Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Trafikmønstermåling
Gå ned Sider: 1 [2]
Trafikmønstermåling
Af Krabsen. 20/01-24, 13:00.
Citat fra: TWB Dato 20/01-24, 09:18
Citat fra: Krabsen Dato 20/01-24, 09:06
Citat fra: TWB Dato 20/01-24, 05:54
Citat fra: Krabsen Dato 19/01-24, 20:28Der kommer så modellerne ind, idet de efter evne stipulerer de fremtidige ændringer i trafikmønster.
Ved med udgangspunkt i historien at skrue på tallene ud fra planlagte ændringer i demografien, byggeplaner og meget andet.
Så kan jo efterfølgende håbe at de rejsende så rejser som modellen har beregnet.

Fakta er at det sjældent holder stik.

En lille analogi:

"Hvad har du købt?"
"En lodseddel."
"Er du klar over, hvor lille chancen er for at vinde?"
"Større, end hvis jeg ikke købte den."

(Sjanten og Jens Fup i Basserne)

Hvis du med din analogi mener at alle disse trafikundersøgelser ikke giver større chance for at ramme rigtigt end ved køb af en lodseddel - så er vi meget enig.
Nej, det mener jeg ikke, hvilket analogien egentlig skulle illustrere.

En model udarbejdes på baggrund af trafiktællinger, kombineret med forventninger til den fremtidige udvikling, evt. udbygning af bolig- og erhvervsarealer og meget andet. Modellen vil naturligvis ikke ramme i centrum, det er netop en model og ikke sandheden.

Men det er bedre at tage beslutninger ud fra en model - hvor usikker den end måtte være - end tage en helt tilfældig beslutning, hentet op af en hat.

Akkurat som der trods alt er større chance for at vinde en gevinst i et lotteri, hvis man rent faktisk har købt en lodseddel.

Trafikmønstermåling
Af TWB. 20/01-24, 15:54.
Citat fra: Krabsen Dato 20/01-24, 13:00
Citat fra: TWB Dato 20/01-24, 09:18
Citat fra: Krabsen Dato 20/01-24, 09:06
Citat fra: TWB Dato 20/01-24, 05:54
Citat fra: Krabsen Dato 19/01-24, 20:28Der kommer så modellerne ind, idet de efter evne stipulerer de fremtidige ændringer i trafikmønster.
Ved med udgangspunkt i historien at skrue på tallene ud fra planlagte ændringer i demografien, byggeplaner og meget andet.
Så kan jo efterfølgende håbe at de rejsende så rejser som modellen har beregnet.

Fakta er at det sjældent holder stik.

En lille analogi:

"Hvad har du købt?"
"En lodseddel."
"Er du klar over, hvor lille chancen er for at vinde?"
"Større, end hvis jeg ikke købte den."

(Sjanten og Jens Fup i Basserne)

Hvis du med din analogi mener at alle disse trafikundersøgelser ikke giver større chance for at ramme rigtigt end ved køb af en lodseddel - så er vi meget enig.
Nej, det mener jeg ikke, hvilket analogien egentlig skulle illustrere.

En model udarbejdes på baggrund af trafiktællinger, kombineret med forventninger til den fremtidige udvikling, evt. udbygning af bolig- og erhvervsarealer og meget andet. Modellen vil naturligvis ikke ramme i centrum, det er netop en model og ikke sandheden.

Men det er bedre at tage beslutninger ud fra en model - hvor usikker den end måtte være - end tage en helt tilfældig beslutning, hentet op af en hat.

Akkurat som der trods alt er større chance for at vinde en gevinst i et lotteri, hvis man rent faktisk har købt en lodseddel.

Forhåbentlig er et lotteri baseret på tilfældigheder så alle har lige chance.

Så din analogi skal så forståes sådan et en hvilken som helst trafikundersøgelse uanset resultat er ligeværdig?

Det er vist noget vrøvl du har begivet dig ud i (atter engang)!

Trafikmønstermåling
Af thomastog. 20/01-24, 16:23.
Citat fra: TWB Dato 20/01-24, 15:54Forhåbentlig er et lotteri baseret på tilfældigheder så alle har lige chance.

Så din analogi skal så forståes sådan et en hvilken som helst trafikundersøgelse uanset resultat er ligeværdig?

Det er vist noget vrøvl du har begivet dig ud i (atter engang)!

Stop nu, jeg læste det som et muntert indslag. Lad nu være med at lægge store betydninger ind i det.

Jeg læser "lille analogi", som en analogi der ikke helt passer; men den får en til at tænke lidt over emnet, fra en anden vinkel.

Trafikmønstermåling
Af Krabsen. 20/01-24, 16:34.
Citat fra: thomastog Dato 20/01-24, 16:23
Citat fra: TWB Dato 20/01-24, 15:54Forhåbentlig er et lotteri baseret på tilfældigheder så alle har lige chance.

Så din analogi skal så forståes sådan et en hvilken som helst trafikundersøgelse uanset resultat er ligeværdig?

Det er vist noget vrøvl du har begivet dig ud i (atter engang)!

Stop nu, jeg læste det som et muntert indslag. Lad nu være med at lægge store betydninger ind i det.

Jeg læser "lille analogi", som en analogi der ikke helt passer; men den får en til at tænke lidt over emnet, fra en anden vinkel.

Netop!

Trafikmønstermåling
Af Jakobsen. 20/01-24, 16:52.
Eller man kan ty til at tracke telefoner med Wifi og/eller Bluetooth tændt. Og har man så benyttet sig af "gratis" Wifi og meldt sig med email har man enda en mulighed for at kontakte folk, der har været forbi.
Se fx firmaer som https://www.sparktsl.com/blog/does-retail-wifi-tracking-really-work
/hjj

Trafikmønstermåling
Af thomastog. 20/01-24, 17:08.
Citat fra: Jakobsen Dato 20/01-24, 16:52Eller man kan ty til at tracke telefoner med Wifi og/eller Bluetooth tændt. Og har man så benyttet sig af "gratis" Wifi og meldt sig med email har man enda en mulighed for at kontakte folk, der har været forbi.
Se fx firmaer som https://www.sparktsl.com/blog/does-retail-wifi-tracking-really-work
/hjj

Har i andre sammenhænge set, at man vil benytte wifi til at tænde gadebelysning "intelligent".

Min overvejelse er så, om man så skal gå i mørket, hvis ikke man har en mobil (med sig) ?

Trafikmønstermåling
Af TWB. 20/01-24, 18:59.
Citat fra: thomastog Dato 20/01-24, 16:23Stop nu, jeg læste det som et muntert indslag. Lad nu være med at lægge store betydninger ind i det.

Jeg læser "lille analogi", som en analogi der ikke helt passer; men den får en til at tænke lidt over emnet, fra en anden vinkel.

Nu er indspark fra "krabsens" enten meget sarkastisk, irettesættende eller præget af bedrevidende.

Så ligefrem "muntert" indlæg vil jeg ikke betegne det som når afsenderen er "krabsen".

Trafikmønstermåling
Af Petteri. 20/01-24, 19:36.
Citat fra: Togiudlandet Dato 20/01-24, 11:01
Citat fra: Anders Larsen Dato 20/01-24, 01:14
Citat fra: Togiudlandet Dato 19/01-24, 19:56
Citat fra: Anders Larsen Dato 19/01-24, 15:41Man skulle mene at Rejsekortet gav et statistisk stort nok grundlag til at lave trafik tællinger.

Men så tælles alle dem med pendlerkort jo ikke med - modsat en papirlap fra startstation til slutstation. Eller er der virkelig så få med pendlerkort tilbage?

Og det vil alligevel også kun vise rejsen i dag, ikke om der kunne være en nemmere vej...


Min tanke var at hvis Nielsen målinger kan vide nogenlunde hvor mangebder ser et tv program  selv om meget få husstande havde sådanne en boks så kunne ind og udcheckninger med Rejdekortet vel give det damme resultat der deres udbredelse er langt højere end en Nielsen måling.


Jeg et med på ar folk med pendlerkort kun skal checke ind og ud ved start og ende destinationerne.
Men dannwb med data fra selve Rejsekortet så burde det altså give et retvisebde billede.

Bare for en god ordens skyld - pendlerkortet tjekkes aldrig ind/ud, det er som det gamle pap-kort, man blot skal forevise ved forlangende (selvom det nu er elektronisk på mobilos) ;)

Og det kan godt være, jeg er gammeldags, men jeg tænker, at de fleste pendlere har et pendlerkort - enten "månedskort" eller Pendler20, og rejsekortet er mere til fritidsrejser eller ikke faste pendlere? Og derfor synes jeg ikke sammenligningen med TV-måling funker, for pendlerkort og rejsekort er 2 forskellige slags rejsende?

Og jeg bruger selvfølgelig også mit pendlerkort til fritidsrejser i de zoner jeg har - de rejser bliver heller aldrig registreret.

Men kender nogen fordelingen af pendlerkort på mobil og pendler-rejsekort? Det kan jo godt være, jeg er en af de få, der stadig sværger til et "gammeldags" pendlerkort, for at undgå rejsekortet, og alle andre rent faktisk bruger et pendlerrejsekort. Jeg synes bare, der er mange, der hiver deres mobil frem, når der er kontrol.

Der findes både et rejsekort til pendlere samt et pendler-kombi (som jeg selv har)

Pendlerkortet skal aktiveres på en stander, hvis kunden ønsker at rejse med tog, men kun for aktivering. I busser skal kortet checkes ind hver gang.
Pendler-kombi fungerer som et almindeligt rejsekort, men fordelen er, at hvis man rejser udenfor sit område, så trækker kortet kun betalingen for de manglende zoner.


Gå op Sider: 1 [2]
DSB MO 1953ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak