Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Esbjergs mobilitetsplan
Esbjergs mobilitetsplan
Af vestjyden. 17/02-24, 19:11.
Et frisk bud kunne være et trinbræt på havnen til gavn for arbejdspladserne, det ny byområde ved Strandby og fanøfærgen...

Mvh Vestjyden

Ville man kunne øge kapaciteten på stationen ved eksempelvis at nedlægge spor 6 og ombygge det til en ny perron? Hvis man forbinder det med spor 4, således at perronen kan betjene 2 tog på samme tid (indkørsel via spor 4 for den sydlige del af perronen), og man får en overgang/gangtunnel til spor 2/3 og eventuelt til spor 0/1, så ville det give en væsentligt øgning af stationens kapacitet og gøre det lettere at komme fra spor 2/3 over til busserne.

En sådan kapacitetsforøgelse kunne vel bruges til en øgning af frekvensen på Esbjerg-Lunderskov banen. Hvis man eksempelvis lavede endnu et Re tog hver time, der også stoppede i Jerne og Tjæreborg ville man ud over en fordobling af betjeningen af Gørding, Holsted og Brørup også opnå direkte forbindelse mellem Jerne/Tjæreborg og de mange stationer mellem Bramming og Kolding. Dette ville være et væsentligt boost for den offentlige transport i Esbjergområdet, og man ville potentielt også kunne udvide trafikken nordpå, hvis infrastrukturen her er til det, hvor kapaciteten på spor 0, 1 og 2 vil kunne dedikeres til tog til/fra nord.

Esbjergs mobilitetsplan
Af andersj, Aalborg. 17/02-24, 23:31.
Er der behov for flere perronspor? Der er allerede 5, da spor 3 kan betjene to tog samtidig ved hjælp af transversalen til spor 4.

Med fem spor bør man have en del kapacitet, medmindre man parkerer togene ved perron i halve og hele timer ad gangen.

Anders

I en lidt ældre rapport (https://www.ft.dk/samling/20121/almdel/tru/bilag/142/1212137/index.htm) står der på side 87: "Manglende perronspor udgør kapacitetsbegrænsninger på flere endestationer på S-banen samt i Esbjerg og på Aarhus H."

Der er ikke bygget flere spor siden den gang, så tænker at det nok ville være en god ting at få fikset, især hvis det kan gøres til en fornuftig pris.

Esbjergs mobilitetsplan
Af andersj, Aalborg. 18/02-24, 18:49.
Umiddelbart virker det bare til at det er rigeligt med de perronspor man har nu, også til evt. udvidet drift. Eksempelvis ser det ud til at hele spor 3 kun er optaget mellem xx:18 og xx:41 hver time, hvilket vil sige at der stadig er plads i den ene halvdel af spor 3 i hele timen samt i den anden halvdel mellem xx:45 og xx:15. IC-togene til/fra København ser også ud til at have et spor for sig selv fra xx:32 til xx:27, men jeg ved dog ikke om de bliver holdene ved perron eller kører ud i forsyningen som man ofte gjorde dengang IC 8xx togene kørte med IC3.

Hvis der virkelig er brug for ekstra perronplads, så kan man forlænge perronen i spor 3 ned mod Broen, da der er endnu en transversal til spor 4 som tog kan bruge til at komme ind og ud af. Så ville spor 3 kunne betjene tre tog samtidig, som vil kunne afgå og ankomme uafhængigt af hinanden.

Anders

Jeg tænker at behovet for perronspor er en vurdering på de forudsætninger der var i ca. 2012?

Siden er f.eks. kapacitetsproblemer på strækningen Esbjerg - Bramming på vej til at løst.

JH

Esbjergs mobilitetsplan
Af Thom32. 23/02-24, 20:00.
Det vigtigste på Esbjerg Station ville da helt klart at få ordnet det møg-grimme perroner og hævet dem så man kan stige ordentligt ind i toget

Gå op Sider:[1]
DSB MY 1107

Jernbanebøger

På Sporet Af 2021

På Sporet Af 2021. Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak