Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Nørreport får en forskønnelse
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4
Nørreport forskønnes
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 29/07-23, 07:56.
Seneste redigering: 29/07-23, 08:02 af Per Holm
Lad os ikke forvente det helt store.

Når der er fjernet grafitti, skiftet vand i vandpytterne, holdt pressemøde, fejet gulv og skrevet web-side kan der ikke være meget tilbage af de 25 mio. kr.


Men man kunne da have håbet på flere bænke, flere elevatorer og overdækning af hele busterminalen.  ;D

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: KKLD Dato  7/06-22, 22:35Kunne være fedt at lave ekstra spor til S-tog eller regionaltog fra København H-Østerport og så bagefter lave det pænt.
for 25 millioner?
dream on, alene omlægning af den infrastruktur, der gemmer sig under jorden vil løbe op i milliarder.
vand, el, gas, lort, data... younameit og det er ikke de små,dimensioner du finder i det område.

Citat fra: Per Holm Dato 29/07-23, 07:56Lad os ikke forvente det helt store.

Når der er fjernet grafitti, skiftet vand i vandpytterne, holdt pressemøde, fejet gulv og skrevet web-side kan der ikke være meget tilbage af de 25 mio. kr.
YMMD. Sådan er det. Nørreport er en station der hver dag benyttes af flere mennesker end der bor i Esbjerg. sådan ca 100.000.
Hvert menneske efterlader noget, nogle kun og nogle mikrogram gummi fra skosålerne, andre større mængder kropseksrementer. 100.000 mennsker hver dag i 5 år det slider, selv på en Blå Rønne.

Går man efter antal passager burde vi ikke røre ved stationer som Ydby og
Kliplev (ca 30 om dagen) de næste ca. 15.000 år.



Citat fra: Thorfinn Dato  2/08-23, 20:07Går man efter antal passager burde vi ikke røre ved stationer som Ydby og
Kliplev (ca 30 om dagen) de næste ca. 15.000 år.




Ja, Kliplev med 30 rejsende om dagen. Alligevel har den lyntogsforbindelse til hovedstaden, men ingen lyntog til Thisted, Skive, Viborg, Hjørring eller Frederikshavn. Men det er jo selvfølgelig en anden diskussion.


Nørreport får en forskønnelse
Af larsht, København. 2/08-23, 22:53.
Citat fra: Theis Andersen Dato  2/08-23, 20:58
Citat fra: Thorfinn Dato  2/08-23, 20:07Går man efter antal passager burde vi ikke røre ved stationer som Ydby og
Kliplev (ca 30 om dagen) de næste ca. 15.000 år.




Ja, Kliplev med 30 rejsende om dagen. Alligevel har den lyntogsforbindelse til hovedstaden, men ingen lyntog til Thisted, Skive, Viborg, Hjørring eller Frederikshavn. Men det er jo selvfølgelig en anden diskussion.
Hvorfor skulle Kliplev også have lyntogsforbindelse til Thisted, Skive, Viborg, Hjørring eller Frederikshavn????????

Mvh
Lars

Citat fra: larsht Dato  2/08-23, 22:53
Citat fra: Theis Andersen Dato  2/08-23, 20:58
Citat fra: Thorfinn Dato  2/08-23, 20:07Går man efter antal passager burde vi ikke røre ved stationer som Ydby og
Kliplev (ca 30 om dagen) de næste ca. 15.000 år.




Ja, Kliplev med 30 rejsende om dagen. Alligevel har den lyntogsforbindelse til hovedstaden, men ingen lyntog til Thisted, Skive, Viborg, Hjørring eller Frederikshavn. Men det er jo selvfølgelig en anden diskussion.
Hvorfor skulle Kliplev også have lyntogsforbindelse til Thisted, Skive, Viborg, Hjørring eller Frederikshavn????????

Jeg mener, at man ikke kan rejse direkte fra Thisted, Skive, Viborg, Hjørring eller Frederikshavn til hovedstaden, men der er direkte tog fra Kliplev til København H. Det synes jeg bare er lidt absurd med ca. 30 rejsende om dagen.


Citat fra: Theis Andersen Dato  3/08-23, 12:25
Citat fra: larsht Dato  2/08-23, 22:53
Citat fra: Theis Andersen Dato  2/08-23, 20:58
Citat fra: Thorfinn Dato  2/08-23, 20:07Går man efter antal passager burde vi ikke røre ved stationer som Ydby og
Kliplev (ca 30 om dagen) de næste ca. 15.000 år.




Ja, Kliplev med 30 rejsende om dagen. Alligevel har den lyntogsforbindelse til hovedstaden, men ingen lyntog til Thisted, Skive, Viborg, Hjørring eller Frederikshavn. Men det er jo selvfølgelig en anden diskussion.
Hvorfor skulle Kliplev også have lyntogsforbindelse til Thisted, Skive, Viborg, Hjørring eller Frederikshavn????????

Jeg mener, at man ikke kan rejse direkte fra Thisted, Skive, Viborg, Hjørring eller Frederikshavn til hovedstaden, men der er direkte tog fra Kliplev til København H. Det synes jeg bare er lidt absurd med ca. 30 rejsende om dagen.


Nu er der ligesom ikke andre tog end toget til København som kører på den strækning, så hvis lyntogene skulle springe Kliplev over, så ville der ikke være nogen tog der standser der. Kliplev blev genåbnet fordi der ikke var alternativer med bus.

Men ja, det er da flot at Kliplev har direkte tog hver anden time til hovedstaden, mens andre større byer ikke har det. Til gengæld har de fleste af de nævnte byer tog hver time (eller oftere).

Niels

Citat fra: Niels Buch Dato  3/08-23, 13:02
Citat fra: Theis Andersen Dato  3/08-23, 12:25
Citat fra: larsht Dato  2/08-23, 22:53
Citat fra: Theis Andersen Dato  2/08-23, 20:58
Citat fra: Thorfinn Dato  2/08-23, 20:07Går man efter antal passager burde vi ikke røre ved stationer som Ydby og
Kliplev (ca 30 om dagen) de næste ca. 15.000 år.




Ja, Kliplev med 30 rejsende om dagen. Alligevel har den lyntogsforbindelse til hovedstaden, men ingen lyntog til Thisted, Skive, Viborg, Hjørring eller Frederikshavn. Men det er jo selvfølgelig en anden diskussion.
Hvorfor skulle Kliplev også have lyntogsforbindelse til Thisted, Skive, Viborg, Hjørring eller Frederikshavn????????

Jeg mener, at man ikke kan rejse direkte fra Thisted, Skive, Viborg, Hjørring eller Frederikshavn til hovedstaden, men der er direkte tog fra Kliplev til København H. Det synes jeg bare er lidt absurd med ca. 30 rejsende om dagen.


Nu er der ligesom ikke andre tog end toget til København som kører på den strækning, så hvis lyntogene skulle springe Kliplev over, så ville der ikke være nogen tog der standser der. Kliplev blev genåbnet fordi der ikke var alternativer med bus.

Men ja, det er da flot at Kliplev har direkte tog hver anden time til hovedstaden, mens andre større byer ikke har det. Til gengæld har de fleste af de nævnte byer tog hver time (eller oftere).

Niels

Man burde ikke kalde togene til Sønderborg og til Struer for lyntog, når de stopper alle steder. Det er jo en fuldstændig udvanding af konceptet "lyntog".


Citat fra: Theis Andersen Dato  3/08-23, 13:30
Citat fra: Niels Buch Dato  3/08-23, 13:02
Citat fra: Theis Andersen Dato  3/08-23, 12:25
Citat fra: larsht Dato  2/08-23, 22:53
Citat fra: Theis Andersen Dato  2/08-23, 20:58
Citat fra: Thorfinn Dato  2/08-23, 20:07Går man efter antal passager burde vi ikke røre ved stationer som Ydby og
Kliplev (ca 30 om dagen) de næste ca. 15.000 år.




Ja, Kliplev med 30 rejsende om dagen. Alligevel har den lyntogsforbindelse til hovedstaden, men ingen lyntog til Thisted, Skive, Viborg, Hjørring eller Frederikshavn. Men det er jo selvfølgelig en anden diskussion.
Hvorfor skulle Kliplev også have lyntogsforbindelse til Thisted, Skive, Viborg, Hjørring eller Frederikshavn????????

Jeg mener, at man ikke kan rejse direkte fra Thisted, Skive, Viborg, Hjørring eller Frederikshavn til hovedstaden, men der er direkte tog fra Kliplev til København H. Det synes jeg bare er lidt absurd med ca. 30 rejsende om dagen.


Nu er der ligesom ikke andre tog end toget til København som kører på den strækning, så hvis lyntogene skulle springe Kliplev over, så ville der ikke være nogen tog der standser der. Kliplev blev genåbnet fordi der ikke var alternativer med bus.

Men ja, det er da flot at Kliplev har direkte tog hver anden time til hovedstaden, mens andre større byer ikke har det. Til gengæld har de fleste af de nævnte byer tog hver time (eller oftere).

Niels

Man burde ikke kalde togene til Sønderborg og til Struer for lyntog, når de stopper alle steder. Det er jo en fuldstændig udvanding af konceptet "lyntog".


Nu vil jeg jo mene at mellem København og Fredericia er toget så absolut et lyntog (kun med stop i Odense), men det er da rigtigt at fra Fredericia til Sønderborg, standser toget ved alle stationer (undtagen Taulov), så det med lyn er nok lidt en fortalelse. Men sådan var det jo også med Lyntogene "Kongeåen" og "Sydvestjyden" i gamle dage. De holdt også ved alle stationer inkl. Kliplev (ekskl. Taulov). Holdt de ikke også ved alle stationer op af den Vestjyske Længdebane fra Esbjerg til Struer?

Niels

Citat fra: Niels Buch Dato  3/08-23, 14:28Nu vil jeg jo mene at mellem København og Fredericia er toget så absolut et lyntog (kun med stop i Odense), men det er da rigtigt at fra Fredericia til Sønderborg, standser toget ved alle stationer (undtagen Taulov), så det med lyn er nok lidt en fortalelse. Men sådan var det jo også med Lyntogene "Kongeåen" og "Sydvestjyden" i gamle dage. De holdt også ved alle stationer inkl. Kliplev (ekskl. Taulov). Holdt de ikke også ved alle stationer op af den Vestjyske Længdebane fra Esbjerg til Struer?

Niels

Ja, mellem København og Fredericia er det nemlig et rigtigt lyntog, men så burde det bare være Fredericia-Herning-Struer, bum, eller København-Odense-Vejle-Aarhus-Aalborg. Så kan man snakke om et lyntog. Jeg ved bare ikke, om det kan lade sig gøre i praksis.

Togene til Sønderborg og Struer, burde bare hedde IC i stedet for lyn, ligesom til Esbjerg. Det er et misbrug af lyntogs navnet.


Citat fra: Theis Andersen Dato  3/08-23, 15:00Togene til Sønderborg og Struer, burde bare hedde IC i stedet for lyn, ligesom til Esbjerg. Det er et misbrug af lyntogs navnet.

Men hvis lyntog altid - som i al den tid, lyntog har eksisteret - har stoppet på alle mulige småstationer i Jylland, hvordan kan der så være tale om misbrug af navnet?

Citat fra: RasmusD Dato  3/08-23, 15:04
Citat fra: Theis Andersen Dato  3/08-23, 15:00Togene til Sønderborg og Struer, burde bare hedde IC i stedet for lyn, ligesom til Esbjerg. Det er et misbrug af lyntogs navnet.

Men hvis lyntog altid - som i al den tid, lyntog har eksisteret - har stoppet på alle mulige småstationer i Jylland, hvordan kan der så være tale om misbrug af navnet?

Jeg er ikke inde i historien om, hvordan togene har kørt igennem tiden, men jeg synes, at ordet "lyntog" kun skulle bruges om de tog, der næsten ikke stopper undervejs og kører direkte mellem de største byer i landet. Det ligger jo også i navnet Lyn, Lynhurtigt, pludselig var det der, og pludselig var det væk igen.



Måske i skulle starte en ny tråd om lyntog og ikke diskutere det her i tråden om Nørreport!?!? :)

Citat fra: Niels Buch Dato  3/08-23, 14:28Men sådan var det jo også med Lyntogene "Kongeåen" og "Sydvestjyden" i gamle dage. De holdt også ved alle stationer inkl. Kliplev (ekskl. Taulov). Holdt de ikke også ved alle stationer op af den Vestjyske Længdebane fra Esbjerg til Struer?

Niels

Jo, og Vendsysselbanen.

-ivar

Nørreport får en forskønnelse
Af anders_vejby. 22/08-23, 21:46.
Seneste redigering: 22/08-23, 21:48 af anders_vejby
Har spurgt ind til hvordan det går eller hvad planen er og fik følgende svar (en smule parafraseret):

CitatTak for din henvendelse.

DSB, Banedanmark og Københavns Kommune drøfter projektet på næste statusmøde. Om et par uger håber vi at have nyt i sagen.

Som der også blev nævnt herinde er det nok et meget lille projekt (med kun 25 millioner til rådighed) og måske kommer der derfor heller ikke noget pressemøde eller lignende ud af det. Men vi får se...

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Gå op Sider: 1 [2] 3 4
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S

Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak