Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Analyse af udbygning af kapaciteten på Øresundsforbindelsen
Gå ned Sider:[1] 2 3
Sweco har for interesseorganisationen Greater Copenhagen udarbejdet en analyse af og oplæg til hvordan jernbaneforbindelsen mellem København og Malmö kan udbygges til at håndtere den stigende trafik frem mod 2100.

Det korte svar er at forbindelsen skal udbygges til fire spor Kalvebod-Peberholm og omkring Lernacken. Dvs. der skal bygges en ny parallel tunnel med to jernbanespor mellem Kastrup og Peberholm. En sådan forbindelse vil kunne klare 8 Øresundstog, 4 godstog og 4 fjerntog i timen i hver retning over Øresund.

Link til undersøgelsen: https://assets.ctfassets.net/20drd9bf6f7p/4LEdAt23h31691MCt7wqgh/bf326df9e91b9a5af4eb524eeb1c74d4/Potential_i_befintlig_O_resundsfo_rbindelse_SWECO_20240201.pdf

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Citat fra: andersj Dato 17/03-24, 19:20udbygges til fire spor Kalvebod-Peberholm og omkring Lernacken.

Er det ikke det samme som at bygge en Femern-tunnel uden også at bygge en ny Storstrømsbro?

Altså, det er en fin løsning indtil man har nået point of no return, hvorefter man finder ud af, at det kun giver mening, såfremt man også bygger resten...

Verden vil bedrages, og den bliver det.

Citat fra: RasmusR Dato 19/03-24, 16:54
Citat fra: andersj Dato 17/03-24, 19:20udbygges til fire spor Kalvebod-Peberholm og omkring Lernacken.

Er det ikke det samme som at bygge en Femern-tunnel uden også at bygge en ny Storstrømsbro?

Altså, det er en fin løsning indtil man har nået point of no return, hvorefter man finder ud af, at det kun giver mening, såfremt man også bygger resten...

Verden vil bedrages, og den bliver det.

Et stort problem på nuværende tidspunkt er at hvis der er et godstog i Drogdentunnelen, så er der skarpe begrænsninger på hvad der må være af andre tog i tunnelen samtidig - kan dog ikke huske de præcise regler. Det giver i hvert fald nogle voldsomme kapacitetsbegrænsninger. Ideen går vist så ud på at bygge en separat tunnel under Drogden til godstog, hvis jeg forstår det korrekt.

Om kapaciteten så er udgiften værd, skal jeg ikke kunne sige. Jeg tvivler.

Men det er altså ikke fordi ideen er konceptuelt blæst. Bare formentlig for dyr i forhold til gevinsten.

Niks, ikke en seperat tunnel til gods, men to spor i hver retning.

Så ja, verden kan ikke forlænges meget langt med brædder.

JH

Det kan godt give mening.

Der er lidt motorvej over det. Det nytter ikke at udvide motorvejen, hvis den bag ved liggende infrastruktur ikke kan klare trafikmængden.Inddragelse af nødspor, har jo ikke i særlig grad hjulpet dem, der skal dreje af, og har kun givet marginale effekter for dem, der skal lige ud.

Forslaget synes at kunne håndtere problemer med ophobning og dermed en smidigere trafikafvikling.

vh
-ivar

I og for sig enig, løsningerne gør flaskehalsen mindre, men hvor mange milliarder skal vi bruge uden at få den fulde effekt (ved også at dublere broen).

Jeg kan se projekter her til 20 - 25 milliarder kroner, pengene kan måske bruges bedre?

JH

Citat fra: anho Dato 19/03-24, 17:57Et stort problem på nuværende tidspunkt er at hvis der er et godstog i Drogdentunnelen, så er der skarpe begrænsninger på hvad der må være af andre tog i tunnelen samtidig - kan dog ikke huske de præcise regler. Det giver i hvert fald nogle voldsomme kapacitetsbegrænsninger.
Dette er ikke aktuelt længere. Der var restriktioner ved kørsel med farligt gods, men disse blev afskaffet fot et års tid siden.

Tilbage er kun restriktionerne ved kørsel med meget farligt gods, som maksimalt sker en gang om året på den strækning. (Eksplosiver, ammunition og lign.)

Analyse af udbygning af kapaciteten på Øresundsforbindelsen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 20/03-24, 13:11.
Seneste redigering: 20/03-24, 13:20 af Per Holm
Når/hvis Peberholmbanen bliver ERTMS vil man ikke kunne køre tog ind på hverken Kh eller København Syd aka. Vigerslev uden at togene er blevet udrustet med STM-ZUB123.

Man kunne i stedet "nøjes" med at lade Øresundsbron betjene den gennemgående godstrafik, den lokale persontrafik Skåne -Amager og Snälltåget. De fleste rejsende fra Skåne skal alligevel ikke med længere end Amager og ellers kan de stige på M1 og M2 undervejs.

Resten af persontrafikken kunne sejles Skeppsbron - Nordhavn og via stationerne Nordhavn Fjern, Nordhavn Metro eller Nordhavn Nær få minutter efter afgangen fra Malmø sidde i et tog på vej mod deres destination på Sjælland.

Før og efter Øresundsbron åbnede pendlede jeg Kgs. Lyngby - Malmø så jeg ved hvad jeg skriver om. Til og fra Nordsjælland oplevede man ikke den nye persontogsforbindelse som nogen forbedring. Det tog længere tid og blev mindre behageligt. Da det meste af rejsetiden med flygbåtarna dels gik med at sejle langsomt i Københavns Havn og dels med at tilbagelægge distancen Havnegade - Østerport St. til fods og med bus føler jeg at "forbedringerne" billigere kunne have været opnået ved at have forlagt flygbåtarnas anløb fra Havnegade til Nordhavn St.

Se selv på et kort hvor Nordhavn St. ligger i forhold til Kron- og Lynetteløbene.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: andersj Dato 17/03-24, 19:20Sweco har for interesseorganisationen Greater Copenhagen udarbejdet en analyse af og oplæg til hvordan jernbaneforbindelsen mellem København og Malmö kan udbygges til at håndtere den stigende trafik frem mod 2100.

Det korte svar er at forbindelsen skal udbygges til fire spor Kalvebod-Peberholm og omkring Lernacken. Dvs. der skal bygges en ny parallel tunnel med to jernbanespor mellem Kastrup og Peberholm. En sådan forbindelse vil kunne klare 8 Øresundstog, 4 godstog og 4 fjerntog i timen i hver retning over Øresund.

Link til undersøgelsen: https://assets.ctfassets.net/20drd9bf6f7p/4LEdAt23h31691MCt7wqgh/bf326df9e91b9a5af4eb524eeb1c74d4/Potential_i_befintlig_O_resundsfo_rbindelse_SWECO_20240201.pdf

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Detta är också det absolut bästa förslaget. Sverige har ett större intresse generellt för tågresor än danskar vilket syns tydligt när man åker EC 39x tågen där det talas mer svenska än danska.

Det är således otroligt viktigt att förbindelsen mellan bron på Pepparholm och hela vägen till Kalvebod/Vigerslev blir fyrspårig så att den förväntade trafiken från år 2030 kan köras.

Tårnby och Örestad station måste akut byggas om till fyrspåriga stationer redan nu men där har danska politiker tyvärr inga ambitioner de nästa 5 åren.

Citat fra: Per Holm Dato 20/03-24, 13:11De fleste rejsende fra Skåne skal alligevel ikke med længere end Amager

A'hva? Det er skisme ikke det indtryk, man får, når man ser Øresundstogene ankomme på København H.

Det er vel også meget trafik fra lufthavnen og ind til København

Citat fra: Anders Larsen Dato 22/03-24, 20:57Det er vel også meget trafik fra lufthavnen og ind til København
Tjo, men mon ikke mange tager Metroen? Jeg finder ikke regional-/Øresundstogene som et alternativ.

Analyse af udbygning af kapaciteten på Øresundsforbindelsen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 22/03-24, 23:07.
Når toget når København H vil den gode del af de rejsende fra Skåne der har Københavns Lufthavn eller København Ørestad som destination være erstattet af rejsende fra Amager. For disse vil M2 og M1 nok være ligeså bekvemme muligheder.

Snart vil muligheden for tage intercitytoget fra Københavns Lufthavn direkte ad den sydlige jernbanekorridor til København Syd, Ringsted og Odense uden at skulle omkring København H yderligere tage kunder fra såvel den vestlige ende af Skånetrafiken som fra M2 og M1.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 22/03-24, 23:07Når toget når København H vil den gode del af de rejsende fra Skåne der har Københavns Lufthavn eller København Ørestad som destination være erstattet af rejsende fra Amager. For disse vil M2 og M1 nok være ligeså bekvemme muligheder.

Snart vil muligheden for tage intercitytoget fra Københavns Lufthavn direkte ad den sydlige jernbanekorridor til København Syd, Ringsted og Odense uden at skulle omkring København H yderligere tage kunder fra såvel den vestlige ende af Skånetrafiken som fra M2 og M1.
Det er tydeligt at DSB etc er ude efter at nedlægge fremmed trafik på Sjælland, in casu Skånetrafikkens rute fra CPH Kastrup mod Kbh H.
 
Relativt til en foreslået (af mig) bane CPH Kastrup - Kbh H - Carlsberg er Kalvebodbanen en shunt mellem CPH Kastrup og Kbh S. En shunt medfører en fordobling af trafikken for den samme trafikbetjening, som jeg tidliere har gjort opmærksom på.

Analyse af udbygning af kapaciteten på Øresundsforbindelsen
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 23/03-24, 00:45.
Seneste redigering: 23/03-24, 00:51 af Per Holm
Citat fra: tgsen Dato 22/03-24, 23:55En shunt medfører en fordobling af trafikken for den samme trafikbetjening, som jeg tidliere har gjort opmærksom på.

Når de rejsende tager den direkte vej til Holbæk, Lübeck, Odense eller Vordingborg frem for en overflødig omvej via København H formindskes trafikken opgjort i personkilometer.

Desuden vil trafikbetjeningen af København H nok have gavn af aflastningen.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1] 2 3
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak