Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Togønsker fra Region Sjælland.
Togønsker fra Region Sjælland.
Af Anders Larsen. 19/01-24, 00:51.
Seneste redigering: 19/01-24, 00:58 af Anders Larsen
Region Sjælland har indsendt nogle ønsker på trafik området til Folketinget.

Ikke overraskende er der flest vej projekter men enkelte jernbane projekter har sneget sig ind i aftalen.

Timeplan for togene mellem Kalundborg og København og Nykøbing F og København. 

Slagelse er som bekendt lige indenfor en time og er derfor selvfølgelig ikke med i aftaleteksten.

De vil have Næstved og Vordingborg og/eller Nykøbing F på Hamborg afgangene.

Hvorfor ikke Ringsted?


Dobbeltspor fra syd for  Køge Nord til nord for Køge.

En ekstra perron på Køge Station.

Direkte toge fra Nykøbing Sjælland og Nakskov til København.
 

https://www.sn.dk/region-sjaelland/roede-partier-stemmer-imod-nyt-jernbanespor-og-ekstra-perron-en-kamel-blev-for-stor-at-sluge/

I forhold til de ønskede vejprojekter, er baneprojekterne utroligt uambitiøse...

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Togønsker fra Region Sjælland.
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 19/01-24, 10:10.
Dobbeltspor gennem Ølby lyder ellers dyrt nok.

Til gengæld er der ikke noget ønske om dobbeltspor længere mod syd, for eks. til Herfølge eller Haslev og der er ikke tænkt på en "Hirtshals-løsning" i Køge hvor det ville have været nærliggende at forbinde stationsbro og færgehavn med en overdækket forbindelse for fodgængere.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

I Køge så jeg udover selvfølgelig dobbeltspor til Køge Nord, også gerne en gangbro i nordenden af perronerne. P-pladsen alle bruger er i den ende og på modsatte side er der p-hus man måske kunne gå direkte ind i 1. etage. Og så nedgang til alle perroner selvfølgelig. Det ville sprede folk i begge retninger når der kommer en stamme ind og alle skal af. Og give kortere gåstrækning fra p-pladserne.

Lilla streg tegnet her:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Faktisk har jeg og min bror (der også skriver herinde) snakket om det samme.

Men jeg har ingen anelse om hvad sådan noget ville koste... 50 millioner eller kan det gøres for 10 eller... Ja ingen anelse. Og så problemet med alt offentligt. Hvilken kasse skal betale... kommune... Banedanmark... DSB... S-tog... Lokaltog... Stat... Alt for mange muligheder hvilket er med til at besværliggøre forhold omkring stationsområder til og fra osv osv osv.

Citat fra: 1993matias Dato 19/01-24, 09:17I forhold til de ønskede vejprojekter, er baneprojekterne utroligt uambitiøse...

Til gengæld bliver det rasende dyrt at få Kalundborg København ned på 60 minutter.

Der skal af hvad jeg lige kan se på Rejseplanen skæres 23 minutter et eller andet sted.

Måske noget mere dobbeltspor og opgradering til 160 km/t mellem Holbæk og Kalundborg er rigelig men jeg er ikke sikker.


De 14 minutter der skal hentes mellem Nykøbing F og København tror jeg faktisk bliver hentet når broen er færdig.

Så kan de indsætte Talgo og IC5 og derved hæve farten på hele turen fra 180 til 200 km/t.

Desuden holder den også 2-3 minutter på de enkelte stationer, så her kan der måske hentes nogle minutter, i hvert fald 1.

Citat fra: Anders Larsen Dato 19/01-24, 00:51Region Sjælland har indsendt nogle ønsker på trafik området til Folketinget.
...
De vil have Næstved og Vordingborg og/eller Nykøbing F på Hamborg afgangene.

Hvorfor ikke Ringsted?


Formoder, de må mene Næ, Vo og Ny på lynafgangene? For der er da i hvert fald i flere sammenhænge; rapporter, undersøgeler, strategier mv. blevet lagt op til 2 Hamburg-tog i timen, hvoraf ét skulle stoppe på alle de større stationer, og så ét lyntog kun med stop i Lübeck mellem Kbh og Hamburg. Jeg tænker det er en dårlig idé med mere end ét stop i DK på lynafgangene. Nykøbing F er eneste, der giver mening - men helst ikke, da de jo alligevel bare kan tage et IC-tog, der kun er marginalt langsommere.

Togønsker fra Region Sjælland.
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 20/01-24, 09:43.
Citat fra: Anders Larsen Dato 20/01-24, 08:38
Citat fra: 1993matias Dato 19/01-24, 09:17I forhold til de ønskede vejprojekter, er baneprojekterne utroligt uambitiøse...

Til gengæld bliver det rasende dyrt at få Kalundborg København ned på 60 minutter.

Der skal af hvad jeg lige kan se på Rejseplanen skæres 23 minutter et eller andet sted.

Måske noget mere dobbeltspor og opgradering til 160 km/t mellem Holbæk og Kalundborg er rigelig men jeg er ikke sikker.


De 14 minutter der skal hentes mellem Nykøbing F og København tror jeg faktisk bliver hentet når broen er færdig.

Så kan de indsætte Talgo og IC5 og derved hæve farten på hele turen fra 180 til 200 km/t.

Desuden holder den også 2-3 minutter på de enkelte stationer, så her kan der måske hentes nogle minutter, i hvert fald 1.
Ny bane uden om Holbæk?
Det store sving må koste på tiden. Men de skal jo også betjene kunderne

Citat fra: hummel_62 Dato 20/01-24, 09:43Ny bane uden om Holbæk?
Det store sving må koste på tiden. Men de skal jo også betjene kunderne

Nu er Kalundborg jo i kæmpe vækst så det er vel ikke umuligt at det kan give mening på et tidspunkt. Det skal så nok kombineres med en generel større togtrafik og givetvist også noget dobbeltspor så det ikke sander til i forsinkelser alligevel.

Citat fra: mpp Dato 20/01-24, 11:22
Citat fra: hummel_62 Dato 20/01-24, 09:43Ny bane uden om Holbæk?
Det store sving må koste på tiden. Men de skal jo også betjene kunderne

Nu er Kalundborg jo i kæmpe vækst så det er vel ikke umuligt at det kan give mening på et tidspunkt. Det skal så nok kombineres med en generel større togtrafik og givetvist også noget dobbeltspor så det ikke sander til i forsinkelser alligevel.
Når broen over Samsø kommer løser problemet vel sig selv.

Citat fra: Anders Larsen Dato 20/01-24, 08:38
Citat fra: 1993matias Dato 19/01-24, 09:17I forhold til de ønskede vejprojekter, er baneprojekterne utroligt uambitiøse...

Til gengæld bliver det rasende dyrt at få Kalundborg København ned på 60 minutter.

Der skal af hvad jeg lige kan se på Rejseplanen skæres 23 minutter et eller andet sted.

Måske noget mere dobbeltspor og opgradering til 160 km/t mellem Holbæk og Kalundborg er rigelig men jeg er ikke sikker.
opgradering til 160 km/t Holbæk - Kalundborg vil give en masse minutter, specielt for myldretidstogene, der ikke standser på alle stationer. Med eltog får man også betydeligt bedre acceleration end IC4 i dag, så her vil man snildt kunne hente mindst et minut per station.

Men 23 minutter bliver det nok ikke til. IC til Slagelse gør i dag turen på cirka en time, og det med færre stop og op til 180 km/t. Man kan vel hente 15 minutter med lavt hængende frugter. For de sidste 8 minutter skal man nok regne med 200 km/t i hvert fald til Holbæk.

Uanset hvad, så er ønskerne til jernbanen rasende uambitiøse sammenlignet med de cirka 100 km motorvej, man vil have...

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak