Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Nye togforbindelser mellem Tyskland og Italien
DB og ÖBB har i forvejen et samarbejde omkring internationale tog München-Innsbruck-Verona hvoraf enkelte tog fortsætter til hhv. Venedig eller Bologna - i år endda videre fra Bologna og til Rimini og Ancona. I Italien er det Trenord der er hyret ind som operatør. Togene her køres af Railjet 2 togstammer.

Nu har DB, ÖBB og Trenitalia så indgået et seperat samarbejde om flere gennemgående forbindelser med ETR 1000 (Frecciarossa) togsæt.

Fra december 2026 planlægges følgende togpar:
München-Innsbruck-Rom
München-Innsbruck-Milano

Fra december 2028 derudover:
Berlin-München-Innsbruck-Milano
München-Innsbruck-Rom-Napoli
Berlin-München-Innsbruck-Rom-Napoli

I alt 5 togpar dagligt. München-Milano vil tage ca. 6,5 timer og München-Rom ca. 8,5 timer. Efter åbningen af Brenner Basis Tunnel i slutningen af 2032 forkortes disse tider med ca. 1 time.

For Berlin-Napoli er vi ude i noget der ligner 14,5 timer.

Pressemeddelelse Deutsche Bahn - https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/In-Hochgeschwindigkeit-von-Muenchen-ueber-Innsbruck-nach-Mailand-und-Rom-mit-neuen-Direktverbindungen-13378658

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Anders

Det kunne være spændende til den tid at tage toget ned til Timesharelejligheden i Nemi ved Rom frem for flyveren......
(Men nok også noget dyrere)

Nye togforbindelser mellem Tyskland og Italien
Af anho. I dag 00:36.
Seneste redigering: I dag 00:42 af anho
Det giver så (når Femern åbner) en tur på 17 timer fra København til Rom, skift ikke medregnet. 16 timer efter Brenner-tunnelen åbner.

København-Hamborg: 2:30.
Hamborg-München: 5:40.
München-Rom: 8½ time, 7½ efter Brenner-basistunnelen åbner.

København-Hamborg er der vist ikke potentiale for at forbedre yderligere. Det skulle så lige være en højhastighedsbane Køge Nord-Vordingborg (sparer omkring 20 minutter?), og ditto Lübeck-Hamborg. Ingen af disse virker sandsynlige inden for en nær fremtid.
For Hamborg-München er der tale om en Neubaustrecke Hamborg-Hannover der vil skære (hvis jeg husker rigtigt) 20 minutter af Linje 25's rejsetid, som dog ikke er vedtaget endnu. Hvad der til gengæld er vedtaget, er gradvis opgradering af NBS Hannover-Würzburg fra 250 til 300 km/t. Würzburg-Nürnberg og Ingolstadt-München er i dag ret langsomme og består af en blanding af Ausbaustrecke og Bestandstrecke, men der er mig bekendt ingen planer om NBS på disse dele af ruten, hverken på kort eller lang sigt.
München-Rom vil som nævnt blive gjort en time hurtigere af at Brenner åbner, men derudover er der flere tunneller på tegnebrættet i forlængelse af Brenner-basistunnelen næsten hele vejen ned til Verona, som yderligere kan skære en god del tid af på lang sigt. Der er endnu ingen højhastighedsbane mellem Verona og Bologna, så en sådan bane kunne også være gavnlig. På tysk side er Brenner Nordzulauf politisk vedtaget og vil også resultere i hurtigere rejsetid, men i vanlig tysk stil trækker det ud med at få den bygget.

Der er selvfølgelig også muligheden for at køre København-Berlin og så Berlin-Rom, så man kun behøver et enkelt skift. Afhængigt af hvor langt skiftet er kan dette dog godt blive en længere tur, end med skift i Hamborg og München. Desuden tvivler jeg på at man kan komme tidligt nok frem til Berlin fra København, til at nå toget mod Rom.

Selvom København-Rom nok aldrig bliver en toprute for dagtogsrejser, så kan den på sigt blive en rimelig rute for nattog. 12 timer virker ikke urealistisk på lang sigt. De gradvise forbedringer i rejsetid lægger til gengæld byer som Milano og Innsbruck inden for rækkevidde for almindelige dagtogsrejsende - måske kommer der en dag direkte dagtog København-München. Man kan selvfølgelig godt tage turen til München med tog i dag (og det har jeg selv gjort!), men jeg må indrømme at 11 timers tur i dagtog kun lige akkurat holder sig under min smertegrænse.

Jeg har aldrig selv kørt med en Frecciarossa ETR1000, men ETR500 var et meget dejligt tog at køre med, og jeg har hørt meget godt om ETR1000. Jeg er helt sikker på at den vil blive populær blandt tyskerne.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak