Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Strømafbrydelse
Strømafbrydelse
Af Poul Andersen. 17/05-25, 21:52.
En strømafbrydelse i dag i Herning har medført aflysning af flere tog på de tilstødende strækninger.
Er ERTMS systemet ikke forsynet med reservestrøm som det kendes fra de ældre sikrings- og overkørselsanlæg ?.

Mvh.
Poul.

Strømafbrydelse
Af Henrik Hansen. 17/05-25, 22:13.
Citat fra: Poul Andersen Dato 17/05-25, 21:52En strømafbrydelse i dag i Herning har medført aflysning af flere tog på de tilstødende strækninger.
Er ERTMS systemet ikke forsynet med reservestrøm som det kendes fra de ældre sikrings- og overkørselsanlæg ?.

Situationen var den samme i Vejen, som også blev ramt af en større strømafbrydelse, her stoppede trafikken tilsvarende, da strømmen forsvandt.

Noget kunne tyde på, at systemet mangler noget så essentielt som et nødstrømsanlæg, så anlægget kan 'leve' videre under en strømafbrydelse. I TOB'erne (de store hytter, som indeholder sikringsanlægget) skulle alle være udstyret med nødstrømsanlæg i form at batterier.

Problemet tyder på, at være i EC'erne, som er de skabe der står rundt omkring, hvor akseltællere og sporskifter er tilsluttet, de dør åbenbart når bystrømmen forsvinder, hvilket er meget uheldigt, da trafikken stopper, hvis akseltællere og sporskifter ikke mere kan styres.

Gad vide om det er et bevist valg, at man har sparet nødstrømsanlægget væk, for så er det et væsentlig skridt tilbage i forhold det de gamle anlæg, som alle var udstyret med enten nødstrømsgenerator eller batterier.

I Vejen kom trafikken delvist i gang igen, men på skriftlige ordre, så stop ved hvert mærke og kun kørsel med 40 km/t - det afvikler ikke meget trafik.

Gå op Sider:[1]
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak