Administrationen i Region Nordjylland, NT og NJ har nu udarbejdet et "sparekatalog" som skal drøftes inden man sender det endelige forslag til politisk behandling i juni.
Der er fire scenarier:
1. Grundniveau, som består af et basisniveau for togdrift med timesdrift på alle strækninger alle dage
2. Reduceret halvtimesdrift, hvor Aalborg-Hjørring med flest passagerer beholder halvtimesdrift
3. Reduceret halvtimesdrift OG en feriekøreplan i 9 uger med et niveau som i weekenderne
4. Fuld drift som i dag inkl. de besluttede udvidelser.
Kun scenarie 1 holder sig indenfor nuværende budget, mens alle øvrige scenarioer betyder øgede omkostninger alt afhængig om der kan findes en løsning på CO2-afgifter.
Administrationen anbefaler scenarie 3, som medfølger at kun Aalborg-Hjørring beholder fuld halvtimesdrift, hvor de øvrige strækninger kun vil have to ekstra afgange hver i myldretiden både morgen og eftermiddag. Det vil især gå ud over Skalborg, Svenstrup og Støvring der vil gå fra to tog i timen i dagtimerne mandag-lørdag til kun et tog i timen, undtagen i myldretiden.
Feriekøreplanen medfører at alle strækninger kun betjenes i timedrift i skolernes ferie, hvilket forventes at give kapacitetsproblemer på Aalborg-Hjørring og frafald af pendlere som jo ikke holder 9 ugers ferie om året.
Siden regionen overtog trafikkøberansvaret i 2017 har man fået 34% flere passagerer og 44%
flere passagerkilometer - det bliver nu alt sammen smidt i vasken, mest af alt fordi regionen intet økonomisk frirum har til at håndtere de stigende omkostninger. Dog mener jeg det var en fejl at regionen gik med til at overtage togkørslen til Arden og Hobro mod at staten kun dækker halvdelen af omkostningerne.
Link til præsentation af servicetilpasningerne:
https://dagsordener.rn.dk/vis?id=20bbdb43-711f-415d-b4c8-d90aca391614&iframe=true&punktid=a4c8bbcc-d17e-430a-a8d6-5ce002f4b4f9