Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ny udrulningsplan for ERTMS i Østdanmark
Gå ned Sider:[1] 2 3
Ny udrulningsplan for ERTMS i Østdanmark
Af frederikhk. 15/05-24, 07:52.
Seneste redigering: 15/05-24, 07:54 af frederikhk
Den nye udrulningsplan for ERTMS i Østdanmark er nu på plads, og udrulningen forventes færdig i 2033.

https://www.bane.dk/Presse/Pressemeddelelser/Ny-udrulningsplan-paa-plads-for-det-digitale-signalsystem-i-OEstdanmark

Sjællandske Nyheder har også talt med Banedanmarks anlægsdirektør Peter Jonasson om det i denne artikel:

https://www.sn.dk/sjaelland/jernbanens-skandaleramte-nye-signaler-forsinkes-igen/


Det tyder ikke på at der er meget tillid tilbage til Alstom.

Bemærk at Jonasson nævner at "vi er i gang med fortrolige, kommercielle forhandlinger om Alstom om økonomien" [sic]. Man må håbe at Banedanmark kan blive kompenseret for mange af udgifterne i forbindelse med de mange forsinkelser, så det ikke bliver os alle sammen der skal betale for Alstoms problemer.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 15/05-24, 08:13Bemærk at Jonasson nævner at "vi er i gang med fortrolige, kommercielle forhandlinger om Alstom om økonomien" [sic]. Man må håbe at Banedanmark kan blive kompenseret for mange af udgifterne i forbindelse med de mange forsinkelser, så det ikke bliver os alle sammen der skal betale for Alstoms problemer.
Problemet at istedet for få kompensation, så kan det presse Alstrom så meget, at de forlader projektet og så skal man igang forfra med en kritisk del af projektet.

Tja, i 2010 mente BDK at det nye signalprogram var færdigt i 2020.......i slutningen af 2010'erne blev det rykket til 2030.....og nu 2033.
Hvem tror at 2033 holder? Jeg gør ikke.

Da kontrakterne blev lavet, blev opgaven delt i 2 ud fra en betragtning om at "så kunne BDK altid skifte leverandør".
Det princip er åbenbart ved at blive fraveget.

Nå, men bare roligt. Alstom skal nok malke BDK for de penge, som Alstom mener er nødvendige....alternativt kan Alstom true med at arbejde langsomt eller skride. Desuden ved Alstom udmærket, at der ikke er tradition i Danmark for at opsige kontrakter trods det, at de er kørt i grøften for længst....husk IC4....
Rigtig sjovt bliver det når Alstom får en topledelse, som ikke blot ønsker omsætning men også overskud.

Citat fra: peter christensen Dato 15/05-24, 09:32Tja, i 2010 mente BDK at det nye signalprogram var færdigt i 2020.......i slutningen af 2010'erne blev det rykket til 2030.....og nu 2033.
Hvem tror at 2033 holder? Jeg gør ikke.

Da kontrakterne blev lavet, blev opgaven delt i 2 ud fra en betragtning om at "så kunne BDK altid skifte leverandør".
Det princip er åbenbart ved at blive fraveget.

Nå, men bare roligt. Alstom skal nok malke BDK for de penge, som Alstom mener er nødvendige....alternativt kan Alstom true med at arbejde langsomt eller skride. Desuden ved Alstom udmærket, at der ikke er tradition i Danmark for at opsige kontrakter trods det, at de er kørt i grøften for længst....husk IC4....
Rigtig sjovt bliver det når Alstom får en topledelse, som ikke blot ønsker omsætning men også overskud.


Det lyder ikke som om Banedanmark selv tror på 2033.

At skifte leverandør nu ville nok ikke være nogen god idé, i hvert fald ikke til hele projektet. Hvis der allerede er problemer med tidsrammen med én leverandør så bliver det ikke bedre hvis man skal igennem processen med at opsige en kontrakt og så skulle igennem hele udbudsprocessen én gang til. Det tager i sig selv lang tid og koster også en masse penge. Man kunne måske overveje at finde en anden leverandør til de strækninger hvor arbejdet på det nye system endnu ikke er gået i gang.

Jeg ved ikke hvad der står i kontrakten mellem BDK og Alstom, men hvis den er skrevet bare nogenlunde ordentligt så vil der være indbygget en måde at sikre kompensation på. Eller som minimum krav til hvad Alstom skal kunne levere og hvornår.

Citat fra: peter christensen Dato 15/05-24, 09:32Da kontrakterne blev lavet, blev opgaven delt i 2 ud fra en betragtning om at "så kunne BDK altid skifte leverandør".
Det princip er åbenbart ved at blive fraveget.
Den tankegang var, omend af princip prisværdig, i praksis urealistisk fra start af. Den overordnede standard der følges er den samme, men implementeringen af den, er på ingen måde. Så hvis Thales skulle overtage Alstoms område nu, ville de kunne starte med at pille alt Alstoms grej op af sporet og så ellers starte helt forfra fra planlægningsfasen af. Og oveni melder spørgsmålet sig så om Thales overhovedet ville have ressourcer til at overtage endnu et projekt af den størrelse, bare sådan lige. Det ville formentlig give endnu større justeringer i tidsplanen.

Citat fra: peter christensen Dato 15/05-24, 09:32Nå, men bare roligt. Alstom skal nok malke BDK for de penge, som Alstom mener er nødvendige....alternativt kan Alstom true med at arbejde langsomt eller skride. Desuden ved Alstom udmærket, at der ikke er tradition i Danmark for at opsige kontrakter trods det, at de er kørt i grøften for længst....husk IC4....
Der er sket en gang før, at en kontrakt blev opsagt. Bombardier skulle levere trafikstyring til S-tog og den kontrakt blev ophævet. Og efter et genudbud fik Siemens opgaven. Og det er også i den del af det samlet systemet, hvor der er de værste problemer.

Citat fra: frederikhk Dato 15/05-24, 07:52Den nye udrulningsplan for ERTMS i Østdanmark er nu på plads, og udrulningen forventes færdig i 2033.

https://www.bane.dk/Presse/Pressemeddelelser/Ny-udrulningsplan-paa-plads-for-det-digitale-signalsystem-i-OEstdanmark
Hvornår kommer det til den Østjyske længdebane så?

Ny udrulningsplan for ERTMS i Østdanmark
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 15/05-24, 10:51.
Seneste redigering: 15/05-24, 10:57 af Per Holm
Citat fra: mgameing123 Dato 15/05-24, 10:15Hvornår kommer det til den Østjyske længdebane så?

Om ½, 2 og 3½ år:

https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Signalprogrammet/Fjernbane

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: AndreasM Dato 15/05-24, 09:55
Citat fra: peter christensen Dato 15/05-24, 09:32Da kontrakterne blev lavet, blev opgaven delt i 2 ud fra en betragtning om at "så kunne BDK altid skifte leverandør".
Det princip er åbenbart ved at blive fraveget.
Den tankegang var, omend af princip prisværdig, i praksis urealistisk fra start af. Den overordnede standard der følges er den samme, men implementeringen af den, er på ingen måde. Så hvis Thales skulle overtage Alstoms område nu, ville de kunne starte med at pille alt Alstoms grej op af sporet og så ellers starte helt forfra fra planlægningsfasen af. Og oveni melder spørgsmålet sig så om Thales overhovedet ville have ressourcer til at overtage endnu et projekt af den størrelse, bare sådan lige. Det ville formentlig give endnu større justeringer i tidsplanen.
Ville det være praktisk muligt at lade Thales fortsætte med de strækninger i Østdanmark der endnu ikke er udrustet? Det ville give en hel masse ekstra trasitionszoner (som pt. kun er planlagt til én, ved Lillebælt), men kunne det ikke være en vej frem, hvis Alstom går helt i stå med at få tilfredsstillende drift på deres nuværende strækninger?

Citat fra: Filip Gram Dato 15/05-24, 11:01
Citat fra: AndreasM Dato 15/05-24, 09:55
Citat fra: peter christensen Dato 15/05-24, 09:32Da kontrakterne blev lavet, blev opgaven delt i 2 ud fra en betragtning om at "så kunne BDK altid skifte leverandør".
Det princip er åbenbart ved at blive fraveget.
Den tankegang var, omend af princip prisværdig, i praksis urealistisk fra start af. Den overordnede standard der følges er den samme, men implementeringen af den, er på ingen måde. Så hvis Thales skulle overtage Alstoms område nu, ville de kunne starte med at pille alt Alstoms grej op af sporet og så ellers starte helt forfra fra planlægningsfasen af. Og oveni melder spørgsmålet sig så om Thales overhovedet ville have ressourcer til at overtage endnu et projekt af den størrelse, bare sådan lige. Det ville formentlig give endnu større justeringer i tidsplanen.
Ville det være praktisk muligt at lade Thales fortsætte med de strækninger i Østdanmark der endnu ikke er udrustet? Det ville give en hel masse ekstra trasitionszoner (som pt. kun er planlagt til én, ved Lillebælt), men kunne det ikke være en vej frem, hvis Alstom går helt i stå med at få tilfredsstillende drift på deres nuværende strækninger?
Sagen med Alstom er vel at de ikke er gået i stå - det går bare alt for laaangsomt og ujævnt. De strækninger, der er færdige fungerer jo efter alt at dømme godt nok - efter en del indkøringsproblemer.

Problemet er selvfølgelig, at det de mangler - og det de nu udsætter - er de mest komplicerede strækninger, incl. Kbh H, røret,  Ringsted, den firesporede strækning mellem Høje Taastrup og Roskilde m.fl. Men hvis mønsteret holder, så KAN Alstom godt - det tager bare en krig for dem at udvikle.

Citat fra: Niels Bak Dato 15/05-24, 12:06Sagen med Alstom er vel at de ikke er gået i stå - det går bare alt for laaangsomt og ujævnt. De strækninger, der er færdige fungerer jo efter alt at dømme godt nok - efter en del indkøringsproblemer.
Det gør de ikke. Der er stadig større fejl de nye sikringsanlæg. Der kommer en opdatering i slutningen af august, som skulle rydde op i mange af de fejl. Om de når i bund i kendte fejl ved man ikke. For det sætter tid at validere ændringer. Der er flere synlige problemer. Bl.a. overkørsler og at få tog meldt ind i det nye signalsystem med systemgrænsen. Specielt når det er grænsen ved Vigerslev. Det kan medfører aflysninger og omlægning af tog via Roskilde for en del tog. Der gjort lidt der. Bl.a. har problem med radiodækning på stedet, som er blevet løst kort efter det nye signalsystem blev taget på strækningen. Derudover der også en del problemer med linjeblokken imellem Holme-Olstrup og Næstved. Resultatet at Lille Syd ligger i bunden i punktlighed.

Ny udrulningsplan for ERTMS i Østdanmark
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 15/05-24, 12:31.
Citat fra: steenth Dato 15/05-24, 12:16... Derudover der også en del problemer med linjeblokken imellem Holme-Olstrup og Næstved. Resultatet at Lille Syd ligger i bunden i punktlighed.


Det er måske medvirkende til at strkn. 2 (Ringsted) - (Mogenstrup) planlægges fremskyndet til allerede om 2½ år?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Ny udrulningsplan for ERTMS i Østdanmark
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 15/05-24, 12:35.
Vestfyn skyde et år
hvordan passer det med hvornår banen er klar til brug ?+

Kommer vi til at se en ny bane uden system, som ligge ødet hen i et år ( eller mere)

Ny udrulningsplan for ERTMS i Østdanmark
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 15/05-24, 12:49.
Seneste redigering: 15/05-24, 12:51 af Per Holm
Citat fra: hummel_62 Dato 15/05-24, 12:35Vestfyn skyde et år
hvordan passer det med hvornår banen er klar til brug ?+

Kommer vi til at se en ny bane uden system, som ligge ødet hen i et år ( eller mere)


Mon ikke det forhold er klappet af med Vejdirektoratet?

Ellers kan det på kort sigt klares med kosteskafter med tøjklemmer og på længere sigt skal det nok vise sig at der findes noget SR-mellemblok, nedtaget andetsteds fra, der som man plejer midlertidigt kan klaskes op.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1] 2 3

Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak