Citat fra: Niels Munch Dato 8/05-25, 22:25Citat fra: andersj Dato 8/05-25, 11:55.....
Dog mener jeg det var en fejl at regionen gik med til at overtage togkørslen til Arden og Hobro mod at staten kun dækker halvdelen af omkostningerne.
.....
Såfremt dette vitterlig er et aftalevilkår - uden genforhandlingsklausul - er "fejlen" åbenlys.
Det var en klar holdning fra ministeriet at det skulle være omkostningsneutralt for staten, så det beror udelukkende på hvor mange penge DSB kunne spare og det er naturligvis billigere at stoppe i Arden på et eksisterende togsystem end det er at indføre et helt nyt togsystem.
Det generelle tema er jo at ministeriet anser regional togkørsel som en tvangsopgave der egentlig ikke burde høre ind under staten. Overdragelse af trafikkøberansvaret er typisk også sket omkostningsneutralt for staten, så de flere togkilometer er fremkommet gennem lavere driftsomkostninger hos lokalbanerne.
At der så ikke er nogen der fanger et vink med en vognstang om at et kvalitetsløft giver flere rejsende, tyder på at der simpelthen er mangelende interesse for regional togkørsel i det politiske system.
Man har jo vist at selv med elendig komfort er der potentiale for markant vækst i passagertallet.