Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Snälltåget vil køre Helsingør-Aarhus fra K27
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5
Jeg tror egentligt ikke det er det store problem at man er bundet til Snälltåget. Der er i forvejen langt til Aarhus (lidt kortere med timemodellen), hvis man skal stå op og det er jo realiteten i dag når der mangler vogne i lyntoget eller man bliver sendt med et andet tog end det man havde plads til.

Problemet på ruten i dag er, at den mangler kapacitet, fordi man har for få tog og selvom DSB gerne vil lovprise deres IC5-ere er de jo mere til erstatning af de nuværende tog end tilføjelse af yderligere kapacitet. Den ekstra kapacitet kan så passende leveres af private som Snälltåget, hvis DSB hellere vil køre overspecificeret konktrakttrafik.

Ja, det er lidt problemet i Sverige hvor alle fjerntog har pladsreservationskrav. Så her er det ofte ikke muligt at købe en billet med kort varsel, fordi der er udsolgt.

Anders

Citat fra: andersj Dato 22/01-24, 21:35
Citat fra: Petteri Dato 22/01-24, 18:04Noget jeg også vil hæfte mig ved er, at det de 3 daglige afgange som Snälltoget vil køre, selvfølgelig ikke er særlig fleksibelt. Kunderne får muligvis en billigere pris, men hvis der sker aflysninger, så kan kunden ikke bare lige tage et DSB tog.
Jeg er spændt på, hvordan kunderne vil tage imod det, når de finder ud af at de har sparet 100 kroner, men skal måske vente mange timer eller måske til næste dag, for at komme frem.

EU's passagerrettigheder gælder også for private togselskaber i fri trafik.

Hvis du bliver forsinket på grund af et aflyst tog, og det betyder, at du ankommer til dit bestemmelsessted med en forsinkelse på mere end 60 minutter, har du ret til at vælge ... fortsættelse eller omlægning af rejsen på et senere tidspunkt efter dit valg på tilsvarende vilkår, uden yderligere omkostninger. Dette omfatter alternativ transport til din endelige destination, hvis et tog er blokeret og driften er afbrudt.
Link: https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/rail/index_da.htm#cancelled

Dvs. hvis Snälltåget ikke tilbyder alternativ transport af eget initiativ, kan man vælge at købe en billet til DSB og derefter få billetten refunderet.

Undskyld. Jeg omformulerer mit budskab.

HVIS Snälltoget aflyses, så kan jeg godt få en fornemmelse af, at kunderne tror at billetten kan bruges i DSB i stedet for. Altså ikke købe en ny billet, men bare stige på toget. I Danmark er vi vant til at en standard billet gælder til bus, tog og metro på den strækning der er valgt. Kommer der private ind der driver jernbanetrafik på egne vilkår, så forsvinder den mulighed. Ja, det er kundens ansvar, men jeg har oplevet så meget i både luftfart og jerbane, at jeg forventer at den slags kan ske.

Jeg er udmærket klar over EU forordningen, som også findes i luftfart.

Det var også mest mine tanker omkring det. Ikke så meget andet :)
 

Citat fra: Petteri Dato 23/01-24, 10:22
Citat fra: andersj Dato 22/01-24, 21:35
Citat fra: Petteri Dato 22/01-24, 18:04Noget jeg også vil hæfte mig ved er, at det de 3 daglige afgange som Snälltoget vil køre, selvfølgelig ikke er særlig fleksibelt. Kunderne får muligvis en billigere pris, men hvis der sker aflysninger, så kan kunden ikke bare lige tage et DSB tog.
Jeg er spændt på, hvordan kunderne vil tage imod det, når de finder ud af at de har sparet 100 kroner, men skal måske vente mange timer eller måske til næste dag, for at komme frem.

EU's passagerrettigheder gælder også for private togselskaber i fri trafik.

Hvis du bliver forsinket på grund af et aflyst tog, og det betyder, at du ankommer til dit bestemmelsessted med en forsinkelse på mere end 60 minutter, har du ret til at vælge ... fortsættelse eller omlægning af rejsen på et senere tidspunkt efter dit valg på tilsvarende vilkår, uden yderligere omkostninger. Dette omfatter alternativ transport til din endelige destination, hvis et tog er blokeret og driften er afbrudt.
Link: https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/rail/index_da.htm#cancelled

Dvs. hvis Snälltåget ikke tilbyder alternativ transport af eget initiativ, kan man vælge at købe en billet til DSB og derefter få billetten refunderet.

Undskyld. Jeg omformulerer mit budskab.

HVIS Snälltoget aflyses, så kan jeg godt få en fornemmelse af, at kunderne tror at billetten kan bruges i DSB i stedet for. Altså ikke købe en ny billet, men bare stige på toget. I Danmark er vi vant til at en standard billet gælder til bus, tog og metro på den strækning der er valgt. Kommer der private ind der driver jernbanetrafik på egne vilkår, så forsvinder den mulighed. Ja, det er kundens ansvar, men jeg har oplevet så meget i både luftfart og jerbane, at jeg forventer at den slags kan ske.

Jeg er udmærket klar over EU forordningen, som også findes i luftfart.

Det var også mest mine tanker omkring det. Ikke så meget andet :)
 

Jeg tror mere det er omvendt, at DSB-kunder tror at deres pendlerkort og billetter også gælder hos Snälltåget. Hvis man aktivt har valgt at gå ind hos Snälltåget og købe en billet med inkluderet obligatorisk pladsbillet til en specifik afgang, så tror jeg langt de fleste kender vilkårne.

Anders

Citat fra: andersj Dato 22/01-24, 23:10Ja, det er lidt problemet i Sverige hvor alle fjerntog har pladsreservationskrav. Så her er det ofte ikke muligt at købe en billet med kort varsel, fordi der er udsolgt.

Min oplevelse af togkørsel på fjernbanen i Sverige er nu, at man sjældent aflyser - så hellere køre et stærkt forsinket tog. Den eneste gang, jeg har oplevet en aflysning (det var med SJ), der koblede man simpelthen et ekstra X2000 på næste afgang, så alle fik deres siddeplads og reelt kun blev en time forsinket.

Jeg har ikke oplevet, hvad Snälltåget gør - de har kørt præcist og ankommet til tiden, de gange jeg har prøvet dem.

Men om samme model funker i Danmark må tiden jo vise. Banedanmark har nok også et (stort) ord at have indført.

Snälltåget vil køre Helsingør-Aarhus fra K27
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 23/01-24, 11:55.
DSB, Gocollective og Nordjyllands Trafikselskabs røde billetter er heller ikke særlig fleksible men dem er der dog en del af os der alligevel køber.

Snälltåget vil bare blive endnu en transportør med billige, bøvlede tilbud.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 23/01-24, 11:55DSB, Gocollective og Nordjyllands Trafikselskabs røde billetter er heller ikke særlig fleksible men dem er der dog en del af os der alligevel køber.

Snälltåget vil bare blive endnu en transportør med billige, bøvlede tilbud.

Korrekt, men hvis du køber en orange billet, og toget er aflyst/forsinket, så gælder den trods alt til næste afgang.

Der er givetvist en del togpassagerer DSB på den ene eller anden måde har skræmt væk og de passagerer vil jo nok komme til Snälltåget uden for mange forestillinger om hvad man "plejer" at skulle forvente ved forsinkelser.

Derudover kan man vel forestille sig, at de med kun 2-3 afgange i hver retning har mulighed for at ligge mere luft ind i køreplanen, så en forsinket ankomst i den ene ende ikke vil forsinke den efterfølgende afgang.

Citat fra: Petteri Dato 23/01-24, 15:28
Citat fra: Per Holm Dato 23/01-24, 11:55DSB, Gocollective og Nordjyllands Trafikselskabs røde billetter er heller ikke særlig fleksible men dem er der dog en del af os der alligevel køber.

Snälltåget vil bare blive endnu en transportør med billige, bøvlede tilbud.

Korrekt, men hvis du køber en orange billet, og toget er aflyst/forsinket, så gælder den trods alt til næste afgang.
Og gør Snälltågets billetter ikke det? Såfremt man bliver forsinket nok har man endda krav på at komme frem med et hvilketsomhelst togselskab - inklusive DSB :)

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato 24/01-24, 11:19
Citat fra: Petteri Dato 23/01-24, 15:28
Citat fra: Per Holm Dato 23/01-24, 11:55DSB, Gocollective og Nordjyllands Trafikselskabs røde billetter er heller ikke særlig fleksible men dem er der dog en del af os der alligevel køber.

Snälltåget vil bare blive endnu en transportør med billige, bøvlede tilbud.

Korrekt, men hvis du køber en orange billet, og toget er aflyst/forsinket, så gælder den trods alt til næste afgang.
Og gør Snälltågets billetter ikke det? Såfremt man bliver forsinket nok har man endda krav på at komme frem med et hvilketsomhelst togselskab - inklusive DSB :)

Ja, eller fjernbus (hvorfor ikke)...
😉

Citat fra: 1993matias Dato 24/01-24, 11:19
Citat fra: Petteri Dato 23/01-24, 15:28
Citat fra: Per Holm Dato 23/01-24, 11:55DSB, Gocollective og Nordjyllands Trafikselskabs røde billetter er heller ikke særlig fleksible men dem er der dog en del af os der alligevel køber.

Snälltåget vil bare blive endnu en transportør med billige, bøvlede tilbud.

Korrekt, men hvis du køber en orange billet, og toget er aflyst/forsinket, så gælder den trods alt til næste afgang.
Og gør Snälltågets billetter ikke det? Såfremt man bliver forsinket nok har man endda krav på at komme frem med et hvilketsomhelst togselskab - inklusive DSB :)

Joh, men men i tilfælde af en aflysning er der trods alt en ret stor forskel på om dit tog afgår hver time (eller oftere), eller 2-3 gange om dagen. Så er man væsentligt bedre stillet med DSB i tilfælde af en aflysning, da man skal vente meget kortere på det næste tog.

Citat fra: anho Dato 26/01-24, 21:55
Citat fra: 1993matias Dato 24/01-24, 11:19
Citat fra: Petteri Dato 23/01-24, 15:28
Citat fra: Per Holm Dato 23/01-24, 11:55DSB, Gocollective og Nordjyllands Trafikselskabs røde billetter er heller ikke særlig fleksible men dem er der dog en del af os der alligevel køber.

Snälltåget vil bare blive endnu en transportør med billige, bøvlede tilbud.

Korrekt, men hvis du køber en orange billet, og toget er aflyst/forsinket, så gælder den trods alt til næste afgang.
Og gør Snälltågets billetter ikke det? Såfremt man bliver forsinket nok har man endda krav på at komme frem med et hvilketsomhelst togselskab - inklusive DSB :)

Joh, men men i tilfælde af en aflysning er der trods alt en ret stor forskel på om dit tog afgår hver time (eller oftere), eller 2-3 gange om dagen. Så er man væsentligt bedre stillet med DSB i tilfælde af en aflysning, da man skal vente meget kortere på det næste tog.
Det er da ligegyldigt, hvilket togselskab man kører med, hvis man må vælge førstkommende forbindelse ved en forsinkelse på 60 (?) minutter eller derover - uanset operatør

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Snälltåget vil køre Helsingør-Aarhus fra K27
Af Svend. 26/01-24, 23:27.
Seneste redigering: 26/01-24, 23:34 af Svend
Citat fra: 1993matias Dato 26/01-24, 22:16
Citat fra: anho Dato 26/01-24, 21:55
Citat fra: 1993matias Dato 24/01-24, 11:19
Citat fra: Petteri Dato 23/01-24, 15:28
Citat fra: Per Holm Dato 23/01-24, 11:55DSB, Gocollective og Nordjyllands Trafikselskabs røde billetter er heller ikke særlig fleksible men dem er der dog en del af os der alligevel køber.

Snälltåget vil bare blive endnu en transportør med billige, bøvlede tilbud.


Korrekt, men hvis du køber en orange billet, og toget er aflyst/forsinket, så gælder den trods alt til næste afgang.
Og gør Snälltågets billetter ikke det? Såfremt man bliver forsinket nok har man endda krav på at komme frem med et hvilketsomhelst togselskab - inklusive DSB :)

Joh, men men i tilfælde af en aflysning er der trods alt en ret stor forskel på om dit tog afgår hver time (eller oftere), eller 2-3 gange om dagen. Så er man væsentligt bedre stillet med DSB i tilfælde af en aflysning, da man skal vente meget kortere på det næste tog.
Det er da ligegyldigt, hvilket togselskab man kører med, hvis man må vælge førstkommende forbindelse ved en forsinkelse på 60 (?) minutter eller derover - uanset operatør

Ligesom ved flyselskaber........ spørgsmålet er nu, hvordan det løses i praksis. Hvem ved noget?

Citat fra: Svend Dato 26/01-24, 23:27
Citat fra: 1993matias Dato 26/01-24, 22:16
Citat fra: anho Dato 26/01-24, 21:55
Citat fra: 1993matias Dato 24/01-24, 11:19
Citat fra: Petteri Dato 23/01-24, 15:28
Citat fra: Per Holm Dato 23/01-24, 11:55DSB, Gocollective og Nordjyllands Trafikselskabs røde billetter er heller ikke særlig fleksible men dem er der dog en del af os der alligevel køber.

Snälltåget vil bare blive endnu en transportør med billige, bøvlede tilbud.


Korrekt, men hvis du køber en orange billet, og toget er aflyst/forsinket, så gælder den trods alt til næste afgang.
Og gør Snälltågets billetter ikke det? Såfremt man bliver forsinket nok har man endda krav på at komme frem med et hvilketsomhelst togselskab - inklusive DSB :)

Joh, men men i tilfælde af en aflysning er der trods alt en ret stor forskel på om dit tog afgår hver time (eller oftere), eller 2-3 gange om dagen. Så er man væsentligt bedre stillet med DSB i tilfælde af en aflysning, da man skal vente meget kortere på det næste tog.
Det er da ligegyldigt, hvilket togselskab man kører med, hvis man må vælge førstkommende forbindelse ved en forsinkelse på 60 (?) minutter eller derover - uanset operatør

Ligesom ved flyselskaber........? spørgsmålet er nu, hvordan det løses i praksis. Hvem ved noget?


I Tyskland ser det ud til, at kunden godt nok får de ekstra omkostninger betalt og muligvis også kan få ombyttet sin billet, men ikke at han/hun umiddelbart bare kan stige ind i et konkurrerende trafikselskabs tog eller bus og lade sig befordre videre på den oprindelige billet:

Wenn Sie das Eisenbahnunternehmen nicht innerhalb von 100 Minuten nach der planmäßigen Abfahrtszeit eines verspäteten oder ausgefallenen Zuges oder eines verpassten Anschlusses darüber informiert, welche Möglichkeiten Ihnen für die Weiterreise zur Verfügung stehen, haben Sie das Recht, die Fahrt mit anderen Eisenbahnen (z.B. Flixtrain, Nightjet), einem Reisebus oder einem Bus des Regionalverkehrs fortzusetzen.

Die dadurch ggf. entstandenen notwendigen, angemessenen und zumutbaren Kosten werden Ihnen über das Servicecenter Fahrgastrechte erstattet.

https://www.bahn.de/service/informationen-buchung/fahrgastrechte/rechtliche-regelungen


Citat fra: Svend Dato 26/01-24, 23:27
Citat fra: 1993matias Dato 26/01-24, 22:16
Citat fra: anho Dato 26/01-24, 21:55
Citat fra: 1993matias Dato 24/01-24, 11:19
Citat fra: Petteri Dato 23/01-24, 15:28
Citat fra: Per Holm Dato 23/01-24, 11:55DSB, Gocollective og Nordjyllands Trafikselskabs røde billetter er heller ikke særlig fleksible men dem er der dog en del af os der alligevel køber.

Snälltåget vil bare blive endnu en transportør med billige, bøvlede tilbud.


Korrekt, men hvis du køber en orange billet, og toget er aflyst/forsinket, så gælder den trods alt til næste afgang.
Og gør Snälltågets billetter ikke det? Såfremt man bliver forsinket nok har man endda krav på at komme frem med et hvilketsomhelst togselskab - inklusive DSB :)

Joh, men men i tilfælde af en aflysning er der trods alt en ret stor forskel på om dit tog afgår hver time (eller oftere), eller 2-3 gange om dagen. Så er man væsentligt bedre stillet med DSB i tilfælde af en aflysning, da man skal vente meget kortere på det næste tog.
Det er da ligegyldigt, hvilket togselskab man kører med, hvis man må vælge førstkommende forbindelse ved en forsinkelse på 60 (?) minutter eller derover - uanset operatør

Ligesom ved flyselskaber........ spørgsmålet er nu, hvordan det løses i praksis. Hvem ved noget?


Ved mistede flyforbindelse: Flyselskabet som er forsinket/aflyst, har ansvaret for ombooking (hvis kunden ikke har købt billetter separat) til først mulige afgange - inklusive kost og logi ved en hvis tidsgrænse.
Ved separate bookinger: Kundens, men kan gøre indsigelse via sin rejseforsikring.

 
Jeg uddyber gerne hvis nogen vil vide mere :)


Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak