Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Hovedstadens Letbanes nordlige del i dag
Godaften  forummet.

I dag kørte jeg en tur langs letbanens nordlige del. Her er et par billeder.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Herlev Hospital, set mod sydvest.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Gladsaxe Ringvej set mod nordøst, mellem de kommende stoppesteder Gladsaxevej og Gladsaxe Rådhus.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Buddingevej og Buddinge station set mod nord.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Gammelmosevej set mod nord.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Buddingevej mellem Christian X's Allé og Engelsborgvej. Siden jeg sidst var her, er sporarbejdet tilsyneladende afsluttet, og der er ryddet pænt op. Det er på denne strækning, at sporvognene skal dele vejbane med biltrafikken i den ene retning (mod syd), nemlig på det spor, som er til venstre på mit billede.   

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
På Klampenborgvej ved det kommende stoppested Lyngby Centrum var der gang i sporarbejdet. Jeg fotograferer mod nordøst.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 
Klampenborgvej ved krydset med Sorgenfrigårdsvej, set mod sydvest.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
På sporvejstraceen mellem Rævehøjvej og den kommende endestation Lundtofte er der nu udlagt skinner. Jeg fotograferer mod nord.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Nord for Rævehøjvej, mellem Lundtoftegårdsvej og sporvejstraceen er en større skinneplads, hvorfor skinner køres ud til arbejdspladserne.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ved remisen i Rødovre Nord var vogn 104 ude i dagslyset. 

v.h.
Ottoemil


Er der nogen som ved, hvorfor det er det sydgående spor, man har valgt skal køre i blandet trafik med vejtrafikken?
Umiddelbart ville jeg tænke, at det var mest logisk det var det nordgående, da banen her er meget tættere på sin endestation, og en evt. forsinkelse dermed ikke ville berøre så stor en del af strækningen.
Men der kan jo være mange andre grunde eller lokale forhold, som jeg ikke kender til.

Jeg mener at årsagen er, at der for vejtrafikken er en flaskehals ved viadukten under jernbanen, og der ofte er kø ad både Buddingevej og Engelsborgvej mod nord. I modsat retning er der én vejbane hvorfra trafik fordeler sig på de to veje, så der er ikke så ofte kø i den retning.

Hovedstadens Letbanes nordlige del i dag
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 30/01-24, 09:21.
Seneste redigering: 30/01-24, 09:29 af Michael Deichmann
Citat fra: Ottoemil Dato 29/01-24, 21:14Godaften  forummet.
I dag kørte jeg en tur langs letbanens nordlige del.
Tak for kigget. Det var de aktiviteter ved Rævehøjvej jeg observerede fra motorvejen forleden. Jeg kunne nu godt have brugt lidt inde fra DTU Campus, for der må de også snart være færdige med skinner mm. De har snart rumsteret der længe, men spændende at se det færdige stykke nede ved de "Engelske rækkehuse" på Buddingevej. Det skal blive spændende at se hvordan det spiller af med blandet trafik.

Hovedstadens Letbanes nordlige del i dag
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 30/01-24, 11:54.
Seneste redigering: 30/01-24, 11:59 af Per Holm
Citat fra: Jimbow Dato 30/01-24, 08:50Jeg mener at årsagen er, at der for vejtrafikken er en flaskehals ved viadukten under jernbanen, og der ofte er kø ad både Buddingevej og Engelsborgvej mod nord. I modsat retning er der én vejbane hvorfra trafik fordeler sig på de to veje, så der er ikke så ofte kø i den retning.

Jeg har været ejer af et af rækkehusene og kan kun bekræfte.

Trafikken vest- og sydfra mod Lyngby dannede i reglen lange køer hvorimod der aldrig var problemer den anden vej. Rettigheden for de buslinjer som skulle ramme S-togene på Lyngby St. var et stort problem indtil vi på generalforsamlingen i den lokale partiforening fik vedtaget en udtalelse om at der på Buddingevej burde udlægges en seperat busbane for nordgående busser (mod stationen). Det hjalp.

Der blev selvfølgelig lidt mindre plads til privatbilerne men de havde dog noget motorvej til rådighed som kunne føre dem udenom Lyngby centrum.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1]
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak