjerg er, og København Syd overtager Nel.

Citat fra: andersj Dato  1/01-24, 14:39Det største problem er vel vogne, men med mængden af IC1 vogne der tages ud af drift i Tyskland i øjeblikket så er det er mindre problem.

I Aarhus vil man skulle planlægge med plads til omløb, enten ved perron eller på p-risten ved at trykke stammerne til og fra perron.

Jeg stemmer for at man anskaffer de 2 Metropolitan togsæt Metropolitan togstammer, som er blevet sendt til Mukran. Jovist, der skal nok noget software opdatering til dem, men det er vel ikke umuligt. Og førsteklasse på følgende ruter vil ikke gøre mig noget. :-)

København-Hamburg/Berlin
København-Aarhus
Aarhus-Hamburg/Berlin

Citat fra: LM94 Dato  1/01-24, 16:43
Citat fra: andersj Dato  1/01-24, 14:39Det største problem er vel vogne, men med mængden af IC1 vogne der tages ud af drift i Tyskland i øjeblikket så er det er mindre problem.

I Aarhus vil man skulle planlægge med plads til omløb, enten ved perron eller på p-risten ved at trykke stammerne til og fra perron.

Jeg stemmer for at man anskaffer de 2 Metropolitan togsæt Metropolitan togstammer, som er blevet sendt til Mukran. Jovist, der skal nok noget software opdatering til dem, men det er vel ikke umuligt. Og førsteklasse på følgende ruter vil ikke gøre mig noget. :-)

De to stammer blev den 5. december 2023 kørt fra Mukran til skrothandleren Theo Steil i Eberswalde.

Anders

Spændende udvikling og vel et udtryk for at investeringer i jernbanen giver pote – i det her tilfælde et nyt togtilbud når vi har elektrificeret til Aarhus. Så er der det med materiellet men mon ikke de finder ud af det.

Så bliver det spændende om DSB mener IC5 kan hamle op med Snälltågets tilbud eller de kommer til at køre med Talgo på de afgange der har mest konkurrence.

Citat fra: andersj Dato  1/01-24, 17:04
Citat fra: LM94 Dato  1/01-24, 16:43
Citat fra: andersj Dato  1/01-24, 14:39Det største problem er vel vogne, men med mængden af IC1 vogne der tages ud af drift i Tyskland i øjeblikket så er det er mindre problem.

I Aarhus vil man skulle planlægge med plads til omløb, enten ved perron eller på p-risten ved at trykke stammerne til og fra perron.

Jeg stemmer for at man anskaffer de 2 Metropolitan togsæt Metropolitan togstammer, som er blevet sendt til Mukran. Jovist, der skal nok noget software opdatering til dem, men det er vel ikke umuligt. Og førsteklasse på følgende ruter vil ikke gøre mig noget. :-)

De to stammer blev den 5. december 2023 kørt fra Mukran til skrothandleren Theo Steil i Eberswalde.

Det var en skam.

Snälltåget vil køre Helsingør-Aarhus fra K27
Af Danskjävlar. 1/01-24, 23:39.
Seneste redigering: 1/01-24, 23:41 af Danskjävlar
Citat fra: LM94 Dato  1/01-24, 16:43
Citat fra: andersj Dato  1/01-24, 14:39Det største problem er vel vogne, men med mængden af IC1 vogne der tages ud af drift i Tyskland i øjeblikket så er det er mindre problem.

I Aarhus vil man skulle planlægge med plads til omløb, enten ved perron eller på p-risten ved at trykke stammerne til og fra perron.

Jeg stemmer for at man anskaffer de 2 Metropolitan togsæt Metropolitan togstammer, som er blevet sendt til Mukran. Jovist, der skal nok noget software opdatering til dem, men det er vel ikke umuligt. Og førsteklasse på følgende ruter vil ikke gøre mig noget. :-)

København-Hamburg/Berlin
København-Aarhus
Aarhus-Hamburg/Berlin

Som andre har nævnt er de allerede kørt til skrot men såvidt jeg har hørt fra tyskere har Metropolitan togene også været ekstremt dyre i drift og med dårlig driftsstabilitet.

Hvis du spørger mig gør Snälltåget nok meget af det de allerede har gjort. Altså købe brugte UIC-X vogne, sandsynligvis gamle DB Interregio vogne og ombygger dem. De vogne har en simpel men yderst robust konstruktion der gør at de kan køre nærmest i uendelighed og blive fikset ganske nemt. Designet blev bygget i mere eller mindre 40 år, de er jo ellers det samme design som de gamle 1950'er Bcm liggevogne DSB brugte indenrigs i 90'erne. Det er samme grund bag at de er så eftertragtet af andre private operatører som RegioJet og Flixtrain. Snälltåget købte for nylig en række Interregio vogne fra et leasing selskab der i gamle dage blev brugt af Locomore og senere hen Flixtrain før Coronaen. Og der er stadigvæk rigtig mange Interregio vogne til salg og endnu flere på vej eftersom at DB er ved at udrangere deres gamle lokomotivtrukne Intercityvogn flåde.

Dette her er måske en lille genialitet fra Snälltågets side.
Anmeldelsen til Jernbanenævnet skal jo sikre, at der ikke skabes "ubalance i en kontrakt om offentlig tjeneste" - altså at Snälltåget ikke underminerer en kontrakt med DSB, og at DSB ikke underminerer mulighederne for fri trafik.
På tidspunktet, der er ansøgt, var der ingen kontrakt med DSB gældende efter december 2024.
Derfor bliver det ret spændende at se, hvordan man vil håndtere f.eks DSBs Orangebilletter i forhold til Snälltågets forventede kørsler, hvordan sporarbejde planlægges af Banedanmark, hvem der skal tømme toiletter i Aarhus osv osv. Jeg ved godt, at der er gode processer for tildeling af kapacitet, men det må formodes, at der kan komme en del diskussioner, hvis DSB får "mere" end Snälltåget, da DSBs kontrakt jo først er godkendt EFTER Snälltåget har meldt ud.

/Lasse

Er der iøvrigt noget nyt om Transdevs planer om frasalg af Snälltåget? Det kunne jo evt være, at en køber måske ligefrem har togmateriel i forvejen, til at understøtte Snälltågets ideer.

/Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  2/01-24, 08:54Dette her er måske en lille genialitet fra Snälltågets side.
Anmeldelsen til Jernbanenævnet skal jo sikre, at der ikke skabes "ubalance i en kontrakt om offentlig tjeneste" - altså at Snälltåget ikke underminerer en kontrakt med DSB, og at DSB ikke underminerer mulighederne for fri trafik.
På tidspunktet, der er ansøgt, var der ingen kontrakt med DSB gældende efter december 2024.
Derfor bliver det ret spændende at se, hvordan man vil håndtere f.eks DSBs Orangebilletter i forhold til Snälltågets forventede kørsler, hvordan sporarbejde planlægges af Banedanmark, hvem der skal tømme toiletter i Aarhus osv osv. Jeg ved godt, at der er gode processer for tildeling af kapacitet, men det må formodes, at der kan komme en del diskussioner, hvis DSB får "mere" end Snälltåget, da DSBs kontrakt jo først er godkendt EFTER Snälltåget har meldt ud.

/Lasse


Det er meget skarpt observeret.

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 5

Jernbanebøger

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982. Pris 340 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak