Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Snälltåget vil køre Helsingør-Aarhus fra K27
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5
CitatEr der overhovedet plads/kapacitet til flere tog mellem Aarhus og Fredericia?


Ja, det er der. AM-signalerne i Østjylland står med noget længere afstand, end f.eks. på strækning 1 mellem København og Fredericia. Selv ved en opgradering af det eksisterende system kunne der således skabes flere kanaler.

Kombinationen af den relativt lave strækningshastighed og de "dynamiske blokafsnit" i det kommende signalsystem vil højne kapaciteten væsentligt.

Citat fra: olst Dato 14/01-24, 16:20
CitatEr der overhovedet plads/kapacitet til flere tog mellem Aarhus og Fredericia?


Ja, det er der. AM-signalerne i Østjylland står med noget længere afstand, end f.eks. på strækning 1 mellem København og Fredericia. Selv ved en opgradering af det eksisterende system kunne der således skabes flere kanaler.

Kombinationen af den relativt lave strækningshastighed og de "dynamiske blokafsnit" i det kommende signalsystem vil højne kapaciteten væsentligt.

Det er mere kapaciteten på Aarhus H, du skal have for øje

Citat fra: olst Dato 14/01-24, 16:20Kombinationen af den relativt lave strækningshastighed og de "dynamiske blokafsnit" i det kommende signalsystem vil højne kapaciteten væsentligt.
Dynamiske blokafsnit er ikke en del af den ETCS der installeres i Danmark.

Snälltåget vil køre Helsingør-Aarhus fra K27
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 14/01-24, 17:48.
Citat fra: AndreasM Dato 14/01-24, 17:16
Citat fra: olst Dato 14/01-24, 16:20Kombinationen af den relativt lave strækningshastighed og de "dynamiske blokafsnit" i det kommende signalsystem vil højne kapaciteten væsentligt.
Dynamiske blokafsnit er ikke en del af den ETCS der installeres i Danmark.
Det troede jeg, og ville det ikke være en stor gevinst?
Hvad med S-banen?

Citat fra: AndreasM Dato 14/01-24, 17:16
Citat fra: olst Dato 14/01-24, 16:20Kombinationen af den relativt lave strækningshastighed og de "dynamiske blokafsnit" i det kommende signalsystem vil højne kapaciteten væsentligt.
Dynamiske blokafsnit er ikke en del af den ETCS der installeres i Danmark.

Nej, men sådan opleves det nye system i praksis, når man har været vant til at blive tvunget ned på 30-40 km/t ved passage af en AM'er, fordi der tidligere har været et forankørende tog i blokken foran. Det var også derfor, jeg skrev dynamiske blokafsnit i anførselstegn.

Citat fra: hummel_62 Dato 14/01-24, 17:48
Citat fra: AndreasM Dato 14/01-24, 17:16
Citat fra: olst Dato 14/01-24, 16:20Kombinationen af den relativt lave strækningshastighed og de "dynamiske blokafsnit" i det kommende signalsystem vil højne kapaciteten væsentligt.
Dynamiske blokafsnit er ikke en del af den ETCS der installeres i Danmark.
Det troede jeg, og ville det ikke være en stor gevinst?
Hvad med S-banen?
ETCS: Faste blokke
CBTC: Dynamiske blokke

Citat fra: Michael Deichmann Dato 14/01-24, 19:48
Citat fra: hummel_62 Dato 14/01-24, 17:48
Citat fra: AndreasM Dato 14/01-24, 17:16
Citat fra: olst Dato 14/01-24, 16:20Kombinationen af den relativt lave strækningshastighed og de "dynamiske blokafsnit" i det kommende signalsystem vil højne kapaciteten væsentligt.
Dynamiske blokafsnit er ikke en del af den ETCS der installeres i Danmark.
Det troede jeg, og ville det ikke være en stor gevinst?
Hvad med S-banen?
ETCS: Faste blokke
CBTC: Dynamiske blokke

Er det ikke meningen, at på sigt igennem ETCS Baseline 3.6, at der skal være dynamiske blokke?

Citat fra: LM94 Dato 14/01-24, 22:49Er det ikke meningen, at på sigt igennem ETCS Baseline 3.6, at der skal være dynamiske blokke?

Nu er det kun ETCS niveau 2 der installeres i Danmark. Ikke 3.6. Der skal nok gå mange år før vi ville få noget som 3.6

Citat fra: Svend Dato 14/01-24, 16:48
Citat fra: olst Dato 14/01-24, 16:20
CitatEr der overhovedet plads/kapacitet til flere tog mellem Aarhus og Fredericia?


Ja, det er der. AM-signalerne i Østjylland står med noget længere afstand, end f.eks. på strækning 1 mellem København og Fredericia. Selv ved en opgradering af det eksisterende system kunne der således skabes flere kanaler.

Kombinationen af den relativt lave strækningshastighed og de "dynamiske blokafsnit" i det kommende signalsystem vil højne kapaciteten væsentligt.

Det er mere kapaciteten på Aarhus H, du skal have for øje
Er den bedste metode til forøgelse af kapaciteten på Aarhus H ikke at gøre den til en gennemkørselsstation med en citytunnel mod nord?

Citat fra: Danskjävlar Dato 14/01-24, 23:45
Citat fra: LM94 Dato 14/01-24, 22:49Er det ikke meningen, at på sigt igennem ETCS Baseline 3.6, at der skal være dynamiske blokke?

Nu er det kun ETCS niveau 2 der installeres i Danmark. Ikke 3.6. Der skal nok gå mange år før vi ville få noget som 3.6

Derfor jeg også skriver "på sigt". Mener bare jeg har læst her på dette forum, at det er planen at det skal opgraderes til 3.6, når tid er.

Snälltåget vil køre Helsingør-Aarhus fra K27
Af RasmusD. 15/01-24, 02:17.
Seneste redigering: 15/01-24, 02:22 af RasmusD
Citat fra: Danskjävlar Dato 14/01-24, 23:45
Citat fra: LM94 Dato 14/01-24, 22:49Er det ikke meningen, at på sigt igennem ETCS Baseline 3.6, at der skal være dynamiske blokke?

Nu er det kun ETCS niveau 2 der installeres i Danmark. Ikke 3.6. Der skal nok gå mange år før vi ville få noget som 3.6

Der går lidt rod i terminologien her.

Baseline og level (det hedder ikke niveau) er ikke det samme.

Level beskriver mængden og metoden for overvågelse af kørslen og transmission af data til toget. Level 0 har ingenting, altså der er intet til at stoppe toget hvis det kører over for rødt. I level 1 får toget info om køretilladelse og signaler via baliser i sporet. I level 2 får toget info om køretilladelser via dataradioforbindelser, og baliser bruges kun til nøjagtig positionsinfo. Al ETCS i Danmark er level 2.

Baseline beskriver funktionsniveau - altså hvad kan systemet i det hele taget, og omhandler så vidt jeg husker bl.a. ting som overkørsler, ombordudstyr og meget andet. Jeg kan ikke huske hvad baseline de danske systemer er på, men mener bestemt det er baseline 3 af en art.

Snälltåget vil køre Helsingør-Aarhus fra K27
Af steenth. 15/01-24, 07:13.
Seneste redigering: 15/01-24, 07:19 af steenth
Citat fra: RasmusD Dato 15/01-24, 02:17
Citat fra: Danskjävlar Dato 14/01-24, 23:45
Citat fra: LM94 Dato 14/01-24, 22:49Er det ikke meningen, at på sigt igennem ETCS Baseline 3.6, at der skal være dynamiske blokke?

Nu er det kun ETCS niveau 2 der installeres i Danmark. Ikke 3.6. Der skal nok gå mange år før vi ville få noget som 3.6

Der går lidt rod i terminologien her.

Baseline og level (det hedder ikke niveau) er ikke det samme.
Niveau er det danske ord for level. Men jeg kan at i ORF bruges level mens informationsmaterialet bruger niveau. Så det er ikke forkert at bruge niveau istedet for level.


Citat fra: RasmusD Dato 15/01-24, 02:17Level beskriver mængden og metoden for overvågelse af kørslen og transmission af data til toget. Level 0 har ingenting, altså der er intet til at stoppe toget hvis det kører over for rødt. I level 1 får toget info om køretilladelse og signaler via baliser i sporet. I level 2 får toget info om køretilladelser via dataradioforbindelser, og baliser bruges kun til nøjagtig positionsinfo. Al ETCS i Danmark er level 2.

Baseline beskriver funktionsniveau - altså hvad kan systemet i det hele taget, og omhandler så vidt jeg husker bl.a. ting som overkørsler, ombordudstyr og meget andet. Jeg kan ikke huske hvad baseline de danske systemer er på, men mener bestemt det er baseline 3 af en art.
baseline 2 var den første sæt af versioner. Men den have ikke alle funktioner med, så der er en masse tilføjelser for at få det til at fungere i praksis. Hovedversionen er 2.3.0d.

baseline 3 samlede op på tilføjelser og fik dem skrevet sammen. Og man fik flere andre funktioner med, som fx overkørsler, som manglede i baseline 2 og tilføjelse en fælles håndtering af en bremsekurve, som i baseline 2 var national defineret. Der er flere versioner i baseline: 3.3.0 (også kaldet ETCS B3 Release 1 - B3R1) var den første stabile version og 3.4.0 (også kaldet ETCS Baseline 3 Maintenance Release 1 - B3MR1) var en version, hvor man fik rettet en række fejl. Version 3.6.0 (ETCS B3 Release 2 - B3R2) blev tilføjet ETCS over GPRS og Online Key Management, som signalprogrammet bruger.

baseline 4 er også kommet med version 4.0.0, hvor nyheden er ATO over ETCS..

Derudover der kommet et ny begreb systemversion, som på en anden måde styre hvordan udstyr med forskellige versioner kan arbejde sammen.

Jeg ved ikke dynamiske blokke skal forstås. Niveau 2 har faste blokke, men opdateres hurtigere via radio end baliser gør i ATC/niveau 1. Men der er en profil, som bruges til level/niveau 3, som beskrivelser hvordan man håndtere virtuelle blokke, som næste fungere som flyde blokke, hvor bloklængden er meget korte uden man skal have en akseltæller e.lign.

EU har revideret TSI CCS (Tekniske Specifikationer for Interoperabilitet Togkontrol og Kommunikations Systemer) i efteråret 2023.

Ved præsentationen fra ERA blev der gjort opmærksom på at ERTMS udvilingen belv betragtet som "færdig". Dvs ERTMS Level 2, Baseline 3.6.0 er lig med ERTMS i EU.
Så kan der komme overbygninger på i forhold til ATO eller "flydende blokke mm", men for disse gælder, at der skal være ubegrænsede kørselsmuliger (fuld interoperabilitet). Dvs ATO vil være i blandet trafik, og flydende blokke kan måske kun køres med nogle tog.

Der kan læses mere i her:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32023R1695

/Lasse


Noget jeg også vil hæfte mig ved er, at det de 3 daglige afgange som Snälltoget vil køre, selvfølgelig ikke er særlig fleksibelt. Kunderne får muligvis en billigere pris, men hvis der sker aflysninger, så kan kunden ikke bare lige tage et DSB tog.
Jeg er spændt på, hvordan kunderne vil tage imod det, når de finder ud af at de har sparet 100 kroner, men skal måske vente mange timer eller måske til næste dag, for at komme frem.

Jeg synes generelt også billetpriserne er høje i Danmark, men der er også en vis fleksibilitet i en standard billet.

Min erfaring fra luftfart fortæller mig, at kunden der rejser med et lavprisselskab ofte forventer den samme ydelse og fleksibilitet som fra et netværksselskab. Så jeg er spændt på at følge udviklingen på dét punkt.

Citat fra: Petteri Dato 22/01-24, 18:04Noget jeg også vil hæfte mig ved er, at det de 3 daglige afgange som Snälltoget vil køre, selvfølgelig ikke er særlig fleksibelt. Kunderne får muligvis en billigere pris, men hvis der sker aflysninger, så kan kunden ikke bare lige tage et DSB tog.
Jeg er spændt på, hvordan kunderne vil tage imod det, når de finder ud af at de har sparet 100 kroner, men skal måske vente mange timer eller måske til næste dag, for at komme frem.

EU's passagerrettigheder gælder også for private togselskaber i fri trafik.

Hvis du bliver forsinket på grund af et aflyst tog, og det betyder, at du ankommer til dit bestemmelsessted med en forsinkelse på mere end 60 minutter, har du ret til at vælge ... fortsættelse eller omlægning af rejsen på et senere tidspunkt efter dit valg på tilsvarende vilkår, uden yderligere omkostninger. Dette omfatter alternativ transport til din endelige destination, hvis et tog er blokeret og driften er afbrudt.
Link: https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/rail/index_da.htm#cancelled

Dvs. hvis Snälltåget ikke tilbyder alternativ transport af eget initiativ, kan man vælge at købe en billet til DSB og derefter få billetten refunderet.

Anders

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak