Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Drømme om bornholmsk jernbane genfødt
Gå ned Sider:[1] 2 3
500 millioner kroner for 30 km jernbane er vel meget lavt prissat? Selv banen til Ålborg Lufthavn kostede 100 millioner per km

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Det er ren fantasi.

Bare anlæg vil koste en formue. Når man ikke engang er villig til at betale for nye eller genåbnede baner der hvor der er et godt grundlag for det, så er det slet ikke realistisk. Selv hvis man lavede det som en letbanestrækning ville det nok koste meget mere end man er villig til.
Men det er da en sjov ide, som rent følelsesmæssigt er meget sympatisk.

Citat fra: 1993matias Dato 16/04-24, 10:17500 millioner kroner for 30 km jernbane er vel meget lavt prissat? Selv banen til Ålborg Lufthavn kostede 100 millioner per km

Der er to grundlæggende forskelle mellem de to projekter.
Ålborg Lufthavn er 100% nyanlæg.
Forslaget om reaktivering af RAJ benytter i 2/3 af linjeføringen gamle banedæmninger, som der "blot" skal etableres nyt spor på.

Der er derfor regnet med samme km pris, som for renoveringen af Østbanen = 16 mio. Kr/ km

Renovering af en banedæmning der har været i forfald siden 1968 (og nok ikke var nyrenoveret på det tidspunkt heller) vil med garanti være betydeligt dyrere end renovering af en jernbane der trods alt stadig er i daglig drift.

Dæmningen nåede godt nok at blive rimelig nedslidt for Østbanen også, men altså... næsten 60 år til at blive beskadiget af vejr og bevoksning vil uden tvivl have en betydelig effekt.

Jeg tror sagtens at man kan få den et godt stykke under de 100 millioner pr kilometer for banen til Aalborg Lufthavn (som også er meget kort og derfor havde mindre bane at sprede de "faste omkostninger" ud over). Men det vil uden tvivl også blive dyrere end Østbanens renovering. Jeg vil ikke blive overrasket hvis det ender på 25-30 millioner pr kilometer.

Drømme om bornholmsk jernbane genfødt
Af Bengt Larsson. 17/04-24, 15:22.
Seneste redigering: 17/04-24, 15:24 af Bengt Larsson
Det beror helt på kraven.
I Sverige gäller på nybyggen att om hastighet ska vara över 80 km/h vilket gäller alla banor med passagerartåg,
får det inte finnas väg-järnvägskorsningar.
Med det stora antalet småvägar, måste ett antal planskilda korsningar byggas, rätt säkert över 500 miljoner bara för dessa.
Detta är kostnadsmässigt det största problemet att bygga upp en nedlagd järnväg.
Är spåret borta räknas återbyggande som ny järnväg, inte som renovering.

För 500 miljoner kan man bygga ett industrispår.

Kanske går det bättre i Danmark än i Sverige att bygga med korsningar i plan?

På Lübeck-Puttgarden var det planen att bygga om enkelspår till dubbelspår och behålla korsningar i plan,
men det har inte accepteras av myndigheterna och tillsammans med andra krav ökade kostnaden från 1 mrd till 4 mrd euro (7-30 mrd DKK) för 80 km.

Citat fra: Bengt Larsson Dato 17/04-24, 15:22Det beror helt på kraven.
I Sverige gäller på nybyggen att om hastighet ska vara över 80 km/h vilket gäller alla banor med passagerartåg,
får det inte finnas väg-järnvägskorsningar.
Med det stora antalet småvägar, måste ett antal planskilda korsningar byggas, rätt säkert över 500 miljoner bara för dessa.
Detta är kostnadsmässigt det största problemet att bygga upp en nedlagd järnväg.
Är spåret borta räknas återbyggande som ny järnväg, inte som renovering.

För 500 miljoner kan man bygga ett industrispår.

Kanske går det bättre i Danmark än i Sverige att bygga med korsningar i plan?

På Lübeck-Puttgarden var det planen att bygga om enkelspår till dubbelspår och behålla korsningar i plan,
men det har inte accepteras av myndigheterna och tillsammans med andra krav ökade kostnaden från 1 mrd till 4 mrd euro (7-30 mrd DKK) för 80 km.

Det er i første omgang ikke en gang nødvendigt at forholde sig til ønskede hastigheder. Hvis man vil bygge til 16 Mkr/km, bliver det med det oprindelige tracé, herunder de overkørsler, der blev anlagt i starten af det 20. århundrede. Disse kan ved genetablering ikke forventes at kunne tages direkte tilbage i brug i det 21. århundrede med tilhørende sikkerhedsstandarder - og de har jo heller ikke været i brug siden 1968. Hvis først der skal anlægges broer eller viadukter i stedet, stiger prisen per km eksplosivt.
På mange måder er én-til-én sammenligningen med sporfornyelsen på Østbanen umådelig optimistisk. Tracéets stand på Bornholm er vel umuligt at forudsige, og hvis der som foreslået skal nybygges på bare fem kilometer af strækningen, stiger prisen hér jo så forventeligt fra 16 Mkr/km til 100 Mkr/km med lufthavnsbanen i Ålborg som eksempel. Altså, en merpris på 84x5= 420 Mkr. Næsten dobbelt-op på det oprindelige prisoverslag.
Det er et virkelig sympatisk projekt, men 500 millioner kr. er nok hurtigt brugt.

Det jeg læste om ideen hvilede også på at man gerne ville have det som turistbane. Lad os sige at man så ikke ønskede at buldre afsted med 120, men mere adstadigt se lidt af klippeøen. Ville det gøre projektet mere spiseligt hvis man feks satsede på en hastighed på feks 60?

Citat fra: tscheel Dato 20/04-24, 21:17Det jeg læste om ideen hvilede også på at man gerne ville have det som turistbane. Lad os sige at man så ikke ønskede at buldre afsted med 120, men mere adstadigt se lidt af klippeøen. Ville det gøre projektet mere spiseligt hvis man feks satsede på en hastighed på feks 60?

Næppe i dette forum, alt under 200 er til grin.

Vh
-ivar

Citat fra: tscheel Dato 20/04-24, 21:17Det jeg læste om ideen hvilede også på at man gerne ville have det som turistbane. Lad os sige at man så ikke ønskede at buldre afsted med 120, men mere adstadigt se lidt af klippeøen. Ville det gøre projektet mere spiseligt hvis man feks satsede på en hastighed på feks 60?

Spormæssigt, er der ikke den store forskel på et bygge et spor til 60 km/t kontra 120 km/t. Hvis du følger Banedanmarks standarder.

Det der kan være problematisk er kurveradius, som der pletvist på RAJ er på 250 m, hvilket kun tillader en 40-70 km/t. Men for det meste er kurveradierne større på fri bane, som burde kunne tillade 70-100 km/t.
Alternativt skal dæmningen/afgravningen udvides på kurvens inderside, så sporet kan udrettes med mindre krumning (merpris).

Fra et andet projekt (Roskilde - Ølstykke - Hillerød) har jeg i dag udført et prisoverslag på en normalsporet overbygning, hvor man for 2,5 mio. Kr/km kan få betonsveller og ballastskærver (materialepris, eksl. montage, eksl. skinner).
Dette underbygger at man kan komme langt for 16 mio. Kr/km, forudsat at man kan bygge direkte ovenpå gammel banedæmning, og forudsat at der ikke skal udføres nogen vejbroer (2/3 af alle vejkrydsninger på de andre lokalbaner, er alle udført i niveau, så det er næppe "farligt" at etablere krydsninger i niveau på Bornholm)

Til sammenligning er Billundbanen projekteret til 49 mio. Kr/km (63 mio.Kr/km total med korrigerede priser), vel og mærke for nybygning på barmark, med krydsninger i niveau.

Så prisoverslaget på de 500 mio. Kr skal nok opjusteres til 50 mio. Kr/km, for den nybyggede del på en 5-10 km til og fra Hasle, og den 7 km lange sidebane til Gudhjem.

Kilde: Side 52 i rapporten vedhæftet på Ingeniørens artikel.
https://ing.dk/artikel/kontrol-af-chokpris-oestjysk-jernbane-fandt-ingen-fejl-koster-mindst-fem-milliarder
Systra ville ikke sammenligne Silkeborgbanen med Ålborg lufthavnsbanen, da de to projekter ikke er 1-1 sammenlignlige.

Drømme om bornholmsk jernbane genfødt
Af KimC. 23/04-24, 18:22.
Seneste redigering: 23/04-24, 18:30 af KimC
Citat fra: viktoria skov Dato 16/04-24, 16:01
Citat fra: 1993matias Dato 16/04-24, 10:17500 millioner kroner for 30 km jernbane er vel meget lavt prissat? Selv banen til Ålborg Lufthavn kostede 100 millioner per km

Der er to grundlæggende forskelle mellem de to projekter.
Ålborg Lufthavn er 100% nyanlæg.
Forslaget om reaktivering af RAJ benytter i 2/3 af linjeføringen gamle banedæmninger, som der "blot" skal etableres nyt spor på.

Der er derfor regnet med samme km pris, som for renoveringen af Østbanen = 16 mio. Kr/ km


Dæmningerne og afvanding er sikkert ikke hvad de har været længere. Desuden var de lavet til meterspor, jeg antager at det ikke er meterspor man vil anlægge igen. Prøv en gang at følge banen på google maps. Der bliver tale om mange overkørsler. Nogle vil betyde omlægninger af veje, andre vil kræve overkørselsanlæg. De er ikke ligefrem billige at anlægge. De skal ikke satse på at de bare kan sætte et kryds op med undertavle "Se efter Tog". Så skal de også have noget at køre med. Lemvigbanens nye batteritog koster tilsammen 300 millioner inklusive ladeanlæg.
Læg dertil at alt er dyrere på Bornholm på grund af transporten. 

Citat fra: KimC Dato 23/04-24, 18:22
Citat fra: viktoria skov Dato 16/04-24, 16:01
Citat fra: 1993matias Dato 16/04-24, 10:17500 millioner kroner for 30 km jernbane er vel meget lavt prissat? Selv banen til Ålborg Lufthavn kostede 100 millioner per km

Der er to grundlæggende forskelle mellem de to projekter.
Ålborg Lufthavn er 100% nyanlæg.
Forslaget om reaktivering af RAJ benytter i 2/3 af linjeføringen gamle banedæmninger, som der "blot" skal etableres nyt spor på.

Der er derfor regnet med samme km pris, som for renoveringen af Østbanen = 16 mio. Kr/ km


Dæmningerne og afvanding er sikkert ikke hvad de har været længere. Desuden var de lavet til meterspor, jeg antager at det ikke er meterspor man vil anlægge igen. Prøv en gang at følge banen på google maps. Der bliver tale om mange overkørsler. Nogle vil betyde omlægninger af veje, andre vil kræve overkørselsanlæg. De er ikke ligefrem billige at anlægge. De skal ikke satse på at de bare kan sætte et kryds op med undertavle "Se efter Tog". Så skal de også have noget at køre med. Lemvigbanens nye batteritog koster tilsammen 300 millioner inklusive ladeanlæg.
Læg dertil at alt er dyrere på Bornholm på grund af transporten.
Det er fordi de ingen jernbaner har.

Citat fra: KimC Dato 23/04-24, 18:22
Citat fra: viktoria skov Dato 16/04-24, 16:01
Citat fra: 1993matias Dato 16/04-24, 10:17500 millioner kroner for 30 km jernbane er vel meget lavt prissat? Selv banen til Ålborg Lufthavn kostede 100 millioner per km

Der er to grundlæggende forskelle mellem de to projekter.
Ålborg Lufthavn er 100% nyanlæg.
Forslaget om reaktivering af RAJ benytter i 2/3 af linjeføringen gamle banedæmninger, som der "blot" skal etableres nyt spor på.

Der er derfor regnet med samme km pris, som for renoveringen af Østbanen = 16 mio. Kr/ km


Dæmningerne og afvanding er sikkert ikke hvad de har været længere. Desuden var de lavet til meterspor, jeg antager at det ikke er meterspor man vil anlægge igen. Prøv en gang at følge banen på google maps. Der bliver tale om mange overkørsler. Nogle vil betyde omlægninger af veje, andre vil kræve overkørselsanlæg. De er ikke ligefrem billige at anlægge. De skal ikke satse på at de bare kan sætte et kryds op med undertavle "Se efter Tog". Så skal de også have noget at køre med. Lemvigbanens nye batteritog koster tilsammen 300 millioner inklusive ladeanlæg.
Læg dertil at alt er dyrere på Bornholm på grund af transporten. 


Næe, ikke alt. Skærver til sporet er billigere, da de som den eneste ø i Danmark har egen forsyning af grundfjeld.

Ja, forslaget går ud på at reetablere meterspor. Fordi det giver færre anlægsomkostninger!
Omtrent 1/4 reducerede omkostninger til ballast og sveller, da tværsnittet er 1/4 smallere.
Det var tilfældigvis også grunden til at benytte meterspor for 120 år siden, da de anlagde RNJ.

Normalspor giver ingen gavnlige effekter på Bornholm, nu da der ikke er sporforbindelse til omverdenen. Og det gamle materiel fra DBJ har samme vognkassebredde, som moderne sydeuropæiske persontog, vel og mærke normalsporede tog. Så det antages at man vil kunne bestille et standardtog, med metersporsbogier.

En fuldboms-overkørsel er 10-20 gange billigere i anlæg, end en tilsvarende ny bro.
Naturligvis kan man ikke klare sig med "se efter tog" skilte. DBJ monterede også sikrede overkørsler i 1930'erne, da der netop var for mange ulykker på usikrede overskæringer.

Citat fra: viktoria skov Dato 23/04-24, 20:37Normalspor giver ingen gavnlige effekter på Bornholm, nu da der ikke er sporforbindelse til omverdenen.
Spørgsmålet er om en en tunnel til Bornholm med biltog kunne gøre normalspor mere interessant, samt netop vil skabe forbindelse. Der er seriøs interesse på øen for sådan et projekt enten som biltog eller vejtunnel.

Gå op Sider:[1] 2 3

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak