Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Mulig yderligere opgradering af nordvestbanen
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato  6/02-24, 22:21Uden overhovedet at bruge tid og penge på en opgradering af banen, så kunne det måske nok lade sig gøre at klemme nogle ekstra myldretidstog ind, som betjener Kalundborg Øst på de tidspunkter, der passer Novo bedst.

Ja, et stort problem er at myldretidstogene kun kører Kalundborg -> København om morgenen, og modsat om eftermiddagen. Hvis man pendler til Kalundborg med toget, kommer man nok østfra om morgenen. Hvis man kunne indsætte ekstra tog - eventuelt bare Roskilde-Kalundborg, hvis det ikke er muligt at føre dem hele vejen fra København - mod Kalundborg om morgenen og fra Kalundborg om eftermiddagen, kunne man givetvis få nogle flere passagerer ombord.

Mulig yderligere opgradering af nordvestbanen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 7/02-24, 10:36.
Selv om der fra gammel tid eksisterede en banetracé til Aalborg Lufthavn Rødslet valgtes at anlægge den nye strkn. 52 på helt "ny" grund.

Det kan der jo tænkes adskillige men gode grunde til. Genbrug af tidl. tracé er ikke nødvendigvis det mest hensigtsmæssige.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: anho Dato  6/02-24, 22:39
Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato  6/02-24, 22:21Uden overhovedet at bruge tid og penge på en opgradering af banen, så kunne det måske nok lade sig gøre at klemme nogle ekstra myldretidstog ind, som betjener Kalundborg Øst på de tidspunkter, der passer Novo bedst.

Ja, et stort problem er at myldretidstogene kun kører Kalundborg -> København om morgenen, og modsat om eftermiddagen. Hvis man pendler til Kalundborg med toget, kommer man nok østfra om morgenen. Hvis man kunne indsætte ekstra tog - eventuelt bare Roskilde-Kalundborg, hvis det ikke er muligt at føre dem hele vejen fra København - mod Kalundborg om morgenen og fra Kalundborg om eftermiddagen, kunne man givetvis få nogle flere passagerer ombord.
Det har flere gange været oppe at vende, at køre myldretidsstammer "begge veje". Dette kan med EB og Dobbeltdækkervogne og stop i Htå, Ro, Hk og Jyderup (krydsning) give en rejsetid på 53 min fra Kh til Kalundborg Øst.
Der har også været forslag fremme om en "1. klasses afdeling", indrettet til mødeaktiviteter (se eksempelvis DB Regio "Ideenzug") så Novoansatte kunne bruge en del af rejsetiden til arbejdstid.

En "Ny Kalundborg" station ifm Kattegat vil formentlig ligge nordøst for Kalundborg Øst, og altså ikke lige i gåafstand fra Novo, og også give lidt udfordringer med at betjene Kalundborg Øst - selv om der har været scenarier med "IC-tog" mellem København H og Aarhus hvert 30. min skiftevis via Ringsted hhv Holbæk, så der er 30 min drift Kalundborg - Aarhus med hurtige tog og mindst to hurtige tog til København fra Kalundborg pr time (de helt hurtige tog standser ikke i Kalundborg)

Endelig har Region Sjælland jo flere gange foreslået, at overtage driften til Kalundborg, indføre fast 30 min drift, og efter sammenkobling i Holbæk med togsæt fra Nykøbing Sj køre hurtigt til København H med få stop undervejs (rejsetid omkring 60 min fra Kalundborg)

Så der er masser af gennemarbejdede ideer at tage af, hvis man skulle få lyst til det.

/Lasse

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  5/02-24, 16:48
Citat fra: Ncard00 Dato  5/02-24, 14:48(...) så har novo nordisk, i forbindelse med deres gigantiske milliardinvestering i nye fabrikker i Kalundborg, haft møde med kommunen om en lang række emner, bl.a. jernbanedriften til og fra Kalundborg.

I artiklen står der specifikt, at de har diskuteret togstationer, særtog/hurtigtog, og kattegatforbindelse


Novo Nordisk har en helt legitim interesse i en Kattegatforbindelse, idet de da lettere vil kunne rekruttere medarbejdere fra Aarhus og Østjylland.

En Kattegatforbindelse kommer ikke til at passere standsningsstedet Kalundborg Øst. Men mon ikke der vil blive anlagt et eller andet lokalt standsningssted på Kattegatforbindelsen til - med andre tog end de direkte tog København-Aarhus - betjening af Kalundborg og omegn? Og placeringen af et sådan standsningssted har Novo Nordisk helt sikkert en holdning til.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Disclaimer: Jeg ejer en ubetydelig del af Novo Nordisk, og da jeg er fortaler for en Kattegatforbindelse, skulle jeg måske stille mig op på en generalforsamling og foreslå, at Novo Nordisk smider et passende milliardbeløb efter en Kattegatforbindelse. En 50 til 100 milliarder kunne jo være en passende begyndelse og skulle vel kunne skubbe projektet et godt stykke hen ad vejen ;D



En kattegatforbindelse burde passere Kalundborg øst.  Faktisk burde man forberede det nu, så den antageligt omfattende kommende byudvikling respekterer en senere linieføring. Man må huske tidsperspektivtet og skalaen for en kattegatforbindelse. En kort tunnel er ikke en væsentlig udgift - kattegat i discountudgaven duer ikke - men selv det er måske dårligt nødvendigt. På 40 år kan man drive værdien ud af mange bygninger ved gradvist at flytte dem, når de alligevel skal renoveres. 

Gå op Sider: 1 [2]

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak