Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Hvilke to store byer burde have (en bedre) jernbaneforbindelse?
Gå ned Sider:[1] 2 3
Hvilke to store byer burde have (en bedre) jernbaneforbindelse?
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 22/01-24, 16:40.
Seneste redigering: 22/01-24, 16:46 af Thomas Boberg Nielsen
Inspireret af drøftelserne i en anden tråd (om en ny jernbane Roskilde-Hillerød), kunne man jo anlægge en mere overordnet betragtning:

Hvordan ser jernbaneforbindelserne ud mellem Danmarks 10 største byer? Mangler nogle af disse 90 potentielle forbindelser? Har nogle af forbindelserne i dag stor omvejskørsel, som man kunne fjerne?

Penge er jo en knap ressource, så der skal argumenteres godt for sagen/sagerne.

Jeg agter ikke at gennemgå samtlige 90 potentielle forbindelser. Men til inspiration for nogle (og irritation for andre) kan følgende uvidenskabelige meninger meninger jo bringes til torvs:

a) de 10 største byer i Danmark er (i faldende orden) København, Aarhus, Odense, Aalborg, Esbjerg, Randers, Horsens, Kolding, Vejle og Roskilde

b) et par eksempler på eksisterende jernbaneforbindelse uden for megen omvejskørsel: København-Roskilde, Odense-Esbjerg, Randers-Aalborg

c) et par eksempler på eksisterende jernbaneforbindelser med rigtig megen omvejskørsel: København-Aalborg, Roskilde-Aarhus, Odense-Horsens

d) der er ikke nogle af de 10 byer, der ikke er jernbanemæssigt forbundet med hinanden

e) i årenes løb har forskellige planer været fremme om at fjerne nogle af de værste omvejskørsler: e1) Stationerne København, Roskilde og Odense på den ene side og stationerne Horsens, Aarhus, Randers og Aalborg på den anden side ville få store fordele af en jernbanebro over Vejle Fjord. Den plan vil uden tvivl blive gennemført, når vi igen får en rød regering. e2) Stationerne København, Roskilde og Odense på den ene side og stationerne Kolding, Esbjerg, Vejle, Horsens, Aarhus, Randers og Aalborg på den anden side vil få store fordele af den kommende Vestfynsbane, der er færdig om få år. e3) Stationerne København, Roskilde, Odense, Esbjerg, Kolding, Vejle og Horsens på den ene side og stationerne Aarhus, Randers og Aalborg på den anden side ville få store fordele af en udrettet jernbane mellem Horsens og Aarhus. Den plan vil uden tvivl blive gennemført, når vi igen får en rød regering. e4) Stationerne København og Roskilde på den ene side og stationerne Aarhus, Randers og Aalborg på den anden side vil få meget store fordele af en Kattegatforbindelse.

f) der har tidligere eksisteret kortere forbindelser mellem de nævnte 10 byer. Frem til 1971 var der en mere direkte forbindelse fra Aalborg, Randers og Aarhus over Silkeborg til Esbjerg.

Keder man sig, kan man jo begynde at tænke over, hvilke forbindelser man burde bygge, når og hvis man kan finde pengene. Kolding-Vejle f.eks.? Eller Aarhus-Randers (en gammel traver)? Eller .....

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen




Jeg elsker disse tænk hvis....
Mange gode tanker. Tænker nogen kommuner lige skal vågne, og gøre plads til trafikken uden skinner til og fra stationen. Og priserne.

Men spændende tanker du kommer med, til en langsigtet plan.
Håber vi kan få en god tråd med nange input

Vejle-Kolding er en interessant tanke. Den har været oppe og vende for et par år siden - jeg tror det var borgmesteren i en af kommunerne der foreslog den, som en del af noget sognerådspolitik.

Ulempen er at Vejle ligger i en tunneldal med stejle sider. Hvis man vil have en nogenlunde direkte linjeføring, skal man således grave tunneller.
Fordelen er at hvis man fører en ny bane stik syd fra Vejle Station, så behøver man kun ekspropriere hvad der ligner 2-3 ejendomme, da man kan lave en rimelig 'flad' tunnelportal. Denne tunnel vil skulle være cirka 3 kilometer lang, som minimum, da bakkerne syd for Vejle er 70-80 meter høje (faktisk højere, men de ligger ikke i vejen for jernbanen). Det vil dog formentlig være mere praktisk at gøre tunnelen længere, omkring 4,5-5,5 kilometer, så man kan lave en udmunding i åben mark.

Hvad ville fordelen så være ved banen? Jo, den ville selvfølgelig gøre det meget hurtigere at komme fra Vejle til Kolding, men den ville også tillade internationale tog fra Aarhus til Hamborg at undgå omvejen via Fredericia. Problemet er jo så bare at den konkurrerer med Vejle Fjord Tunnelen på dette punk - så hvor mange tog vil egentlig have glæde af en Vejle-Kolding bane?

Måske burde jeg lege lidt med nogle linjediagrammer for at skabe lidt overblik over hvordan man kan få det til at hænge sammen.

-----

En anden rute man bør overveje er Slagelse-Kalundborg. Den har nok ikke det højeste passagerpotentiale i forhold til de store byer på listen, men til gengæld vil den være meget billig i anlæg, da der kun vil være behov for at bygge 15 km enkeltsporet jernbane i nogenlunde fladt terræn (Gørlev - tilslutning til Nordvestbanen) og så renovere 5 km eksisterende spor. Ingen nye krydsningsstationer heller, da der er mulighed for at krydse i både Høng og Gørlev. Der er elektricitet i Slagelse og der kommer snart elektricitet i Holbæk også, så man kan køre batteritog uden at skulle anlægge nogen ny ladeinfrastruktur. Togene bør undervejs nok kun standse i Slagelse, Høng, Gørlev, Jerslev/Ubby, Kalundborg Øst og Kalundborg. Man behøver jo heller ikke anlægge banen præcis oven i det gamle trace - mindre kurveudretninger burde være mulige uden at skulle ekspropriere bygninger.

-----

Og for god ordens skyld: kan vi så ikke aftale at vi helt ignorerer Kattegatforbindelsen i denne tråd? Vi har diskuteret den til døde allerede, folk har deres holdninger, og jeg tror ikke vi får rokket nogen hverken på den ene eller anden side. Til gengæld kan det nemt komme til at oversvømme hele tråden.

Meget fortaler for Kalundborg - Slagelse. Og gerne med forbindelse sydpå videre til Næstved. Den "nemme" løsning er selvfølgelig vende i Ringsted, men man vandt meget vil en sløjfe vest for Ringsted. Men det har jeg også været inde på før. Jeg er jo overrasket over hvordan hver morgen trafikmeldingerne vokser med køer ind mod Kalundborg. Det siger noget om behovet for flere alternativer. Og ja jeg mener også det kan gøres forholdsvis billigt. Men desværre ingen politikere der kan overbevises. Jeg har forsøgt :(

https://da.wikipedia.org/wiki/Danmarks_st%C3%B8rste_byer

Her kan man se fin oversigt over de største byer hvis man vil grave i dybden yderligere.

Citat fra: anho Dato 22/01-24, 18:30Vejle-Kolding er en interessant tanke. Den har været oppe og vende for et par år siden - jeg tror det var borgmesteren i en af kommunerne der foreslog den, som en del af noget sognerådspolitik.

Ulempen er at Vejle ligger i en tunneldal med stejle sider. Hvis man vil have en nogenlunde direkte linjeføring, skal man således grave tunneller.
Fordelen er at hvis man fører en ny bane stik syd fra Vejle Station, så behøver man kun ekspropriere hvad der ligner 2-3 ejendomme, da man kan lave en rimelig 'flad' tunnelportal. Denne tunnel vil skulle være cirka 3 kilometer lang, som minimum, da bakkerne syd for Vejle er 70-80 meter høje (faktisk højere, men de ligger ikke i vejen for jernbanen). Det vil dog formentlig være mere praktisk at gøre tunnelen længere, omkring 4,5-5,5 kilometer, så man kan lave en udmunding i åben mark.

Hvad ville fordelen så være ved banen? Jo, den ville selvfølgelig gøre det meget hurtigere at komme fra Vejle til Kolding, men den ville også tillade internationale tog fra Aarhus til Hamborg at undgå omvejen via Fredericia. Problemet er jo så bare at den konkurrerer med Vejle Fjord Tunnelen på dette punk - så hvor mange tog vil egentlig have glæde af en Vejle-Kolding bane?

Måske burde jeg lege lidt med nogle linjediagrammer for at skabe lidt overblik over hvordan man kan få det til at hænge sammen.

-----

Antag man bygger Kattegatforbindelse med sidetunnel til Fyn og en Als-Fyn tunnel. Det vil give mulighed for højhastighedsforbindelse Aarhus - Odense - Sønderborg - Flensburg og videre.

Hvilke to store byer burde have (en bedre) jernbaneforbindelse?
Af anho. 22/01-24, 20:11.
Seneste redigering: 22/01-24, 20:13 af anho
Citat fra: tgsen Dato 22/01-24, 19:30
Citat fra: anho Dato 22/01-24, 18:30Vejle-Kolding er en interessant tanke. Den har været oppe og vende for et par år siden - jeg tror det var borgmesteren i en af kommunerne der foreslog den, som en del af noget sognerådspolitik.

Ulempen er at Vejle ligger i en tunneldal med stejle sider. Hvis man vil have en nogenlunde direkte linjeføring, skal man således grave tunneller.
Fordelen er at hvis man fører en ny bane stik syd fra Vejle Station, så behøver man kun ekspropriere hvad der ligner 2-3 ejendomme, da man kan lave en rimelig 'flad' tunnelportal. Denne tunnel vil skulle være cirka 3 kilometer lang, som minimum, da bakkerne syd for Vejle er 70-80 meter høje (faktisk højere, men de ligger ikke i vejen for jernbanen). Det vil dog formentlig være mere praktisk at gøre tunnelen længere, omkring 4,5-5,5 kilometer, så man kan lave en udmunding i åben mark.

Hvad ville fordelen så være ved banen? Jo, den ville selvfølgelig gøre det meget hurtigere at komme fra Vejle til Kolding, men den ville også tillade internationale tog fra Aarhus til Hamborg at undgå omvejen via Fredericia. Problemet er jo så bare at den konkurrerer med Vejle Fjord Tunnelen på dette punk - så hvor mange tog vil egentlig have glæde af en Vejle-Kolding bane?

Måske burde jeg lege lidt med nogle linjediagrammer for at skabe lidt overblik over hvordan man kan få det til at hænge sammen.

-----

Antag man bygger Kattegatforbindelse med sidetunnel til Fyn og en Als-Fyn tunnel. Det vil give mulighed for højhastighedsforbindelse Aarhus - Odense - Sønderborg - Flensburg og videre.

Nej, det vil jeg ikke antage. Det er fuldstændigt uden for formålet med denne tråd og har intet med diskussionen at gøre. Desuden har en jernbanedel af Als-Fyn tunnelen en stærkt negativ samfundsøkonomisk rentabilitet, og jeg vil købe og æde en hat på at det samme gør sig gældende for en Aarhus-Odense "sidetunnel".

Hvilke to store byer burde have (en bedre) jernbaneforbindelse?
Af tgsen. 22/01-24, 21:08.
Seneste redigering: 22/01-24, 21:14 af tgsen
Citat fra: anho Dato 22/01-24, 20:11
Citat fra: tgsen Dato 22/01-24, 19:30
Citat fra: anho Dato 22/01-24, 18:30Vejle-Kolding er en interessant tanke. Den har været oppe og vende for et par år siden - jeg tror det var borgmesteren i en af kommunerne der foreslog den, som en del af noget sognerådspolitik.

Ulempen er at Vejle ligger i en tunneldal med stejle sider. Hvis man vil have en nogenlunde direkte linjeføring, skal man således grave tunneller.
Fordelen er at hvis man fører en ny bane stik syd fra Vejle Station, så behøver man kun ekspropriere hvad der ligner 2-3 ejendomme, da man kan lave en rimelig 'flad' tunnelportal. Denne tunnel vil skulle være cirka 3 kilometer lang, som minimum, da bakkerne syd for Vejle er 70-80 meter høje (faktisk højere, men de ligger ikke i vejen for jernbanen). Det vil dog formentlig være mere praktisk at gøre tunnelen længere, omkring 4,5-5,5 kilometer, så man kan lave en udmunding i åben mark.

Hvad ville fordelen så være ved banen? Jo, den ville selvfølgelig gøre det meget hurtigere at komme fra Vejle til Kolding, men den ville også tillade internationale tog fra Aarhus til Hamborg at undgå omvejen via Fredericia. Problemet er jo så bare at den konkurrerer med Vejle Fjord Tunnelen på dette punk - så hvor mange tog vil egentlig have glæde af en Vejle-Kolding bane?

Måske burde jeg lege lidt med nogle linjediagrammer for at skabe lidt overblik over hvordan man kan få det til at hænge sammen.
Antag man bygger Kattegatforbindelse med sidetunnel til Fyn og en Als-Fyn tunnel. Det vil give mulighed for højhastighedsforbindelse Aarhus - Odense - Sønderborg - Flensburg og videre.

Nej, det vil jeg ikke antage. Det er fuldstændigt uden for formålet med denne tråd og har intet med diskussionen at gøre.
Tråden hedder
"Hvilke to store byer burde have (en bedre) jernbaneforbindelse?"
Det emne bliver vanskeligt at diskutere hvis vi på forhånd udelukker projekter som Kattegatforbindelsen, som du foreslog i trådens tredje indlæg. Den vil nemlig give en bedre jernbaneforbindelse mellem København og Aarhus/Aalborg/Randers.
CitatDesuden har en jernbanedel af Als-Fyn tunnelen en stærkt negativ samfundsøkonomisk rentabilitet,
Den undersøgelse er jeg ikke bekendt med.
Citatog jeg vil købe og æde en hat på at det samme gør sig gældende for en Aarhus-Odense "sidetunnel".

Man kan forøvrigt købe rimeligt små hatte, f.eks. en kattehat. Eller en napoleonshat.

Blandt de 10 byer bor der ca. 600.000 indbyggere i Det Østjyske Bybånd (Randers-Kolding). Hvor meget omvejskørsel betyder, kan ses ved, at afstanden Randers-Kolding og København-Nyborg begge er ca. 130 km. Førstnævnte har rejsetid med tog på 2 timer (inkl. 7 min. ophold i Aarhus), den anden strækning 1:15 time.

MVH; Lars

Citat fra: LarsJels Dato 22/01-24, 22:30Blandt de 10 byer bor der ca. 600.000 indbyggere i Det Østjyske Bybånd (Randers-Kolding). Hvor meget omvejskørsel betyder, kan ses ved, at afstanden Randers-Kolding og København-Nyborg begge er ca. 130 km. Førstnævnte har rejsetid med tog på 2 timer (inkl. 7 min. ophold i Aarhus), den anden strækning 1:15 time.

MVH; Lars
Det er resultatet af jyske politikeres satsning på motorvejsinvesteringer. De kunne have fået al den jernbane de ville, men ville/vil hellere have asfalt. Det er ganske simpelt.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 22/01-24, 16:40Hvordan ser jernbaneforbindelserne ud mellem Danmarks 10 største byer? Mangler nogle af disse 90 potentielle forbindelser? Har nogle af forbindelserne i dag stor omvejskørsel, som man kunne fjerne?



Protest - det er 'kun' 45 potentielle forbindelser!

Eskild

Citat fra: esni Dato 23/01-24, 07:53
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 22/01-24, 16:40Hvordan ser jernbaneforbindelserne ud mellem Danmarks 10 største byer? Mangler nogle af disse 90 potentielle forbindelser? Har nogle af forbindelserne i dag stor omvejskørsel, som man kunne fjerne?



Protest - det er 'kun' 45 potentielle forbindelser!


I stand corrected ;)

Odense - Århus Halv time

Arbejd formiddag i Skejby - eftermiddag Odense sygehus.
Bo i Svendborg - studer i Århus.
Åbne den store trekant Odense - (kolding-vejle-fredericia) - Århus

Sidegevinst københavn Århus under 2 timer uden vandflyver

Venlig hilsen Jens

Brabrand - Hammel - Rødkærsbro og Viborg til Herning vil være en gode jernbane at bygge.

Man burde vel starte med at kigge på, hvor folk rejser hen. Det vil jo ikke nødvendigvis give mening at lave en Silkeborg - Viborg jernbane, hvis behovet er at folk fra Silkeborg og Viborg primært skal til Aarhus.

Når det er sagt, er det nok reelt at kigge på "ring forbindelser". Roskilde - Hillerød som Lokalbane er jo et logisk alternativ af Københavns "Ring 1" som Metro, "Ring 2" som S-tog, "Ring 3 - der af en eller anden grund endte det med Letbane, men måske burde være S-tog. Ring 4 ved Hundige - Høje Taastrup - Ballerup - Lyngby og så Ring 5 eller 5½ som Køge - Roskilde - Hillerød - Helsingør.

Noget lignende kender jeg ikke til i forhold til Aarhus, men det er nok, der behovet kommer først ...engang.

Men helt generelt kan man jo starte med at gøre produktet attraktivt gennem punktlighed, rejsehastighed og frekvens, så kan man jo se, hvad potentialet er (var det 28% flere rejsende på Grenåbanen i 2023 efter 30 min drift i myldretiderne?).

Lasse

Citat fra: UTJ Dato 22/01-24, 22:43
Citat fra: LarsJels Dato 22/01-24, 22:30Blandt de 10 byer bor der ca. 600.000 indbyggere i Det Østjyske Bybånd (Randers-Kolding). Hvor meget omvejskørsel betyder, kan ses ved, at afstanden Randers-Kolding og København-Nyborg begge er ca. 130 km. Førstnævnte har rejsetid med tog på 2 timer (inkl. 7 min. ophold i Aarhus), den anden strækning 1:15 time.

MVH; Lars
Det er resultatet af jyske politikeres satsning på motorvejsinvesteringer. De kunne have fået al den jernbane de ville, men ville/vil hellere have asfalt. Det er ganske simpelt.

Det er lidt mere kompliceret end som så og rækker også meget længere tilbage end den første motorvej.

Nu er det jo heller ikke fordi man har rettet jernbane ud andre steder i landet. De eneste nybygninger de sidste 100 år er Storebælt, Øresundsbanen og shuntet ved Taulov. Det er først med den ny Ringstedbane, at man begynder at tænke i hurtigere linjeføringer, og den er først og fremmest udløst af kapacitetsproblemer.

Til gengæld kan man godt skyde på fortidens (jyske) politikere - og så på geografien. Her havde man ikke vilje til at bruge pengene på at grave igennem bakkerne i Østjylland, og da man samtidig ville have banen gennem samtlige købstæder, så fik man en krøllet linjeføring som kom til at følge fjorde og ådale. Mellem Århus og Randers valgte man den billige løsning at koble banen på den eksisterende til Viborg i stedet for at sigte direkte mellem de to byer, mens man mellem Kolding og Vejle skal igennem Fredericia. Så banen i især Østjylland fik fra start en meget dårligere linjeføring, end dem man havde bygget på Sjælland.

Timemodellen var et effektivt forsøg på at få gjort noget ved flere af de værste omveje og kurvede stykker. Og  ja, her lod først og fremmest partier med base i Jylland den ideologiske modstand mod finansieringen skygge over den transportmæssige gevinst. Det er beskæmmende.

Læg oven i at det så stadig er politisk umuligt at køre forbi en af byerne med så meget som et enkelt tog for at skaffe de andre gode forbindelser (og kapacitet til et ordentligt lokaltogssystem), som det lokale sogneråd og deres landspolitiske følgesvendes krig mod Vejle Fjord-forbindelsen er et godt eksempel på.

Gå op Sider:[1] 2 3

Jernbanebøger

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje. Pris 150 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak