Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- “Vild ide: Hvorfor ikke tog fra Roskilde til Hillerød”
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 7
Artikel fra Sjællandske Medier: https://www.sn.dk/roskilde-kommune/vild-ide-hvorfor-ikke-tog-fra-roskilde-til-hilleroed/

Kort sagt et (meget grundigt og veludført) forslag om en ny jernbane der betjener nogenlunde de samme byer som bus 600S.

Ja jeg er så meget enig, det ville være en genial bane der kører Stevns - Roskilde - Hillerød - Helsingør... Og ja bare en lokalbane. Det er så folkerigt område den kommer igennem. Og skal der senere køres gods fra en Helsingør - Helsingborg bane, så må det til den tid opgraderes. Jeg kan dog ikke se hvorfor det skal tage 15 år at etablere. Men ja, hun har jo desværre nok ret. Fordi politikerne har ingen vilje til at træffe hurtige beslutninger.

3,5 mia kr. bliver nok til 5 eller 6 mia kr, før banen er færdig.

Er der et passagergrundlag for banen?

Fint nok, at man kan komme hurtigere ned og besøge bedsterfar i Roskilde, men er der tilgeængelige informationer, der viser, at en sådan bane kunne blive rentabel?

Mvh.
Lars

I min verden kan jeg ikke se andet end der er masser af potentiale! Det er altså store byer fra og til, og store tidsbesparelser. Nogle gange stiger rejsemønstre jo også når først muligheden er der. Jeg føler nogle gange man regner og regner og regner i stedet for at komme ud og stepperne.

Derudover, RUC vil folk også kunne komme nemmere til nordfra, og ikke bare øst vest. Det vil give så mange flere mulige rejsemønstre. Og selv fra Køge til Hillerød vil der jo spares ganske meget tid den vej kontra s-toget. Som lige pludselig muliggør sådan en pendling bedre også. Jeg kan slet ikke se at det ikke skulle blive ganske mange passagerer over tid på sådan en forbindelse.

Citat fra: Frank Poulsen Dato 21/01-24, 20:28I min verden kan jeg ikke se andet end der er masser af potentiale! Det er altså store byer fra og til, og store tidsbesparelser. Nogle gange stiger rejsemønstre jo også når først muligheden er der. Jeg føler nogle gange man regner og regner og regner i stedet for at komme ud og stepperne.

Derudover, RUC vil folk også kunne komme nemmere til nordfra, og ikke bare øst vest. Det vil give så mange flere mulige rejsemønstre. Og selv fra Køge til Hillerød vil der jo spares ganske meget tid den vej kontra s-toget. Som lige pludselig muliggør sådan en pendling bedre også. Jeg kan slet ikke se at det ikke skulle blive ganske mange passagerer over tid på sådan en forbindelse.

Jo,Jo det er dejligt med ønsketænkning, og det er muligt, at du har ret, men en sådan bane og udgift skal vel baseres på noget mere håndgribeligt end "jeg kan ikke se andet, end..."

Mvh.
Lars

Citat fra: Lars Dato 21/01-24, 20:213,5 mia kr. bliver nok til 5 eller 6 mia kr, før banen er færdig.

Er der et passagergrundlag for banen?

Fint nok, at man kan komme hurtigere ned og besøge bedsterfar i Roskilde, men er der tilgeængelige informationer, der viser, at en sådan bane kunne blive rentabel?

Movia har beregnet passagertallene for hele linie 600S mellem Hundige og Hillerød til 2,3 mio. i 2022. På en gennemsnitlig hverdag (mandag-fredag) var der 7.847 passagerer. Passagertallene for den og de øvrige linier kan findes i et excel-ark på Movias hjemmeside under Nøgletal.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Emnet har været taget op i forum før https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=131079 og der er endda en underskriftsindsamling til fordel for ideen https://www.skrivunder.net/ny_lokalbane_roskilde_hilleroed

Jeg synes umiddelbart det er et udemærket forslag selvom det givetvist skal regnes igennem og kan komme til at se anderledes ud før det kan blive vedtaget (hvilket jeg også tror alle fortalere for det er med på). Man får banebetjent Jyllinge og Slangerup, der i dag er de eneste to byområder uden banebetjening i hovedstadsområdet. Derudover må det vel antages at man får lavet nogle nye byudviklingsområder så der kan blive plads til flere i hovedstaden. Og så er der jo nogle politisk ønsker om, at man laver flere radiallinjer så man ikke får alle gennem midtbyen (f.x. Ring Syd og letbanen).

Citat fra: Lars Dato 21/01-24, 20:213,5 mia kr. bliver nok til 5 eller 6 mia kr, før banen er færdig.

Er der et passagergrundlag for banen?

Fint nok, at man kan komme hurtigere ned og besøge bedsterfar i Roskilde, men er der tilgeængelige informationer, der viser, at en sådan bane kunne blive rentabel?

Hvis man kigger på mængden af biltrafik på rute 6 og passagertallene på 600S (der er væsentligt langsommere end et tog vil være), virker det indlysende at der vil være passagerer til sådan en bane.

Og så kan man jo glædes over endelig at kunne bruge de broer og dæmninger der allerede blev bygget til den nordlige del af projektet i 1930. Måske indvielse på 100 års dagen kan nåes? Nok ikke. Men krydser da fingre for det kunne lykkes!

Det er altså ike alle der har arbejde i København K. Må jeg minde om et par  voldsomt vækstende "bolchebutikker" i Hillerød? Om ikke decideret stationsnært, bl.a. fordi den ene butiks udstrækning er ud over afstandskravene for at være stationsnært :-) men det er bestemt i cykelafstand fra Favrholm.

Alting kommer til den der kan vente... Det var i 2004 at Arriva tilbød at anlægge en letbane langs ring 3: https://nyheder.tv2.dk/2004-02-11-arriva-fremlaegger-projekt-for-letbane-ved-koebenhavn 

Hvis man virkelig gerne vil styrke forbindelsen mellem fingrene, så er det helt herude der skal tænkes. Letbanen fra ishøj til lyngby kommer helt sikkert til at give noget, men det yderste skal også betjenes af en god forbindelse. 600S sidder hver morgen fra 7-9 fast i kø på rute 6.

Bor selv i Stenløse ved siden af stationen, og det virker helt fjollet at den hurtigste vej til Roskilde er en tur ind til Valby....

Det virker som en fin bane, der allerede burde eksistere, men med den yderst begrænsede interesse i skinne-projekter forekommer det ikke realistisk. Det er ikke bare prisen men også brugen af arbejdskraft osv. Og det gør det ikke bedre, at hvis projektet faktisk blev vedtaget, ville der straks komme krav om dobbeltspor.

Al fokus bør være på kapacitet, kapacitet, kapacitet ind mod de større byer. Der skal være plads til flest mulige tog, sådan at man kan komme ind i en positiv cirkel, hvor hyppige, fyldte tog gør driften effektiv og har en reel effekt på trængslen på vejene. 

Med S-tog til Roskilde kunne man så ikke lave Roskilde-Hillerød til S-tog i stedet for?

Der var jo også engang tog mellem Farum og Slangerup hvilket kunne blive reetableret.

Man kunne anlægge banen nu og så bruge de overskydende 4. gen. S-tog til banen når de bliver frigivet fra Linje F i 2030.
I takt med at alle andre S-togsstrækninger bliver førerløst i 2033 kan man så til sidst lave de sidste justeringer så Farum-Slangerup bliver førerløse og Roskilde-Hillerød bliver førerløs.

Citat fra: KKLD Dato 22/01-24, 14:37Med S-tog til Roskilde kunne man så ikke lave Roskilde-Hillerød til S-tog i stedet for?

Der var jo også engang tog mellem Farum og Slangerup hvilket kunne blive reetableret.

Man kunne anlægge banen nu og så bruge de overskydende 4. gen. S-tog til banen når de bliver frigivet fra Linje F i 2030.
I takt med at alle andre S-togsstrækninger bliver førerløst i 2033 kan man så til sidst lave de sidste justeringer så Farum-Slangerup bliver førerløse og Roskilde-Hillerød bliver førerløs.

Det ville forhindre brug som godsbane sammen med en HH-forbindelse. Og der er som bekendt brug for mere kapacitet over Sundet.

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 7
Svenska-lok
Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak