Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- "DSB’s S-tog kører 2023 hjem med høj punktlighed"
Bispen på banen igen 30. januar 2024 kl. 10:00:

"DSB's S-tog kører 2023 hjem med høj punktlighed

DSB's røde S-tog kørte i 2023 med en historisk høj punktlighed på 95,9 pct. for hele året, det er aldrig set højere.

Helt konkret betyder det for de omkring 350.000 kunder i hverdagene, at 96 ud af 100 kunder var fremme til tiden. På 42 af årets 365 dage var det endda med en kundepunktlighed på 99 pct.
....."


Læs hele pressemeddelelsen her: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/dsbs-s-tog-korer-2023-hjem-med-hoj-punktlighed/ .

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Buddinge St. (med gangbro til letbanen på Buddingevej), blikretning øst, 27.12.2023 (nm).

M.v.h.
Niels

Se, det kan faktisk lade sig gøre at køre tog til tiden, hvis man bygger infrastrukturen til det.

Det kræver bare en vilje til at investere i et godt produkt, og en leverandør der rent faktisk kan finde ud af at programmere. Host, host.

Citat fra: anho Dato 31/01-24, 21:00Se, det kan faktisk lade sig gøre at køre tog til tiden, hvis man bygger infrastrukturen til det.

Det kræver bare en vilje til at investere i et godt produkt, og en leverandør der rent faktisk kan finde ud af at programmere. Host, host.

Og en 90 år lang indkøringsperiode..  ;)

..gad i øvrigt vide om det bliver markeret den 3. april?

Det er selvfølgelig godt med en god nyhed fra jernbanen - men det siger jo ikke noget om punkligheden der, hvor folk har mest brug for toget (myldretiden). Jeg oplever da aflysninger på min linje mindst en gang om ugen, når jeg skal med i myldretiden.

Bevares, jeg kan tage toget 5-10 minutter senere, men alligevel. Groft sagt, når en af mine 10 ugentlige afgange er aflyst, så er min oplevede punktlighed jo kun 90 pct. Hvor mange pendlere mon har det på samme måde.

Citat fra: Krabsen Dato 31/01-24, 21:49
Citat fra: anho Dato 31/01-24, 21:00Se, det kan faktisk lade sig gøre at køre tog til tiden, hvis man bygger infrastrukturen til det.

Det kræver bare en vilje til at investere i et godt produkt, og en leverandør der rent faktisk kan finde ud af at programmere. Host, host.

Og en 90 år lang indkøringsperiode..  ;)

..gad i øvrigt vide om det bliver markeret den 3. april?

jeg ville sige en kombination af udstyr. men jeg glæder mig da på stor københavnernes vejene.
selvom der mangler tog, har man fået dette fine resultat.

Smørkage til alle i S-tog devisionen

Citat fra: Togiudlandet Dato  1/02-24, 08:18Det er selvfølgelig godt med en god nyhed fra jernbanen - men det siger jo ikke noget om punkligheden der, hvor folk har mest brug for toget (myldretiden). Jeg oplever da aflysninger på min linje mindst en gang om ugen, når jeg skal med i myldretiden.
..

Sidste afsnit i det citerede skrives der "kundepunktlighed". Altså vil et tog med dobbelt så mange passagerer vægtes dobbelt så højt, i statistikken. På den måde er der jo taget højde for myldretid og de flere passagerer.

På fjernbanen måles på fastlagte ankomststationer, er det samme metode på S-banen.

JH

Citat fra: Togiudlandet Dato  1/02-24, 08:18Det er selvfølgelig godt med en god nyhed fra jernbanen - men det siger jo ikke noget om punkligheden der, hvor folk har mest brug for toget (myldretiden). Jeg oplever da aflysninger på min linje mindst en gang om ugen, når jeg skal med i myldretiden.

Bevares, jeg kan tage toget 5-10 minutter senere, men alligevel. Groft sagt, når en af mine 10 ugentlige afgange er aflyst, så er min oplevede punktlighed jo kun 90 pct. Hvor mange pendlere mon har det på samme måde.

Jeg har rejst med S-tog de fleste hverdage i snart tre år, og har ikke oplevet en eneste aflysning bortset fra ved planlagt sporarbejde og et enkelt tilfælde med nedrevne køreledninger. Jeg rejser også i myldretiden, omend mødetid klokken 8 betyder at jeg typisk er af sted før spidsbelastningen. Det eneste jeg oplever i forhold til træls forsinkelser, er når linje F ankommer for sent til Hellerup og derfor går glip af skiftet til linje A. Men de fleste af dem tæller ikke som en forsinkelse, fordi det kun er 1 minut forsinket.

Jeg tror det kommer meget an på hvilken strækning man rejser på. For eksempel skulle Køge Bugt-banen være mere udsat for aflysninger i sydgående retning, så vidt jeg har hørt.

Men under alle omstændigheder er der tale om kundepunktlighed. Man måler altså på hvor mange passagerer der kommer frem til tiden. Med 95 % kundepunktlighed, og 10 s-togsture om ugen (frem og tilbage hver hverdag), ville man kunne forvente at blive forsinket cirka en gang hver anden uge.

CitatSidste afsnit i det citerede skrives der "kundepunktlighed". Altså vil et tog med dobbelt så mange passagerer vægtes dobbelt så højt, i statistikken. På den måde er der jo taget højde for myldretid og de flere passagerer.

Jeg anfægtede altså ikke, at der ikke var taget højde for det. Jeg efterspurgte en kundepunktlighed for myldretiden, der ikke var syltet ind i togenes punktlighed resten af driftsdøgnet ;D

Men fair nok, lad os glæde os over, at det samlet set kører ret godt for S-togene.

CitatJeg har rejst med S-tog de fleste hverdage i snart tre år, og har ikke oplevet en eneste aflysning bortset fra ved planlagt sporarbejde og et enkelt tilfælde med nedrevne køreledninger. Jeg rejser også i myldretiden, omend mødetid klokken 8 betyder at jeg typisk er af sted før spidsbelastningen.

Indrømmet, jeg lægger ikke mærke til, hvis toget er 1-2-3 min forsinket, da jeg ikke skal skifte, men jeg lægger mærke til, når toget er aflyst. Og Bx er ganske ofte aflyst, og når så B'eren lige efter også er aflyst (det er desværre også sket flere gange), så er der trængsel i den korte B'er, der kommer 10 min efter.

Derfor synes jeg jo det er interessant at vide, hvor ofte det egentlig sker i følge de officielle statistikker ;D

Punktlighed siger vel ikke noget om folks oplevelse. Der kan i forvejen godt være trangt i togene og når man så har 2-3 togs passagerer i et enkelt tog forringer det givetvist oplevelsen uanset, at forsinkelsen "kun" er 5-10 minutter.

Og her skal man måske bare huske, at et hvilket som helst kvalitetsmål kogt ned til et enkelt tal vil skyde forbi skiven. Jeg har fra tid til anden været forsinket, hvor det ikke rigtigt har generet mig fordi jeg kunne sidde ned og der var god plads, men det er ikke noget der bliver målt på på samme måde.

Jeg følger driften på S-tog tæt og jeg kan selv mærke at det er blevet meget bedre efter det nye signalsystem er kommet på alle strækninger. Det er blevet lettere at genoprette driften efter problemer. Bl.a. er der god kapacitet på det centrale afsnit, som gør at forsinkelser ikke påvirker i samme grad på tværs af linjer. Og det efterhånden meget sjældent, at man går ned på 20 minutters drift en eller flere linjer, for at genoprette driften. Dog er linje Bx den første linje, som man ofre ved mangel på materiel eller mandskab. Så det tal, som er kommet på kundepunktlighed, er også noget som reelt opleves.

Man måler forsinkelser på afgange på alle stationer på S-tog imodsætning på fjern- og regional, hvor det er kun nogle udvalgte stationer og det er ikke kun på ankomst på endestation, som måles på. Fx hovedbanegården måles forsinkelser på alle tog.

Citat fra: steenth Dato  2/02-24, 10:57Jeg følger driften på S-tog tæt og jeg kan selv mærke at det er blevet meget bedre efter det nye signalsystem er kommet på alle strækninger. Det er blevet lettere at genoprette driften efter problemer. Bl.a. er der god kapacitet på det centrale afsnit, som gør at forsinkelser ikke påvirker i samme grad på tværs af linjer. Og det efterhånden meget sjældent, at man går ned på 20 minutters drift en eller flere linjer, for at genoprette driften. Dog er linje Bx den første linje, som man ofre ved mangel på materiel eller mandskab. Så det tal, som er kommet på kundepunktlighed, er også noget som reelt opleves.

Man måler forsinkelser på afgange på alle stationer på S-tog imodsætning på fjern- og regional, hvor det er kun nogle udvalgte stationer og det er ikke kun på ankomst på endestation, som måles på. Fx hovedbanegården måles forsinkelser på alle tog.

Det ligner vi er tæt på forklaringen på, at togiudlandets oplevelse ikke helt stemmer med tallene for den forbedrede rettidighed.

For dels er det troligt, at forsinkelser er lidt hyppigere i myldretiden, da den større passagerudveksling tager tid og om ikke andet gør det sværere at indhente forsinkelser. Og dels så er det så den linje han bruger, som først bliver aflyst ved behov for det.

Og det er jo fantastisk at den gennemsnitlige rettidighed er steget, men det er også et gennemsnit, som ikke nødvendigvis siger så meget om den enkelte relation. Ikke at det dermed er værdiløst som et kvalitetsmål, for det betyder jo at tilsvarende mange flere oplever at komme præcist frem stort set hver eneste gang (incl undertegnede).

Gå op Sider:[1]
Indsend billeder

Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak