Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- 3. Limfjordsforbindelse: Afledte jernbanekonsekvenser
Gå ned Sider:[1] 2
3. Limfjordsforbindelse: Afledte jernbanekonsekvenser
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 14/05-24, 22:53.
Folketinget har i dag vedtaget Lov nr. 112, der vedrører den 3. Limfjordsforbindelse.

Den 3. Limfjordsforbindelse har som sådan intet med jernbane at gøre - det er et rent motorvejsprojekt.

Anlægsprojektet inkluderer dog vejoverføringer over tre forskellige jernbanestrækninger. Vejoverføringer er en baneingeniørterm for det, vi andre kalder broer over jernbaner.

På nedenstående kort, er de tre vejoverføringer angivet i tre grønne cirkler. I den nederste grønne cirkel føres motorvejen over jernbanestrækningen Randers-Aalborg (dobbeltspor) mellem Svenstrup og Skaborg.

I den mellemste grønne cirkel føres motorvejen over jernbanestrækningen Lindholm-Aalborg Lufthavn (enkeltspor) og i den øverste cirkel føres motorvejen over jernbanestrækningen Lindholm-Frederikshavn (enkeltspor) mellem Lindholm og Hvorupgaard (nedlagt station).

Motorvejsprojektet forventes færdiggjort og ibrugtaget i 2034(!). I må forvente, at jeg, hvis jeg ellers holder så længe, de næste 10 år i denne tråd vil belemre jer med diverse billeder af de to sydligste af de tre vejoverføringer - og måske også visse billeder fra den nordligste vejoverføring.

Nedenstående kort er klikbart.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen






Har man i projektet undersøgt muligheden for at udvide kapaciteten på jernbanen med dobbeltspor til Frederikshavn inkl elektricificering? Eller har det fra starten været bestemt, at motorvejen er fremtiden?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

3. Limfjordsforbindelse: Afledte jernbanekonsekvenser
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 15/05-24, 11:12.
Seneste redigering: 15/05-24, 11:15 af Per Holm
Citat fra: 1993matias Dato 15/05-24, 09:37Har man i projektet undersøgt muligheden for at udvide kapaciteten på jernbanen med dobbeltspor til Frederikshavn inkl elektricificering?


Dobbeltspor til Hjørring er jo for længst besluttet og iværksat. Det fornødne stykke dobbeltspor Lindholm - Brønderslev blev idriftsat for et par år siden og det fornødne stykke dobbeltspor Brønderslev - Hjørring vil være færdigt om et par år.

Elektrificering til Hirtshals og Skagen bliver vist ikke nødvendig alt den stund at der kommer batteritog og den meget begrænsede godstrafik vil nok kunne klares med diesel eller dual mode. Meget af godset mellem Norge og kontinentet sejles jo Oslo - Kiel og vice versa uden at der vil være fordele ved at tage det ind på danske spor.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Øhh, er du helt sikker på det?. Så vidt jeg er orienteret er Lindholm-Hjørring enkeltsporet, og der er kun planlagt et lille (700m) stykke dobbeltspor syd for Hjørring station.
MVH

Citat fra: 1993matias Dato 15/05-24, 09:37Har man i projektet undersøgt muligheden for at udvide kapaciteten på jernbanen med dobbeltspor til Frederikshavn inkl elektricificering? Eller har det fra starten været bestemt, at motorvejen er fremtiden?
Hahaha du er så sjov. Dette regering er en bilregering så jeg tror det sidste du sagde er svaret på dit spørgsmål.:)

Citat fra: Per Holm Dato 15/05-24, 11:12
Citat fra: 1993matias Dato 15/05-24, 09:37Har man i projektet undersøgt muligheden for at udvide kapaciteten på jernbanen med dobbeltspor til Frederikshavn inkl elektricificering?


Dobbeltspor til Hjørring er jo for længst besluttet og iværksat. Det fornødne stykke dobbeltspor Lindholm - Brønderslev blev idriftsat for et par år siden og det fornødne stykke dobbeltspor Brønderslev - Hjørring vil være færdigt om et par år.

Elektrificering til Hirtshals og Skagen bliver vist ikke nødvendig alt den stund at der kommer batteritog og den meget begrænsede godstrafik vil nok kunne klares med diesel eller dual mode. Meget af godset mellem Norge og kontinentet sejles jo Oslo - Kiel og vice versa uden at der vil være fordele ved at tage det ind på danske spor.
Elelktificering vil nok være den bedste løsning når togene køres så hyppigt. Det giver også gode grunde til at genoprette lyntog til Frederikshavn.

3. Limfjordsforbindelse: Afledte jernbanekonsekvenser
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 15/05-24, 13:20.
Citat fra: Per Holm Dato 15/05-24, 11:12
Citat fra: 1993matias Dato 15/05-24, 09:37Har man i projektet undersøgt muligheden for at udvide kapaciteten på jernbanen med dobbeltspor til Frederikshavn inkl elektricificering?


Dobbeltspor til Hjørring er jo for længst besluttet og iværksat. Det fornødne stykke dobbeltspor Lindholm - Brønderslev blev idriftsat for et par år siden og det fornødne stykke dobbeltspor Brønderslev - Hjørring vil være færdigt om et par år.

Elektrificering til Hirtshals og Skagen bliver vist ikke nødvendig alt den stund at der kommer batteritog og den meget begrænsede godstrafik vil nok kunne klares med diesel eller dual mode. Meget af godset mellem Norge og kontinentet sejles jo Oslo - Kiel og vice versa uden at der vil være fordele ved at tage det ind på danske spor.

Kære Per

Der er ikke dobbeltspor Lindholm-Brønderslev, og der er heller ingen aktuelle planer herom - det gælder også strækningen Brønderslev-Hjørring.

I 2020 forlængede man Lindholm station lidt nordpå, og forlængede togvejssporene internt på Lindholm station. En tilsvarende øvelse skal foretages i sydenden af Hjørring station.

Om der nogensinde bliver elektrificeret Lindholm-Hirtshals/Frederikshavn, ved jeg ikke. I øjeblikket er der (åbenbart) ikke politisk flertal herfor. Men da strækningen er en TEN-T-strækning, er Danmark (vistnok) forpligtet til at elektrificere.

For så vidt angår den 3. Limfjordsforbindelses krydsning med Vendsysselbanen (motorvejen føres over jernbanen i en meget spids vinkel), bliver det spændende at se, om der bliver gjort plads til et 2. spor fra starten af. Den spidse vinkel gør, at det bliver "dyrt", at gøre plads til et 2. spor, som måske aldrig kommer. I Padborg var daværende DSB driftsområdechef Ove Nygaard dog fremsynet nok til at få udvirket, at motorvejsbroen nord for Padborg blev født med plads til to spor.

Bedste hilsner

Thomas


3. Limfjordsforbindelse: Afledte jernbanekonsekvenser
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 15/05-24, 13:21.
Seneste redigering: 15/05-24, 13:23 af Per Holm
Der fremkom et beslutningsgrundlag (som jeg har liggende et eller andet sted) der viste at anlæg af lidt dobbeltspor i nordenden af Lindholm og lidt i sydenden af Hjørring ved at forkorte de enkeltsporede banestykker ville være nok til, for et forholdsvis overkommeligt beløb, at give den ønskede effekt.

Anlæg af dobbeltspor hele vejen til Hirtshals og/eller Skagen ville naturligvis gøre nogle dispositioner nemmere at iværksætte og give større kapacitetsreserve men i Jylland rutter man ikke med pengene og når nu de to kortere dobbeltspor ville være tilstrækkelige, var det sådan det blev besluttet.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

3. Limfjordsforbindelse: Afledte jernbanekonsekvenser
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 15/05-24, 13:29.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 15/05-24, 13:20For så vidt angår den 3. Limfjordsforbindelses krydsning med Vendsysselbanen (motorvejen føres over jernbanen i en meget spids vinkel), bliver det spændende at se, om der bliver gjort plads til et 2. spor fra starten af. Den spidse vinkel gør, at det bliver "dyrt", at gøre plads til et 2. spor, som måske aldrig kommer


Nedenfor et udsnit af et interaktivt kort på Vejdirektoratets hjemmeside, hvor man kan se den kommende motorvejs spidse krydsning med Vendsysselbanen. Jeg bilder mig ind at kunne se, at der øst for eksisterende spor er gjort plads til et kommende 2. spor?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

3. Limfjordsforbindelse: Afledte jernbanekonsekvenser
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 15/05-24, 13:50.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 15/05-24, 13:20...

For så vidt angår den 3. Limfjordsforbindelses krydsning med Vendsysselbanen (motorvejen føres over jernbanen i en meget spids vinkel), bliver det spændende at se, om der bliver gjort plads til et 2. spor fra starten af.


Unægteligt. Hvis/når der behøves mere kapacitet på Vendsysselbanen vil anlæg af yderligere dobbeltspor i nordenden af Lindholm i retning mod Vestbjerg nok stå som en nærliggende måde at gøre det på. Det meste af omkostningerne vil være uafhængige af om broen skal være for flere spor.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 14/05-24, 22:53I må forvente, at jeg, hvis jeg ellers holder så længe, de næste 10 år i denne tråd vil belemre jer med diverse billeder af de to sydligste af de tre vejoverføringer - og måske også visse billeder fra den nordligste vejoverføring.



Jeg vil sætte pris på at du belemrer os med både billeder og tekst, gerne mere end bare 10 år!
Dine input er værdsat

Henrik

Citat fra: Per Holm Dato 15/05-24, 13:21Der fremkom et beslutningsgrundlag (som jeg har liggende et eller andet sted) der viste at anlæg af lidt dobbeltspor i nordenden af Lindholm og lidt i sydenden af Hjørring ved at forkorte de enkeltsporede banestykker ville være nok til, for et forholdsvis overkommeligt beløb, at give den ønskede effekt.

Anlæg af dobbeltspor hele vejen til Hirtshals og/eller Skagen ville naturligvis gøre nogle dispositioner nemmere at iværksætte og give større kapacitetsreserve men i Jylland rutter man ikke med pengene og når nu de to kortere dobbeltspor ville være tilstrækkelige, var det sådan det blev besluttet.

Man har måtte droppe hastighedsopgraderinger fra 120 km/t til 160 km/t og det af Aalborg Kommune fuldt finansierede trinbræt ved Vestbjerg pga. manglende kapacitet på strækningen Lindholm-Hjørring.

Dertil er der problemer med at køre godstog i dagtimerne, hvilket dog mest omhandler sporkapaciteten på Hjørring station. Mellem Lindholm og Hjørring kan der allerede i dag køres 5 tog i timen, 3 i den ene retning og 2 i den anden.

Anders

Hvordan kan vi have den mest anti jernbane regering nogensinde? S lader som om de vil investere i den kollektiv trafik men i virkeligheden er de bare anti jernbane. Hvis bare SF eller en anden parti var større.

Citat fra: Per Holm Dato 15/05-24, 13:21[...] men i Jylland rutter man ikke med pengene [...]
Og dog beslutter man 20 km motorvej til en pris af 9 milliarder kroner. Det er en tredjedel af Togfonden, men blot til glæde for en enkelt by (og til stor skade for miljø og klima)

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: mgameing123 Dato 16/05-24, 08:24Hvordan kan vi have den mest anti jernbane regering nogensinde? S lader som om de vil investere i den kollektiv trafik men i virkeligheden er de bare anti jernbane. Hvis bare SF eller en anden parti var større.

Hørt om folketingsvalg?

Gå op Sider:[1] 2
Indsend billeder
Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak