Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Elektrificering Randers-Aalborg
Elektrificering Randers-Aalborg
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 23/01-24, 22:47.
Man har igangsat de indledende arbejder med at elektrificere strækningen Randers-Aalborg. Her er vi på en vejoverføring for en privat markvej i km 171,003 umiddelbart nordvest for Randers. Udkørsel af betonfundamenter til køreledningsmaster er påbegyndt. Billederne er klikbare.

PS: Et eller andet sted er der en uoverensstemmelse mellem kilometermærkerne på stedet og vejoverføringens reelle beliggenhed. Jeg husker ikke, hvor jeg har de 171,003 fra - det er formentlig fra en eller anden sagsakt. Vejoverføringen er ibrugtaget i første halvdel af april måned 2015 og ligger på samme sted som den oprindelige vejoverføring.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


23. januar 2024. Udsigt mod nordvest. Man er så småt gået i gang med elektrificeringen og her er der udkørt betonfundamenter til højre for sporet i køreretningen Randers-Aalborg. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


23. januar 2024. Udsigt mod sydøst. I det fjerne skimtes vejoverføringen for motorvejen Aarhus-Aalborg og i baggrunden anes Randers by. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Flere steder på strækningen Randers-Aalborg er man nu kommet så langt, at masterne begynder at rejse sig. Fotografen placerede sig i dag på vejoverføringen for Vesterlandsvej mellem Fårup station og det tidligere DSB-sidespor til Handest Grusgrav.

Billederne er klikbare.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


9. april 2024. Udsigt mod nordvest. Til højre anes en tracé langs det eksisterende dobbeltspor. Det er den tidligere MFVJ-tilslutning til Handest Grusgrav, der oprindeligt var en DSB-grusgrav med tilslutning til strækningssporet Fårup-Onsild. Fra omkring 1925-1927 overtog MFVJ (under anlæg) grusgraven og der etableredes en ny tilslutning til grusgraven. (Sidespor på fri bane på MFVJ-delstrækningen Fårup-Handest). Det er sidstnævnte grusgravstilslutning, vi kan ane på billedet. Interesserede kan læse mere i Anders Riis: Med Mariane fra fjord til hede, side 168-169. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


9. april 2024. Udsigt mod sydøst. I det fjerne anes Fårup stations fremskudte signaler, der står 1.200 meter foran indkørselssignalerne. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

I forbindelse med elektrificering af strækningen Aarhus-Lindholm, herunder Randers-Aalborg, har man forskellige steder indrettet midlertidige oplagspladser.

Én af dem er placeret i den nordlige ende af Skalborg, hvor man har lagt køreplader ud, og har opsat et fint skilt, der fortæller lidt om, hvad der skal ske. Ganske fint og ganske borgervenligt.

Nu er jeg formentlig en af de få, der faktisk læser, hvad der står på skiltet, og når jeg gør det, bliver jeg bare så træt i hovedet. For man har taget et skilt fra strækningen Fredericia-Aarhus.

Jeg gider simpelthen ikke tage Banedanmark, Aarsleff og Siemens i forsvar: Det dér er udtryk for sjusk, sjask og slendrian, og bunder i sidste ende formentlig i dårlig ledelse og manglende kvalitetskontrol. Jamen, der skal jo spares, hvor der kan, og i bund og grund kan det jo være lige meget, hvad der står på sådan et skilt. Bare meningen er rigtig. Vrøvl. Banedanmark, Arsleff og Siemens er milliardforetagender med mange dygtige medarbejdere. Det burde kunne gøres bedre, uden at gøre mig træt i hovedet.

Jeg er klar over, at mine udgydelser vil blive modsagt. Sæt i gang. ;D

Trætte jernbanehilsner

Thomas Boberg Nielsen




11. april 2024. Nordenden af Skalborg. Det fremskudte signal på nederste foto er Aalborg stations fremskudte signal mod syd. Billederne er klikbare. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.






Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 13/04-24, 13:02I forbindelse med elektrificering af strækningen Aarhus-Lindholm, herunder Randers-Aalborg, har man forskellige steder indrettet midlertidige oplagspladser.

Én af dem er placeret i den nordlige ende af Skalborg, hvor man har lagt køreplader ud, og har opsat et fint skilt, der fortæller lidt om, hvad der skal ske. Ganske fint og ganske borgervenligt.

Nu er jeg formentlig en af de få, der faktisk læser, hvad der står på skiltet, og når jeg gør det, bliver jeg bare så træt i hovedet. For man har taget et skilt fra strækningen Fredericia-Aarhus.

Jeg gider simpelthen ikke tage Banedanmark, Aarsleff og Siemens i forsvar: Det dér er udtryk for sjusk, sjask og slendrian, og bunder i sidste ende formentlig i dårlig ledelse og manglende kvalitetskontrol. Jamen, der skal jo spares, hvor der kan, og i bund og grund kan det jo være lige meget, hvad der står på sådan et skilt. Bare meningen er rigtig. Vrøvl. Banedanmark, Arsleff og Siemens er milliardforetagender med mange dygtige medarbejdere. Det burde kunne gøres bedre, uden at gøre mig træt i hovedet.

Jeg er klar over, at mine udgydelser vil blive modsagt. Sæt i gang. ;D

Trætte jernbanehilsner

Thomas Boberg Nielsen



..

Næstsidste punkt på tavlen er "skriv til os". Er sikker på det er en fejl, enten er teksten forkert, en medarbejder har taget et forkert skilt. Eller man har ikke de nye, og vurderet at det var bedre at sætte det her op indtil det rigtige kunne sættes op.

Vi ved ikke, hvad forklaringen er. Og så længe vi ikke har den, kan vi brygge alle mulige historier, som vi kan skiftes til at brygge/opfinde videre på og blive mere bitre over.

Skriv til dem, og lad os forholde os til årsagen, og ikke en vi gætter måske tilfældigvis er rigtig.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak