Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- MZ 1439 Nu er jeg officielt bekymret.
Gå ned Sider:[1] 2 3
De seneste års tid, har jeg hver morgen når jeg gik ud og røg min morgensmøg, kunne se MZ 1439 ovre på banen. (Jeg bor i Padborg).
Igår ved middagstid blev den fjernet, og min frygt er at den nu skal hugges op. Er der nogen der kender MZ 1439 skæbne?

Til dem af jer der savner MZ 1401 er der her lidt nostalgi.

https://www.youtube.com/watch?v=llRvl0bMH9k

1439 flyttes ofte rundt, ligesom MH 203 (DH440). Maskinen er stadig ejet af Dan Bear, men jeg har hørt en fugl synge om at ContecRail har interesse i maskinen, har dog aldrig fået en officiel bekræftelse.

Uden tvivl maskinen skal have en kraftig overhaling, både ude og inde, men alt kan lade sig gøre efter pengenes opfindelse, det er kun et spørgsmål om hvor villig man vil putte en stor sum i sådan et projekt.

Jeg er sjældent pessimist, men månen falder ned den dag 1439 kører som en hel maskine med vogne på, uden rust og problemer. Den er i rædsom stand - og det er sagt om et lokomotiv der kunne ordnes efter et virkelig stort uheld hvor førerhuset nærmest knækkede af. Men penge kan meget. Her er der dog hverken noget inde eller ude der er i brugbar stand.

Citat fra: banemanden Dato 29/03-24, 13:55Men penge kan meget. Her er der dog hverken noget inde eller ude der er i brugbar stand.

Driftsmæssigt er der ikke meget ved at have sådan en ener kørende. En setimental GM fanvil sikkert mene at ethvert millionbeløb er en god investering i den maskine. Forretningsmæssigt ser sagen meget anderledes ud, vil den nogensinde kunne tjene en omfattende istandsættelse hjem? Det mest realistiske er vel at den bliver stumpemarked til nogen der har MZ III i drift.

Tak for svar.

Nogen der ved hvornår 1439 sidst blev startet?

Citat fra: mskoland Dato 30/03-24, 15:48Nogen der ved hvornår 1439 sidst blev startet?

I 2013, hvor MZ 1439 formentlig var driftsduelig, blev den jf. databasen kørt fra Niebüll til Padborg. Men i 2016 observerede jeg maskinen uvirksom hos NEG-Niebüll, og da så den allerede "frønnet" ud.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 30/03-24, 16:38
Citat fra: mskoland Dato 30/03-24, 15:48Nogen der ved hvornår 1439 sidst blev startet?

I 2013, hvor MZ 1439 formentlig var driftsduelig, blev den jf. databasen kørt fra Niebüll til Padborg. Men i 2016 observerede jeg maskinen uvirksom hos NEG-Niebüll, og da så den allerede "frønnet" ud.

M.v.h.
Niels

28.05.2017 kørte den en solo tur Padborg-Vejbæk-Padborg.

Citat fra: KimC Dato 30/03-24, 07:57
Citat fra: banemanden Dato 29/03-24, 13:55Men penge kan meget. Her er der dog hverken noget inde eller ude der er i brugbar stand.

Driftsmæssigt er der ikke meget ved at have sådan en ener kørende. En setimental GM fanvil sikkert mene at ethvert millionbeløb er en god investering i den maskine. Forretningsmæssigt ser sagen meget anderledes ud, vil den nogensinde kunne tjene en omfattende istandsættelse hjem? Det mest realistiske er vel at den bliver stumpemarked til nogen der har MZ III i drift.

Jeg er helt enig. De få stumper der kan bruges, vil sikkert være en håndøre eller to værd.
Resten er lige til huggeren.

Men så igen er der en gruppe der sætter en H maskine i stand i gedser, fra bunden, som sandsynligvis er dyrere at sætte i stand end en MZ. Det handler vel også om vilje? Hvis ingen vil sætte 1439 i stand, er det klart at man bare vil lade den gå hen til ophug.

Citat fra: FutteV Dato  2/04-24, 01:20Men så igen er der en gruppe der sætter en H maskine i stand i gedser, fra bunden, som sandsynligvis er dyrere at sætte i stand end en MZ. Det handler vel også om vilje? Hvis ingen vil sætte 1439 i stand, er det klart at man bare vil lade den gå hen til ophug.

Hvis du har ideer til, hvordan og hvem der kan gøre MZ 1439 køreklar, herunder hvordan det kan financieres, må du endelig sige til. Men også hvem der fremover kan huse maskinen og vedligeholde den. Men du tænker måske på ejeren: Captrain?

Nu er det jo sådan at Captrain aldrig har ejet 1439, og den danske afdeling er lukket i Danmark. Lokomotivet ejes af en privat mand, som efter sigende ønsker at maskinen skal lejes, men i den tilstand vil ingen jo leje den.

Ja det vil nok være for meget forlangt at Jernbanemuseet skulle engagere sig. De har jo MZ 1401, og selvom MZ III og IV er markant anderledes vil jeg se det før at jeg tror at man vil prioritere en sådan. Der går mit håb nok også mere i retning af MZ IV.
Måske DJK kunne overtage den en dag...
Køre kommer den nok ikke til igen, desværre. Som nævnt er det jo en éner i dag (to er/var i Spanien og resten Australien), og en kompliceret og krævende en af slagsen.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Citat fra: mss Dato  3/04-24, 23:32Køre kommer den nok ikke til igen, desværre. Som nævnt er det jo en éner i dag (to er/var i Spanien og resten Australien), og en kompliceret og krævende en af slagsen.

En MzIII er mindre komplex rent teknisk end MzIV.......og hvor skal pengene komme fra?
Så rig en onkel er DJK næppe heller.
Men vinder du "nogle millioner" i lotto, så ved du hvad beløbet kan bruges på...

MZ 1439 Nu er jeg officielt bekymret.
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 4/04-24, 08:58.
Citat fra: peter christensen Dato  4/04-24, 06:00
Citat fra: mss Dato  3/04-24, 23:32Køre kommer den nok ikke til igen, desværre. Som nævnt er det jo en éner i dag (to er/var i Spanien og resten Australien), og en kompliceret og krævende en af slagsen.

En MzIII er mindre komplex rent teknisk end MzIV.......og hvor skal pengene komme fra?
Så rig en onkel er DJK næppe heller.
Men vinder du "nogle millioner" i lotto, så ved du hvad beløbet kan bruges på...

Skal også passe på ikke at gemme for meget.
For menig mand er en MZ en MZ. Vi er for et lille land til at gemme alle udgaver. Eks, har vi ikke rigtigt noget s-tog. Dette til trods for at de flytter en stor de af DSBs passagerer

Gå op Sider:[1] 2 3

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak