Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Linje M - S-tog?
Gå ned Sider: 1 [2]
Linje M - S-tog?
Af mss. 13/05-24, 14:00.
Jeg ser det lige omvendt.
Man ønsker at lede folk udenom byen da den centrale strækning er overbelastet. Men det er der folk har behov for at komme ind, så det nytter ikke noget.
At forcere flere eller mere besværlige skift er destruktivt i forhold til den kollektive transports popularitet.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Linje M - S-tog?
Af anho. 13/05-24, 15:01.
I morgenmyldretiden er togene fra Ringbanen stadig godt fyldt når de når til Hellerup, og langt de fleste passagerer hopper direkte over i linje A. Der er et tilrettelagt skifte hvor man kun behøver at gå tværs over perronen, og vente i under 1 minut på at komme videre.

Problemet er så at hvert andet tog på linje F, som kører 5 minutter forskudt, ankommer lige efter linje E har kørt og derfor giver et længere skifte. Dette tog har også ret mange passagerer ombord. Jeg tror sagtens at det kunne retfærdiggøres at forlænge det til Lyngby, og så lade det vende i spor 2 og køre tilbage igen. Dermed ville hvert andet ringbanetog få et bekvemt skifte til linje A, og de andre ville køre direkte til Lyngby - eventuelt kunne den springe Bernstorffsvej over undervejs, men stoppe i Gentofte og Jægersborg. Man kommer så op på 18 tog i timen mellem Lyngby og Hellerup.

Det er dog ikke muligt på nuværende tidspunkt, grundet mangel på materiel.

Linje M - S-tog?
Af KKLD. 13/05-24, 17:28.
Seneste redigering: 13/05-24, 17:30 af KKLD
Citat fra: anho Dato 13/05-24, 15:01I morgenmyldretiden er togene fra Ringbanen stadig godt fyldt når de når til Hellerup, og langt de fleste passagerer hopper direkte over i linje A. Der er et tilrettelagt skifte hvor man kun behøver at gå tværs over perronen, og vente i under 1 minut på at komme videre.

Problemet er så at hvert andet tog på linje F, som kører 5 minutter forskudt, ankommer lige efter linje E har kørt og derfor giver et længere skifte. Dette tog har også ret mange passagerer ombord. Jeg tror sagtens at det kunne retfærdiggøres at forlænge det til Lyngby, og så lade det vende i spor 2 og køre tilbage igen. Dermed ville hvert andet ringbanetog få et bekvemt skifte til linje A, og de andre ville køre direkte til Lyngby - eventuelt kunne den springe Bernstorffsvej over undervejs, men stoppe i Gentofte og Jægersborg. Man kommer så op på 18 tog i timen mellem Lyngby og Hellerup.

Det er dog ikke muligt på nuværende tidspunkt, grundet mangel på materiel.

Hvordan kan det være at der er materielmangel da man tidligere har kørt Linje Bx til Farum (i stedet for kun til Buddinge) og hvert andet Linje A til/fra Solrød Strand (i stedet for kun til Hundige) samtidigt?

Ville der først være nogle muligheder i 2030 når Linje F bliver førerløs med nye tog?

Hvis der blev tryllet 30x SA og 15x SE frem, hvordan tror I så driften ville ændre sig? Jeg tænker at det er oplagt med Linje F til Lyngby og Bx hele vejen til Farum og Linje A til Solrød Strand (i stedet for kun til Hundige) hver afgang.

------
Og noget helt andet er at man ville kunne opnå forbedringer uden at få mere materiel ved at køre flere tog om aftenen efter kl. 20:00. Der synes jeg der er godt fyldt op når der kun køres hvert 20. minut. Perioden med 10. min drift kunne forlænges en time eller to.

Linje M - S-tog?
Af Thomas de Laine, Vanløse. 13/05-24, 20:47.
Citat fra: KKLD Dato 13/05-24, 17:28Hvordan kan det være at der er materielmangel da man tidligere har kørt Linje Bx til Farum (i stedet for kun til Buddinge) og hvert andet Linje A til/fra Solrød Strand (i stedet for kun til Hundige) samtidigt?
Linje A holdt bl.a. op med at køre til Solrød Strand, for at der kunne indvindes et togsæt ad gangen, som kan være ude til renovering.

Men mere generelt lider de fleste S-togslinjer af, at der kører et mix af korte, halvlange og lange tog, mens der egentlig er brug for lange tog på flere afgange. Der er med andre ord mangel på togsæt allerede på denne måde.

Linje M - S-tog?
Af steenth. 14/05-24, 00:22.
Citat fra: KKLD Dato 13/05-24, 17:28Hvordan kan det være at der er materielmangel da man tidligere har kørt Linje Bx til Farum (i stedet for kun til Buddinge) og hvert andet Linje A til/fra Solrød Strand (i stedet for kun til Hundige) samtidigt?
En af grunde til at linje Bx blev afkortet til Buddinge var at skaffe togsæt til Frederikssundfingeren. Men også linje Bx er lidt i klemme, når det er linje B som kører til Farum, hvor det ikke er muligt af hoppe stationer over. Det mere plads til Bx, når det er linje A, som kører til Farum.. Og linje Bx er også designet til at betjene Høje Taastrup-fingeren, hvor der mangler kapacitet i myldretiden.

Linje M - S-tog?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 14/05-24, 07:39.
Da fingerplanen blev udviklet i 1930erne var fingrene reelt ikke så lange og der var mange store arbejdspladser i centrum af København - tænk bare på B&W. Der gav den god mening.
Nu er fingrene blevet meget længere, folk pendler længere og arbejdspladserne er flyttet ud i fingrene og du kommer nemt til at bo langt ude ad een finger og arbejde ovre i en af de andre. De mange, der er i den situation finder du hver morgen og eftermiddag på Motorringvejen. Med det layout du har på S-banerne er offentlig transport ikke et alternativ med mindre de gerne vil gøre DSBs gamle slogan til deres hverdag: Ud at se - med DSB.

Linje M - S-tog?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 14/05-24, 07:42.
Ja der savnes effektive tværgående forbindelser som går fra kyst til kyst. På skinner og asfalt.

Der er letbanen et forsøg på det, om end den ikke komme til kysten i nord.

Linje M - S-tog?
Af Niels Munch. 14/05-24, 10:01.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 14/05-24, 07:39Da fingerplanen blev udviklet i 1930erne var fingrene reelt ikke så lange og der var mange store arbejdspladser i centrum af København - tænk bare på B&W. Der gav den god mening.

Da "Fingerplanen" hyppigt omtales i debatten om trafikken i og omkring København, er det værd at nævne, at den er "født" i 1947, jf. nærmere beskrivelse her: https://planinfo.dk/landsplanlaegning/fingerplanen og her: https://da.wikipedia.org/wiki/Fingerplanen .

M.v.h.
Niels

Linje M - S-tog?
Af anho. 14/05-24, 19:14.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 14/05-24, 07:39Da fingerplanen blev udviklet i 1930erne var fingrene reelt ikke så lange og der var mange store arbejdspladser i centrum af København - tænk bare på B&W. Der gav den god mening.
Nu er fingrene blevet meget længere, folk pendler længere og arbejdspladserne er flyttet ud i fingrene og du kommer nemt til at bo langt ude ad een finger og arbejde ovre i en af de andre. De mange, der er i den situation finder du hver morgen og eftermiddag på Motorringvejen. Med det layout du har på S-banerne er offentlig transport ikke et alternativ med mindre de gerne vil gøre DSBs gamle slogan til deres hverdag: Ud at se - med DSB.

Bedre kollektive ringforbindelser er absolut en nødvendighed, men jeg tror nu stadig at det her er lidt overdrevet. Motorringvejen bliver også benyttet af kolossalt mange der egentlig bare skal ind til byen, men tager bilen i stedet for toget fordi det er lettere eller mageligere, eller bare af ren vane.

Hvis du kigger på passagertallene (passagertal.dk) for Nordbanen, så kan man se at blandt dem der står på ved Hillerød Station, så står 18 % af på Nørreport. 36 % står af på strækningen Nordhavn-København H til sammen. Så er der 8 % der står af i hver af Allerød og Birkerød. Og 13 % står af i Lyngby, men det er en ret unik situation - Lyngby er en af de stationer uden for København der har allerflest passagerer og størst opland. Selv Hellerup, med adgang til Ringbanen, er det kun 3 % af passagererne fra Hillerød der står af i. Det samme gør sig desuden gældende for passagerer der står på i Holte og Lyngby: 18-19 % af passagererne står af på Nørreport. Og dette er altså på den finger der har flest arbejdspladser ude langs banen, med store tætte centre i Hillerød og Lyngby.

Til sammenligning ser man at fra Dyssegård Station på Hareskovbanen, står hele 30 % af på Nørreport. Yderligere 30 % står til sammen af på Nordhavn, Østerport, Vesterport og København H. Kun 2 % tager ruten udad til Bagsværd (hvor Novo Nordisk ellers holder til) og 2 % står af på Buddinge (med ringforbindelsen).

Så kan man selvfølgelig argumentere for at pendling indad er dominerende fordi det er lettest... men pendling med tog udad selv indenfor egen finger er også ret sjældent, bortset fra på Nordbanen.

Linje M - S-tog?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. I dag 07:17.
Det er klart at trafikmønsteret afspejler det banen er bygget til - trafik mod city. Det der kunne være interessant var, hvis man også kunne få kortlagt den trafik der IKKE kører med tog. Det er jo den trafik man skal have fat i og der analyserer hvorfor man ikke vælger off. trafik.
Jeg indrømmer at jeg (som mange andre) ser det fra egen situation (da jeg var erhvervsaktiv). Da arbejdspladsen lå i Allerød (Blovstrød faktisk) og jeg boede i Gribskov kommune, tog jeg faktisk off. trafik på arbejde. Hvis bare jeg kom ud af døren senest 17:00 kunne jeg også komme helt hjem.
Senere flyttede arbejdspladsen til Ballerup og senere igen Brøndby. Der var det slut med off. trafik.

Gå op Sider: 1 [2]
Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere

Jernbanebøger

De danske gasværker og banerne omkring

De danske gasværker og banerne omkring. Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak