Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Fremskudte signaler Lunderskov-Esbjerg
Fremskudte signaler Lunderskov-Esbjerg
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 18/03-24, 22:20.
Seneste redigering: 18/03-24, 22:24 af Thomas Boberg Nielsen
Det er muligt, at emnet tidligere har været drøftet - jeg har blot ikke umiddelbart kunnet finde noget derom:

På strækningen Lunderskov-Esbjerg er der ingen fremskudte signaler. Der er nogle ganske få AM-signaler (2 i hver retning).

Når der ingen fremskude signaler er, går jeg ud fra, at forudgående hovedsignal forsignalerer næste hovedsignal? Det giver nogle lidt lange blokke, synes jeg. Fra Lunderskov til Vejen er der f.eks. 10 kilometer uden signaler. Men nogen har vel på et tidspunkt sat sig ned og regnet på, om der skulle indlægges nogle AM-signaler - og det skulle der så ikke. Eller er det den kroniske mangel på AM-signal-stumper, der har spillet ind?

Er fremskudte signaler generelt overflødige på ATC-strækninger?

Er nogen stødt på en artikel om de nuværende signaler Lunderskov-Esbjerg? Jeg synes ikke at kunne finde noget i DJK's blad Jernbanen eller andre steder.

Og så en lille griner til at gå i seng på: Jeg var i dag i området omkring Bramming og var ude at kigge på signaler (de forsvinder jo snart). Jeg havde ikke forberedt mig synderligt, og undrede mig derfor over, at jeg ikke stødte ind i nogle fremskudte signaler (ud over det mod Ribe) ;D

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Der forsignaleres ikke gennem foregående hovedsignal, udover I-signalerne.

På strækninger med ATC er der ikke behov for F-signaler. Den fremskudte balise styres af I-signalets ATC-aftastning, og ligeledes gør evt. linieleder foran I-signalet. F-signaler aftastes ikke af ATC. Den nødvendige forsignalering fremgår af førerrumssignalet. Tog uden virksom ATC må alligevel kun fremføres med 70 km/h, og ved den hastighed er der ikke sikkerhedsmæssigt krav om F-signal.

Historisk kom det sig - så vidt jeg husker - af datidens eksperimenter med reducerede signaler. Disse blev som bekendt "skudt ned", men man etablerede ikke "ydre" forsignalering udenfor stationerne ved ombygning til "SR". Det gjorde man heller ikke på Øresundsbanen, hvor U- og AM-signaler højst kan vise "kør".

/Carsten Lundsten

Fremskudte signaler Lunderskov-Esbjerg
Af Mikkelhk, Lunderskov. 19/03-24, 08:15.
Der står en smule om forholdene og overvejelserne omkring den "manglende" forsignalering både på Lunderskov-Esbjerg og på Øresundsbanen i SODB Anlægsbestemmelser punkt 16, side 238: https://www.bane.dk/da/Leverandoer/Krav/Tekniske-normer-og-regler/Vigtige-regelvaerker/SODB-anlaegsbestemmelser

Hilsen Mikkel

Fremskudte signaler Lunderskov-Esbjerg
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 19/03-24, 11:33.
Citat fra: Mikkelhk Dato 19/03-24, 08:15Der står en smule om forholdene og overvejelserne omkring den "manglende" forsignalering både på Lunderskov-Esbjerg og på Øresundsbanen i SODB Anlægsbestemmelser punkt 16, side 238: https://www.bane.dk/da/Leverandoer/Krav/Tekniske-normer-og-regler/Vigtige-regelvaerker/SODB-anlaegsbestemmelser

Mange tak. Så strækningen er altså noget for sig. Sådan lidt. Rart at få bekræftet, at man ikke er helt idiot ;D

Jep mig bekendt er strækningen lidt atypisk udstyret, rent praktisk forgår forsignalering via ATC afstandssøjle.

Vh Claus

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Kalvehavebanen på cykel

Kalvehavebanen på cykel. Pris 130 kr.

Læs mere
Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak