Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Sporvejen i Woltersdorf i pinsen
Goddag i forummet.
I pinsen var jeg en tur i Berlin, og jeg havde lejlighed til at besøge Woltersdorf, hvor man d. 19. og 20.5. fejrede den lokale sporvejs 111-års fødselsdag og præsentationen af den første lavgulvsvogn, nr. 41.
Den lille sporvej er 5,6 km lang og forbinder Woltersdorf med Berlins S-bane ved stationen i Rahnsdorf. Linien er enkeltsporet med 3 vigespor undervejs.
I dagtiden d. 19.5. var der 10-minuttersdrift med de 'almindelige' Gotha-vogne og museumsvognene nr. 2+24, 7+22, Berlin nr. 218 og Potsdam nr. 9.
D. 20.5. kørte museumsvognene i 20-minuttersdrift, og indimellem kørtes ture (uden passagerer) med den nye nr. 41 og med arbejdsvogne.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Endestationen ved S-banestationen i Rahnsdorf. Motorvogn 32 (Gotha/LEW 1960) er klar til afgang. 19.5.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
KSW-vogntoget motorvogn 7 (Uerdingen/AEG 1943) med bivogn 22 (Uerdingen 1944) ved stoppestedet Thälmannplatz. 19.5.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Dobbeltdækkerbussen Berlin 1629 fra 1965 tilhørende Arbeitsgemeinschaft Traditionsbus Berlin deltog også i festlighederne. Her ses den i Rudolf-Breitscheidt-Strasse sammen med motorvogn 30 (Gotha/LEW 1960). 19.5.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Endestationen ved slusen i Woltersdorf, fotofraferet fra gangbroen over slusen. KSW-vogntoget nr. 7+22 er klar til afgang, vogn 218 er lige ankommet. 19.5.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Maximum-vognen Strassenbahnen der Stadt Berlin nr. 218 (LHW/S&H 1913) er museumsvogn i Woltersdorf. Her holder den ved endestationen Woltersdorf Schleuse. 19.5.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
KSW-vogntoget nr. 7+22 ved stoppestedet Thälmannplatz. I baggrunden Potsdam nr. 9. 20.5.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogntoget nr. 2+24 stammer fra sporvejens åbning i 1913. Vognene er bygget af O&K. Her holder vogntoget ved stoppestedet Thälmannplatz. 20.5.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Motorvogn 9 fra Potsdam var også på besøg. Så vidt jeg ved, er denne vogn på det nærmeste nybygget i 2007 af blandt andet undervognen fra en arbejdsvogn. Her ses den på Thälmannplats. 20.5.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Arbejdsvogn 19 (RAW/LEW 1965) med tårnvogn og sneplov på Thälmannplatz i forbindelseskurven til remisen. 20.5.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lavgulvsvogn 41 (Modertrans 2024) ved remisen. 20.5.

v.h.
Ottoemil

Sporvejen i Woltersdorf i pinsen
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 24/05-24, 02:51.
Jeg som har arbeidet i snart 30 år for en organisasjon som fremmer universell tilgjengelighet (for hørselsshemmede), skal være den første til å ønske velkommen en fornyelse som imøtekommer kravet om universell tilgjengelighet for bevegelseshemmede (Hvordan er det forresten med teleslynge i annonseringssystemet ombord?). Likevel er det med et visst vemod jeg ser de nye vognene innta "die Woltersdorfer". Den hadde uomtvistelig sin helt særegnesjarm med sine gamle gothavogner. Jeg er glad jeg rakk å oppleve dem.

Tak for fin reportage.
Men hvordan med rejsehjemmel/BVG-kort - hvis man nu ikke kører på 49€ ticket?
Ligger Woltersdorf udenfor Berlin ABC?

Citat fra: Nordexpress Dato  6/06-24, 15:21Tak for fin reportage.
Men hvordan med rejsehjemmel/BVG-kort - hvis man nu ikke kører på 49€ ticket?
Ligger Woltersdorf udenfor Berlin ABC?

Banen ligger i VBV takstzone C, dog ligger Rahnsdorf (S-Bahn) i takstzone B.

M.v.h.
Niels

Skønne billeder! Jeg har været i Woltersdorf på en almindelig dag og det var interessant nok, men sådan en parade er jo noget helt særligt! :)

I år skal jeg også besøge den, det bliver interessant at tage de nye vogne i øjesyn. Selvom jeg vil savne Gothavognene.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak