Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Transportminister afviser Danmarksbillet til 399 kr. per måned
https://www.altinget.dk/transport/artikel/transportminister-afviser-enhedslisten-danmarksbillet-vi-skal-et-spadestik-dybere

Jeg synes det er helt åndsvagt hvor ligeglad vores transportminister er med den offentlig transport. Han nævner hele tiden om ekspertudvalget som kommer sikkert til at svare at vi skal tænke på mere flexibel alternativer.

I min mening spilder de tid på at vente på en svar som de allerede kender og det er at investere i den kollektiv trafik!

Citat fra: mgameing123 Dato 13/03-24, 12:52I min mening spilder de tid på at vente på en svar som de allerede kender og det er at investere i den kollektiv trafik!

Ekspertudvalget må ikke foreslå ting der kræver ekstra offentligt tilskud. Øget offentligt tilskud er i denne regeringsperiode forbeholdt indenrigsflytrafikken.

Citat fra kommisoriumet:
Takststrukturen skal understøtte økonomien i trafikvirksomhederne, og der skal præsenteres modeller, som ikke forudsætter øget offentligt tilskud.

Anders

Citat fra: andersj Dato 13/03-24, 13:17
Citat fra: mgameing123 Dato 13/03-24, 12:52I min mening spilder de tid på at vente på en svar som de allerede kender og det er at investere i den kollektiv trafik!

Ekspertudvalget må ikke foreslå ting der kræver ekstra offentligt tilskud. Øget offentligt tilskud er i denne regeringsperiode forbeholdt indenrigsflytrafikken.

Citat fra kommisoriumet:
Takststrukturen skal understøtte økonomien i trafikvirksomhederne, og der skal præsenteres modeller, som ikke forudsætter øget offentligt tilskud.
Så ekspertsudvalget vil ikke hjælpe noget som helst når regeringen vil hellere have tomme fly som kan nemt erstattes af tog end at redde vores busser som der er intet alternativ til.

Så Transportministeren afviser et nyt billettilbud, der vil kræve stort offentligt tilskud, fordi der er et ekspertudvalg i gang med at arbejde med ideer til løsninger uden yderligere offentligt tilskud? Jamen dog... Transportministeren er vist ikke for skarp

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato 13/03-24, 16:30Transportministeren er vist ikke for skarp

Har vi haft nogen med det signalement?

Hvornår kan man forestille sig et sådan udvalg kommer med deres kloge ord ?

Hørt en mand sige, nu skal de offentligetransportmidler ikke bliver for populære.....

Er det en 399 kroners billet, der ikke gælder i storbyerne? Det er måske ikke så sært at den er svær at sælge, når månedskort på nogle af de lange stræk som Odense-København ellers koster over 2000 kroner.

Det sagt er der udover øgede tilskud også en anden ting ekspertpanelet ikke kan foreslå: at politikerne tager området seriøst og sender langsigtede signaler om, at man altså godt kan planlægge sit liv efter at toget kører. Det signal skal så gælde uanset om man vil pendle fra Haslev, Herlev eller Helsingør til København, på den jyske længdebane eller i Arrivaland.

I forhold til priserne kunne man se på, om det virkeligt er nødvendigt at Rejseplanen skal have 15 forslag til køb af billetter, særligt når mange af dem bare er henvisninger til forskellige apps. Derudover kunne man komme langt hvis man omdøbte standardbilletter til fleksbilletter og så lavede en ny standardbillet, der ikke kunne bruges i myldretiden på DSBs tog. Når folk sammenligner tog-, fly- og buspriser tager de altid udgangspunkt i DSBs standardpriser uanset at mange nok kører på Orangebilletter.

Det er lidt ærgerligt at det er Deutschlandticket til 49€ som er blevet omdrejningspunktet politisk og i medierne herhjemme. Alene organiseringen af den kollektive transport i Tyskland, med opdeling i nærtrafik/fjerntrafik, gør det svært at sammenligne med Danmark.

Man skulle hellere kigge på Klimaticket i Østrig, hvor den fulde vision er årskort der koster 1€ dagligt for en delstat/by, 2€ dagligt for to delstater og 3€ dagligt for hele landet. Jeg er ikke helt med på hvor langt man er i indførelsen af visionen, men 3€ dagligt for hele landet var en af de første der blev indført. Wien har dog siden 2012 også haft 365€ årskort.


Helt generelt ville det give nogle fordele hvis man gik tilbage til nogle "alle-zoner" pendlerkort, for det giver alligevel en fleksibilitet også at kunne bruge den kollektive transport på andre ruter end pendlerruten. En af fordelene ved Deutschlandticket er bl.a. at selvom du pendler til dagligt nede i München, så er billetten også gyldig til bybussen når du er på ferie i Flensburg.

Taksterne, især for pendlere, er alt for firkantet herhjemme. Giv nu nogle fordele, som eksempelvis fri kørsel i hele regionen i weekenden og om aftenen eller "tag en ven gratis med" en-to gange om måneden. Jeg har sagt det før, trafikselskaberne herhjemme er alt for dårlige til den kommercielle del af forretningen. Der skal kunder i butikken og de skal fastholdes.

Anders

Transportministeren håber jo at vi alle kører samkørsel og uber om 5 år... Bilen er jo det vigtigste transportmiddel.

Citat fra: hummel_62 Dato 13/03-24, 17:20Hvornår kan man forestille sig et sådan udvalg kommer med deres kloge ord ?

Hørt en mand sige, nu skal de offentligetransportmidler ikke bliver for populære.....
Hvor fandt du det hen?

Citat fra: andersj Dato 16/03-24, 19:57Det er lidt ærgerligt at det er Deutschlandticket til 49€ som er blevet omdrejningspunktet politisk og i medierne herhjemme. Alene organiseringen af den kollektive transport i Tyskland, med opdeling i nærtrafik/fjerntrafik, gør det svært at sammenligne med Danmark.

Man skulle hellere kigge på Klimaticket i Østrig, hvor den fulde vision er årskort der koster 1€ dagligt for en delstat/by, 2€ dagligt for to delstater og 3€ dagligt for hele landet. Jeg er ikke helt med på hvor langt man er i indførelsen af visionen, men 3€ dagligt for hele landet var en af de første der blev indført. Wien har dog siden 2012 også haft 365€ årskort.


Helt generelt ville det give nogle fordele hvis man gik tilbage til nogle "alle-zoner" pendlerkort, for det giver alligevel en fleksibilitet også at kunne bruge den kollektive transport på andre ruter end pendlerruten. En af fordelene ved Deutschlandticket er bl.a. at selvom du pendler til dagligt nede i München, så er billetten også gyldig til bybussen når du er på ferie i Flensburg.

Taksterne, især for pendlere, er alt for firkantet herhjemme. Giv nu nogle fordele, som eksempelvis fri kørsel i hele regionen i weekenden og om aftenen eller "tag en ven gratis med" en-to gange om måneden. Jeg har sagt det før, trafikselskaberne herhjemme er alt for dårlige til den kommercielle del af forretningen. Der skal kunder i butikken og de skal fastholdes.
Vent hvis der vil havde været en Danmarksbillet vil Flenborg zone blive inkluderet hvis man rejst med rute 110?

Citat fra: mgameing123 Dato 20/03-24, 09:06
Citat fra: hummel_62 Dato 13/03-24, 17:20Hvornår kan man forestille sig et sådan udvalg kommer med deres kloge ord ?

Hørt en mand sige, nu skal de offentligetransportmidler ikke bliver for populære.....
Hvor fandt du det hen?
så det på tv. i forbindelse med pris stigningerne. manden var trafik ministeren, fordi folk skulle da forsat bruge deres cykel. ( jeg kan ikke lide den mand )

Citat fra: mgameing123 Dato 20/03-24, 09:08Vent hvis der vil havde været en Danmarksbillet vil Flenborg zone blive inkluderet hvis man rejst med rute 110?

Sandsynligvis, da bussen overvejende finansieres af Region Syddanmark og jo køres under Sydtrafik. Rute 110 er også inkluderet i sommerens rejsepas (trods forvirring herom) og har Rejsekort

Gå op Sider:[1]
Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere

Jernbanebøger

Sorøkatastrofen

Sorøkatastrofen. Pris 225 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak