Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ny station ved Tilst?
Gå ned Sider:[1] 2
Ny station ved Tilst?
Af mgameing123. 1/02-24, 15:23.
Jeg har altid undret mig hvorfor der aldrig har været nogen som forslået en station ved Tilst eller mere præcist Mundelstrup men Tilst vil være en bedre navn. Hvis man forlænger linje 3A til Tilst Station så vil det kunne have gode forbindelser til fks. alle byer på 112, hele Tilst, Mundelstrup, Sabro og mange andre byer i nærheden. Så hvorfor har det aldrig blevet vedtaget?

Ny station ved Tilst?
Af Krabsen. 1/02-24, 16:53.
Citat fra: mgameing123 Dato  1/02-24, 15:23Jeg har altid undret mig hvorfor der aldrig har været nogen som forslået en station ved Tilst eller mere præcist Mundelstrup men Tilst vil være en bedre navn. Hvis man forlænger linje 3A til Tilst Station så vil det kunne have gode forbindelser til fks. alle byer på 112, hele Tilst, Mundelstrup, Sabro og mange andre byer i nærheden. Så hvorfor har det aldrig blevet vedtaget?
Formentlig fordi ingen har vurderet - endsige dokumenteret - at det potentielle antal nye passagerer vil retfærdiggøre anlægsomkostningerne samt den forlængede rejsetid for alle øvrige passagerer på de pågældende tog.

Ny station ved Tilst?
Af Niels Munch. 1/02-24, 17:19.
Citat fra: mgameing123 Dato  1/02-24, 15:23Jeg har altid undret mig hvorfor der aldrig har været nogen som forslået en station ved Tilst

Det var der her: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php?topic=32.0 - og der har været station i Mundelstrup: https://danskejernbaner.dk/vis.station.php?FORLOEB_ID=1002 .

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Prøvetog i Mundelstrup. Datering: 1907-04-16. Foto: Georg Nikolaj Knub (1879-1954). Aarhus Stadsarkiv - ARKIV ID: 000198901.

En genåbning af Mundelstrup har været på tale ad flere omgange, bl.a. i det forslag, den daværende Banestyrelse i 2001 udarbejdede til udvikling af nærbanedrift ved Aarhus.

M.v.h.
Niels

Ny station ved Tilst?
Af Niels Bak. 1/02-24, 23:09.
Seneste redigering: 1/02-24, 23:11 af Niels Bak
Den var så vidt jeg husker også med blandt de lokationer, som Trafikstyrelsen vurderede i sin screening af mulige nye stationer for omkring 10 år siden - og som har været en del af grundlaget for etablering af standsningssteder i fx Langeskov og Jerne.
Jeg kan ikke huske hvad den vurderede præcist for Mundelstrup, men den har givet ikke vurderet potentialet i forbindelser videre fra en eventuel station.
Men helt generelt, så har man været lidt forsigtig med at åbne alt for mange lokalstationer på hovedbanenettet, da det tager rigtig meget kapacitet. Det var vel også det som var en del af baggrunden for lukningen af mange af de små standsningssteder i kølvandet på indførelsen af intercitydriften i 1970'erne. De steder, hvor man lod stationerne være, som fx på Vestfyn, har man i dag problemer med kapaciteten.
Oven i ligger der en fælde for de små stationer på befærdede strækninger i de samfundsøkonomiske beregninger, der skal vise om det kan betale sig at standse der. Hvis der sidder mange passagerer i det regionaltog, som skal standse - og det gør der jo typisk i et tog nær endestationen ind mod en stor by som Århus - så giver en standsning øget tidsforbrug for mange, og omkostningen på det kan ikke hentes ind igen på de passagerer, som man vinder ved den ekstra standsning.

Ny station ved Tilst?
Af mgameing123. 2/02-24, 08:40.
Citat fra: Niels Bak Dato  1/02-24, 23:09Den var så vidt jeg husker også med blandt de lokationer, som Trafikstyrelsen vurderede i sin screening af mulige nye stationer for omkring 10 år siden - og som har været en del af grundlaget for etablering af standsningssteder i fx Langeskov og Jerne.
Jeg kan ikke huske hvad den vurderede præcist for Mundelstrup, men den har givet ikke vurderet potentialet i forbindelser videre fra en eventuel station.
Men helt generelt, så har man været lidt forsigtig med at åbne alt for mange lokalstationer på hovedbanenettet, da det tager rigtig meget kapacitet. Det var vel også det som var en del af baggrunden for lukningen af mange af de små standsningssteder i kølvandet på indførelsen af intercitydriften i 1970'erne. De steder, hvor man lod stationerne være, som fx på Vestfyn, har man i dag problemer med kapaciteten.
Oven i ligger der en fælde for de små stationer på befærdede strækninger i de samfundsøkonomiske beregninger, der skal vise om det kan betale sig at standse der. Hvis der sidder mange passagerer i det regionaltog, som skal standse - og det gør der jo typisk i et tog nær endestationen ind mod en stor by som Århus - så giver en standsning øget tidsforbrug for mange, og omkostningen på det kan ikke hentes ind igen på de passagerer, som man vinder ved den ekstra standsning.

Hvis rejsetid bliver en problem kan man indsætte en lokaltog fra Aarhus til Randers som kunne også genåbne andre stationer som Laurbjerg og Stevnstrup. Og hvis kapacitet bliver også en kæmpe problem så kan man godt indsætte overhalingsspor.

Ny station ved Tilst?
Af Krabsen. 2/02-24, 09:28.
Citat fra: mgameing123 Dato  2/02-24, 08:40Hvis rejsetid bliver en problem kan man indsætte en lokaltog fra Aarhus til Randers som kunne også genåbne andre stationer som Laurbjerg og Stevnstrup. Og hvis kapacitet bliver også en kæmpe problem så kan man godt indsætte overhalingsspor.

Men etablering af overhalingsspor bedrer nok ikke business-casen så meget..

Ny station ved Tilst?
Af mgameing123. 2/02-24, 09:53.
Citat fra: Krabsen Dato  2/02-24, 09:28
Citat fra: mgameing123 Dato  2/02-24, 08:40Hvis rejsetid bliver en problem kan man indsætte en lokaltog fra Aarhus til Randers som kunne også genåbne andre stationer som Laurbjerg og Stevnstrup. Og hvis kapacitet bliver også en kæmpe problem så kan man godt indsætte overhalingsspor.

Men etablering af overhalingsspor bedrer nok ikke business-casen så meget..
Overhalingsspor er også worst case scenario fordi med de nye eltog så vil de kunne bremse accelerere hurtigere.

Ny station ved Tilst?
Af mgameing123. 2/02-24, 09:58.
Citat fra: mgameing123 Dato  2/02-24, 09:53
Citat fra: Krabsen Dato  2/02-24, 09:28
Citat fra: mgameing123 Dato  2/02-24, 08:40Hvis rejsetid bliver en problem kan man indsætte en lokaltog fra Aarhus til Randers som kunne også genåbne andre stationer som Laurbjerg og Stevnstrup. Og hvis kapacitet bliver også en kæmpe problem så kan man godt indsætte overhalingsspor.

Men etablering af overhalingsspor bedrer nok ikke business-casen så meget..
Overhalingsspor er også worst case scenario fordi de nye eltog vil kunne bremse og accelerere hurtigere.

Ny station ved Tilst?
Af 1993matias, Kh. 2/02-24, 10:11.
Der er nok brug for udretning mellem Århus og Randers (evt. via motorvejen), hvis man vil nedbringe rejsetiden samtidig med at hæve hastigheden.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Ny station ved Tilst?
Af anho. 2/02-24, 14:05.
Citat fra: Niels Bak Dato  1/02-24, 23:09Den var så vidt jeg husker også med blandt de lokationer, som Trafikstyrelsen vurderede i sin screening af mulige nye stationer for omkring 10 år siden - og som har været en del af grundlaget for etablering af standsningssteder i fx Langeskov og Jerne.
Jeg kan ikke huske hvad den vurderede præcist for Mundelstrup, men den har givet ikke vurderet potentialet i forbindelser videre fra en eventuel station.
Men helt generelt, så har man været lidt forsigtig med at åbne alt for mange lokalstationer på hovedbanenettet, da det tager rigtig meget kapacitet. Det var vel også det som var en del af baggrunden for lukningen af mange af de små standsningssteder i kølvandet på indførelsen af intercitydriften i 1970'erne. De steder, hvor man lod stationerne være, som fx på Vestfyn, har man i dag problemer med kapaciteten.
Oven i ligger der en fælde for de små stationer på befærdede strækninger i de samfundsøkonomiske beregninger, der skal vise om det kan betale sig at standse der. Hvis der sidder mange passagerer i det regionaltog, som skal standse - og det gør der jo typisk i et tog nær endestationen ind mod en stor by som Århus - så giver en standsning øget tidsforbrug for mange, og omkostningen på det kan ikke hentes ind igen på de passagerer, som man vinder ved den ekstra standsning.

Til sammenligning har man i Japan beholdt mange af de små stationer, samtidig med at man både kører lokaltog og særekspresser, visse steder med halvtimesdrift på både lokaltogene og ekspresserne. Eksprestogene kan ofte springe 10 eller flere stationer over mellem hver standsning.
Hvordan opretholder man så den drift? Jo, man indsætter overhalingsspor ved stationerne - men ikke på den fri bane mellem stationerne. Det betyder så at lokaltoget er nødt til at holde stille i 3-4 minutter mens det bliver overhalet. Derudover er der ofte også ekstra overhalingsspor på stationer hvor der ellers ikke er nogen planlagt overhaling. Man kan dermed forlægge overhalingen i tilfælde af at det ene af de to tog er forsinket, uden at det så påvirker det andet togs rettidighed.
Så er det selvfølgelig træls for passagererne i lokaltogene at de må vente i de par minutter det tager at blive overhalet, men hvis det betyder at man kan få et lokaltog hver halve time i stedet for blot hver time, så er de fleste nok okay med den handel.
Det skal dog også tages med at gennemsnitshastigheden typisk er noget lavere på de ruter, selv dem der ikke kører i bjergene, på grund af et utal af overkørsler der begrænser tophastigheden til 120 km/t.

For så vidt angår den østjyske hovedbane, så er det jo ikke fordi trafikeringen er voldsomt stor den dag i dag. Hver time er der et intercitytog og et lyntog der har præcis samme standsningsmønster mellem Fredericia og Aarhus H, et regionaltog med stop ved alle stationer, og yderligere to regionaltog i timen mellem Skanderborg og Aarhus H. Et par gange om dagen kører ICL+.
Selv hvis man vælger at sprede intercity-togene ud med maksimal spredning over en time, så kunne man stadig sende et regionaltog af sted og så have 18 minutter før det næste intercitytog skulle sendes af sted i samme retning - køreplansteknisk, i hvert fald. Men problemet er, som jeg har forstået det, at signalblokkene er ret lange på denne strækning, og at togene derfor ikke kan køre særligt tæt. Dertil kommer at der er begrænsede muligheder for at indstille togveje på de fleste stationer.

Selv uden at anlægge ekstra overhalingsspor burde kapaciteten stige betragteligt når man overgår til ETCS. Hvis Vejle Fjord eller Hovedgård-Hasselager en gang bliver anlagt, så kan man jo også bruge dem til at overhale tog uden at det langsomme tog skal gøre ophold. Så er spørgsmålet om man overhovedet er interesseret i bedre regionaltogsbetjening? Jeg synes som minimum at regionaltogene burde have halvtimesdrift i alle dagtimerne.

Ny station ved Tilst?
Af andersj, Aalborg. 2/02-24, 16:22.
Der er ønske om at køre flere direkte tog, eller i hvert fald have færre stop på lyntogene i Østjylland. Lige nu har man også et ekstra regionaltog i myldretiden Fredericia-Aarhus, men alle DSB-tog med stop i Østjylland kører med ca. 15 minutters afstand, så man har kvartersdrift i myldretiden på Aarhus-Fredericia.

Arriva's tog kan også få en højere gennemsnitshastighed når de bliver erstattet af 160 km/t batteritog med forhåbentlig høj acceleration ved kørsel under køreledning.

En joker er selvfølgelig kommercielle operatører der vil køre til Aarhus også + godstog.



I forhold til Tilst og øvrige stationer omkring Brabrand så vil det begynde at kalde på en form for gennemgående "S-tog" fra eksempelvis Randers til et sted efter Skanderborg, for at rejsende kan blive siddende i det samme tog hvis de skal fra Randers til Viby eller fra Stilling til Tilst.
Men det kræver nogle planer, både trafikalt og i forhold til byudvikling hvis man skal til at tænke på en station ved Tilst og evt. andre steder (Laurbjerg, Åbyhøj, Hasselager osv.) Det vil dog altid handle om transport ind og ud af Aarhus på jernbanen - intern transport i Aarhus vil i langt overvejene grad være bedre tjent med bus og letbane, da de kan kommer tættere på destinationerne og køre med en højere frekvens.

Anders

Ny station ved Tilst?
Af Niels Bak. 2/02-24, 16:42.
Det er korrekt, at kapaciteten øges med signalprogrammet, så det argument er muligvis historie, når udrulningen er nået dertil. Man har dog i forvejen genåbnet Hinnerup på strækningen, og der er konkrete planer om Brabrand.

Jeg hæftede mig også ved den her sætning om den historiske Mundelstrup station på danskejernbaner.dk:
"Mundelstrup Stationen blev aldrig en god personstation da oplandet ikke var var af større betydning."

Det har givet vis ændret sig siden lukningen i 1978. Men hvor meget?

Hvis man lavede stationen i dag, ville det være regionaltoget mod Viborg/Struer, som skulle standse, ligesom det i dag er det, som betjener Hinnerup.

At indføre et nyt regionaltog mellem Århus og Randers blot for at få et som har få nok passagerer til at det vil kunne betale sig at standse ved en ny mindre station virker lidt bagvendt. Det ville give passagerer fra Mundelstrup og Hinnerup direkte forbindelse til Randers, men er vist også de eneste som ville få særskilt gavn af det ud over der selvfølgelig ville komme en frekvens mere. Hadsten og Langå er begge IC-stop, og Århus-Randers er også betjent af lyntog.

Med andre ord. Det er en af de lokationer, som nok kunne være værd at få regnet på igen, men en åbenlys vinder synes jeg ikke det ligner - og det ville i hvert fald kræve, at man får den bundet effektivt sammen med det øvrige lokale transportsystem (forlængelse af 3A, park and ride). En funktion der fx bliver tænkt i når det gælder en station i Brabrand, hvis ellers næste etape af letbanen bliver til noget. På plussiden tæller her at der i Mundelstrup er god plads, da vestsiden af banen er ubebygget.

Ny station ved Tilst?
Af mgameing123. 3/02-24, 19:47.
Citat fra: Niels Bak Dato  2/02-24, 16:42Det er korrekt, at kapaciteten øges med signalprogrammet, så det argument er muligvis historie, når udrulningen er nået dertil. Man har dog i forvejen genåbnet Hinnerup på strækningen, og der er konkrete planer om Brabrand.

Jeg hæftede mig også ved den her sætning om den historiske Mundelstrup station på danskejernbaner.dk:
"Mundelstrup Stationen blev aldrig en god personstation da oplandet ikke var var af større betydning."

Det har givet vis ændret sig siden lukningen i 1978. Men hvor meget?

Hvis man lavede stationen i dag, ville det være regionaltoget mod Viborg/Struer, som skulle standse, ligesom det i dag er det, som betjener Hinnerup.

At indføre et nyt regionaltog mellem Århus og Randers blot for at få et som har få nok passagerer til at det vil kunne betale sig at standse ved en ny mindre station virker lidt bagvendt. Det ville give passagerer fra Mundelstrup og Hinnerup direkte forbindelse til Randers, men er vist også de eneste som ville få særskilt gavn af det ud over der selvfølgelig ville komme en frekvens mere. Hadsten og Langå er begge IC-stop, og Århus-Randers er også betjent af lyntog.

Med andre ord. Det er en af de lokationer, som nok kunne være værd at få regnet på igen, men en åbenlys vinder synes jeg ikke det ligner - og det ville i hvert fald kræve, at man får den bundet effektivt sammen med det øvrige lokale transportsystem (forlængelse af 3A, park and ride). En funktion der fx bliver tænkt i når det gælder en station i Brabrand, hvis ellers næste etape af letbanen bliver til noget. På plussiden tæller her at der i Mundelstrup er god plads, da vestsiden af banen er ubebygget.
Idéen om en nye regionaltog vil have passager fra også Laurbjerg og Stevnstrup og hvis man kan også fjern Hinnerup på Struer toget så der vil være potentialle kunder.

Ny station ved Tilst?
Af ThomasTT. 5/02-24, 16:59.
Citat fra: mgameing123 Dato  1/02-24, 15:23Jeg har altid undret mig hvorfor der aldrig har været nogen som forslået en station ved Tilst eller mere præcist Mundelstrup men Tilst vil være en bedre navn. Hvis man forlænger linje 3A til Tilst Station så vil det kunne have gode forbindelser til fks. alle byer på 112, hele Tilst, Mundelstrup, Sabro og mange andre byer i nærheden. Så hvorfor har det aldrig blevet vedtaget?


Det vil være en meget dårlig station.

Hvem skal helt konkret bruge den? Bor man i Tilst er der måske 30 minutter til centrum med bus. Hvis bussen blev forlænget den anden vej ud til en ny station vil der først være fem minutters køretid med bus derud, herefter et skifte på mindst fem minutter og så 10 minutter med tog  til Aarhus H. Det er ca samme rejsetid med et besværligt skift og så ender man kun et specifikt sted, fremfor bussens 10-20 stop undervejs. Hertil kommer så, at bussen formentlig ofte kører hver 10. minut. Ingen i tilst vil bruge toget til centrum.

Er der så nogen udefra, der skal til tilst?  Ja sikkert, men det vil være meget få og endnu færre, der ikke vil bruge bil, når man trods alt er så langt ude. Vil nogen udefra bruge stationen til at smide bilen og tage toget til centrum? antageligt, men andre stationer er bedre til dette, og de ligger også bedre længere ude. Kunne Tilst/Mundelstrup byudvikles og sammenvokse osv? Nej, det har motorvejen gjort umuligt.

Det er ingen kritik af nye eller genåbnede stationer, men man skal simpelthen længere ud. Så snart man kommer udenfor bybusserne ser det hele anderledes ud. I Hinnerup er toget klart bedst og langt hurtigere. Her snakker vi formentlig noget i retning af 15 minutter ift 45 minutter. Bussen bruges næppe af andre end dem, der kun skal til det nordlige Aarhus. Laurbjerg har vist slet ingen bus.

Ny station ved Tilst?
Af mgameing123. 6/02-24, 07:22.
Citat fra: ThomasTT Dato  5/02-24, 16:59
Citat fra: mgameing123 Dato  1/02-24, 15:23Jeg har altid undret mig hvorfor der aldrig har været nogen som forslået en station ved Tilst eller mere præcist Mundelstrup men Tilst vil være en bedre navn. Hvis man forlænger linje 3A til Tilst Station så vil det kunne have gode forbindelser til fks. alle byer på 112, hele Tilst, Mundelstrup, Sabro og mange andre byer i nærheden. Så hvorfor har det aldrig blevet vedtaget?


Det vil være en meget dårlig station.

Hvem skal helt konkret bruge den? Bor man i Tilst er der måske 30 minutter til centrum med bus. Hvis bussen blev forlænget den anden vej ud til en ny station vil der først være fem minutters køretid med bus derud, herefter et skifte på mindst fem minutter og så 10 minutter med tog  til Aarhus H. Det er ca samme rejsetid med et besværligt skift og så ender man kun et specifikt sted, fremfor bussens 10-20 stop undervejs. Hertil kommer så, at bussen formentlig ofte kører hver 10. minut. Ingen i tilst vil bruge toget til centrum.

Er der så nogen udefra, der skal til tilst?  Ja sikkert, men det vil være meget få og endnu færre, der ikke vil bruge bil, når man trods alt er så langt ude. Vil nogen udefra bruge stationen til at smide bilen og tage toget til centrum? antageligt, men andre stationer er bedre til dette, og de ligger også bedre længere ude. Kunne Tilst/Mundelstrup byudvikles og sammenvokse osv? Nej, det har motorvejen gjort umuligt.

Det er ingen kritik af nye eller genåbnede stationer, men man skal simpelthen længere ud. Så snart man kommer udenfor bybusserne ser det hele anderledes ud. I Hinnerup er toget klart bedst og langt hurtigere. Her snakker vi formentlig noget i retning af 15 minutter ift 45 minutter. Bussen bruges næppe af andre end dem, der kun skal til det nordlige Aarhus. Laurbjerg har vist slet ingen bus.

Min idé er ikke at folk vil benyt stationen til at kom til Centrum men til at kom til steder ligesom Randers. Det vil sikre gode forbindelser til andre byer som IKKE er Aarhus C. Vi skal holde op med idéen at "Alle skal til centrum". Selvom det er rigtig langt de fleste vil til centrum men der er også sikkert mange som vil bruge toget til komme til Randers eller Viborg. Byudvikling er muligt men kun industrielle områder Pga. Motorvejen som du nævnt.

Gå op Sider:[1] 2
Hvad er det?
Hvad er det?

Her er en lille samling på 28 jernbanebilleder optaget gennem de seneste 30 år og spørgsmålet er nu, hvad de forestiller? Forhåbentlig kan nogle af Jernbanen.dk´s jernbanekyndige læsere identificere nogle af motiverne.

Læs mere

Jernbanebøger

Verdens bedste Ib Spang Olsen

Verdens bedste Ib Spang Olsen. Pris 180 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak