Citat fra: peter christensen Dato 15/05-24, 09:32Tja, i 2010 mente BDK at det nye signalprogram var færdigt i 2020.......i slutningen af 2010'erne blev det rykket til 2030.....og nu 2033.
Hvem tror at 2033 holder? Jeg gør ikke.
Da kontrakterne blev lavet, blev opgaven delt i 2 ud fra en betragtning om at "så kunne BDK altid skifte leverandør".
Det princip er åbenbart ved at blive fraveget.
Nå, men bare roligt. Alstom skal nok malke BDK for de penge, som Alstom mener er nødvendige....alternativt kan Alstom true med at arbejde langsomt eller skride. Desuden ved Alstom udmærket, at der ikke er tradition i Danmark for at opsige kontrakter trods det, at de er kørt i grøften for længst....husk IC4....
Rigtig sjovt bliver det når Alstom får en topledelse, som ikke blot ønsker omsætning men også overskud.
Det lyder ikke som om Banedanmark selv tror på 2033.
At skifte leverandør nu ville nok ikke være nogen god idé, i hvert fald ikke til hele projektet. Hvis der allerede er problemer med tidsrammen med én leverandør så bliver det ikke bedre hvis man skal igennem processen med at opsige en kontrakt og så skulle igennem hele udbudsprocessen én gang til. Det tager i sig selv lang tid og koster også en masse penge. Man kunne måske overveje at finde en anden leverandør til de strækninger hvor arbejdet på det nye system endnu ikke er gået i gang.
Jeg ved ikke hvad der står i kontrakten mellem BDK og Alstom, men hvis den er skrevet bare nogenlunde ordentligt så vil der være indbygget en måde at sikre kompensation på. Eller som minimum krav til hvad Alstom skal kunne levere og hvornår.