Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Lokaltog øger driften i Nordsjælland
Gå ned Sider:[1] 2
"Fra 29. juni vil kunderne på Gribskovbanen, Hornbækbanen, Lille Nord og Frederiksværkbanen opleve markant flere afgange."

https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/nyheder/lokaltog-oeger-driften-i-nordsjaelland/

Spændende udvikling.
DSB kører med flere kunder, og mere rettidigt jvf
Deres hjemme side.
Så mangler vi lige IC5 og Rago til t gøre det endnu bedre

Citat fra: lomse Dato 26/05-25, 22:42Spændende udvikling.
DSB kører med flere kunder, og mere rettidigt jvf
Deres hjemme side.
Så mangler vi lige IC5 og Rago til t gøre det endnu bedre

Nemlig. Og håber også at de positive erfaringer fra dette tiltag fører samme øgede frekvens med sig på resten af lokalbanerne :)

Citat fra: Ncard00 Dato 26/05-25, 20:09"Fra 29. juni vil kunderne på Gribskovbanen, Hornbækbanen, Lille Nord og Frederiksværkbanen opleve markant flere afgange."

https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/nyheder/lokaltog-oeger-driften-i-nordsjaelland/
Herning - Aarhus har også brug for sådan en tiltag. Jeg kørte med toget ikke for lang tid siden på Lørdag hvor der kun køres timedrift. Toget var så fyldt at jeg blev nød til at stå op.

Citat fra: mgameing123 Dato 27/05-25, 18:31
Citat fra: Ncard00 Dato 26/05-25, 20:09"Fra 29. juni vil kunderne på Gribskovbanen, Hornbækbanen, Lille Nord og Frederiksværkbanen opleve markant flere afgange."

https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/nyheder/lokaltog-oeger-driften-i-nordsjaelland/
Herning - Aarhus har også brug for sådan en tiltag. Jeg kørte med toget ikke for lang tid siden på Lørdag hvor der kun køres timedrift. Toget var så fyldt at jeg blev nød til at stå op.

Helt enig, Hvis ikke en togstation har halvtimedrift fra 05 morgen til 01 aften, alle ugens dage, efter min mening, så giver det ikke mening at have en togstation. Endnu værre er Sønderborg, som kun har 2 timers drift, selvom byen er på størrelse med Kalundborg, når det kommer til befolkningstal, og tror faktisk at den fysisk er større, men frekvensen halter virkelig ude på landet. Og R busserne, som også er en del af lokalbanenettet (R-nettet) på sjælland, bør også have samme forbedrede frekvens, de er ikke en mindre vigtig del af nettet, blot fordi de er busser, og togene og busserne giver jo passagerer til hinanden, så det er blot win win også at forbedre frekvensen her.

Lokaltog øger driften i Nordsjælland
Af anders_vejby. 28/05-25, 14:44.
Seneste redigering: 28/05-25, 14:48 af anders_vejby
Citat fra: Ncard00 Dato 26/05-25, 20:09"Fra 29. juni vil kunderne på Gribskovbanen, Hornbækbanen, Lille Nord og Frederiksværkbanen opleve markant flere afgange."

https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/nyheder/lokaltog-oeger-driften-i-nordsjaelland/

Det er virkelig godt nyt. Men der skulle også lige nævnes at en del af det øget tilbud er tydligere fjernede afgange (under Corona) der nu endelig bliver genindført. Der var indtil 2020 allerede halvetimes drift på lørdage. Men når det så er sagt er det meget fint at der nu også kommer halvtimes drift på søndage og helligage. Det er meget godt. Dermed bliver Lokaltog nu virkelig til en slags forlængelse af s-tog.

Og fra December får alle baner (på nær Nærumbanen) også natbetjening i weekender, og det er da godt nyt! Forhåbentlig forbliver det sådan i et stykke tid, uden at der kommer nedskæringer.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Citat fra: anders_vejby Dato 28/05-25, 14:44
Citat fra: Ncard00 Dato 26/05-25, 20:09"Fra 29. juni vil kunderne på Gribskovbanen, Hornbækbanen, Lille Nord og Frederiksværkbanen opleve markant flere afgange."

https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/nyheder/lokaltog-oeger-driften-i-nordsjaelland/

Det er virkelig godt nyt. Men der skulle også lige nævnes at en del af det øget tilbud er tydligere fjernede afgange (under Corona) der nu endelig bliver genindført. Der var indtil 2020 allerede halvetimes drift på lørdage. Men når det så er sagt er det meget fint at der nu også kommer halvtimes drift på søndage og helligage. Det er meget godt. Dermed bliver Lokaltog nu virkelig til en slags forlængelse af s-tog.

Og fra December får alle baner (på nær Nærumbanen) også natbetjening i weekender, og det er da godt nyt! Forhåbentlig forbliver det sådan i et stykke tid, uden at der kommer nedskæringer.

Lad os håbe at afgangene forbliver, men der er både ekspertudvalget om fremtidens organisering af den offentlige transport som hænger som en skygge henover regionerne, og så skal region Hovedstaden også sættes sammen med Sjælland, som jo er plaget af dårlig økonomi (der ventes bl.a. en kæmpe regning på 900 mio. kr. til sporfornyelse af Tølløsebanen, som politikerne udskudt til Region Østdanmark).

Citat fra: Thomas123 Dato 28/05-25, 14:59(...) og så skal region Hovedstaden også sættes sammen med Sjælland, som jo er plaget af dårlig økonomi (der ventes bl.a. en kæmpe regning på 900 mio. kr. til sporfornyelse af Tølløsebanen, som politikerne udskudt til Region Østdanmark).

Ja, det er en meget dårlig idé. Hvis regeringen mener at kollektiv trafik skal styrkes frem for alt der hvor der allerde er (demografisk) grundlag for det, så er det jo netop i hovedstadsområdet. Men hvis sammenlægningen af de to regioner også betyder at der igen investeres mindre i de nordsjællandske lokalbaner og busser, så vil man skyde sig selv i fodet. Uf.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Citat fra: Thomas123 Dato 28/05-25, 14:59
Citat fra: anders_vejby Dato 28/05-25, 14:44
Citat fra: Ncard00 Dato 26/05-25, 20:09"Fra 29. juni vil kunderne på Gribskovbanen, Hornbækbanen, Lille Nord og Frederiksværkbanen opleve markant flere afgange."

https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/nyheder/lokaltog-oeger-driften-i-nordsjaelland/

Det er virkelig godt nyt. Men der skulle også lige nævnes at en del af det øget tilbud er tydligere fjernede afgange (under Corona) der nu endelig bliver genindført. Der var indtil 2020 allerede halvetimes drift på lørdage. Men når det så er sagt er det meget fint at der nu også kommer halvtimes drift på søndage og helligage. Det er meget godt. Dermed bliver Lokaltog nu virkelig til en slags forlængelse af s-tog.

Og fra December får alle baner (på nær Nærumbanen) også natbetjening i weekender, og det er da godt nyt! Forhåbentlig forbliver det sådan i et stykke tid, uden at der kommer nedskæringer.

Lad os håbe at afgangene forbliver, men der er både ekspertudvalget om fremtidens organisering af den offentlige transport som hænger som en skygge henover regionerne, og så skal region Hovedstaden også sættes sammen med Sjælland, som jo er plaget af dårlig økonomi (der ventes bl.a. en kæmpe regning på 900 mio. kr. til sporfornyelse af Tølløsebanen, som politikerne udskudt til Region Østdanmark).

Ja, med forlængelsen til Holbæk fra Tølløse, har man i hvert fald indirekte indrømmet, at den lukning der truede Tølløsebanen for knapt 10 år siden, var god at skyde til hjørne. Det bliver spændende at se, hvordan det udspiller sig.

Nogen som har viden om hvornår ekspert udvalget kommer med deres endelige foreslag?

Citat fra: lomse Dato 30/05-25, 08:43Nogen som har viden om hvornår ekspert udvalget kommer med deres endelige foreslag?
Af deres seneste rapport fremgår det at en endelig rapport burde komme ud her i foråret.

Citat fra: banemanden Dato 29/05-25, 21:12
Citat fra: Thomas123 Dato 28/05-25, 14:59
Citat fra: anders_vejby Dato 28/05-25, 14:44
Citat fra: Ncard00 Dato 26/05-25, 20:09"Fra 29. juni vil kunderne på Gribskovbanen, Hornbækbanen, Lille Nord og Frederiksværkbanen opleve markant flere afgange."

https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/nyheder/lokaltog-oeger-driften-i-nordsjaelland/

Det er virkelig godt nyt. Men der skulle også lige nævnes at en del af det øget tilbud er tydligere fjernede afgange (under Corona) der nu endelig bliver genindført. Der var indtil 2020 allerede halvetimes drift på lørdage. Men når det så er sagt er det meget fint at der nu også kommer halvtimes drift på søndage og helligage. Det er meget godt. Dermed bliver Lokaltog nu virkelig til en slags forlængelse af s-tog.

Og fra December får alle baner (på nær Nærumbanen) også natbetjening i weekender, og det er da godt nyt! Forhåbentlig forbliver det sådan i et stykke tid, uden at der kommer nedskæringer.

Lad os håbe at afgangene forbliver, men der er både ekspertudvalget om fremtidens organisering af den offentlige transport som hænger som en skygge henover regionerne, og så skal region Hovedstaden også sættes sammen med Sjælland, som jo er plaget af dårlig økonomi (der ventes bl.a. en kæmpe regning på 900 mio. kr. til sporfornyelse af Tølløsebanen, som politikerne udskudt til Region Østdanmark).

Ja, med forlængelsen til Holbæk fra Tølløse, har man i hvert fald indirekte indrømmet, at den lukning der truede Tølløsebanen for knapt 10 år siden, var god at skyde til hjørne. Det bliver spændende at se, hvordan det udspiller sig.

Hvis Lokaltog betjener Vipperød, så må det være fristende at lade regionaltoget springe over. De minutter der spares kan så bruges til et stop på Glostrup.

Lokaltog øger driften i Nordsjælland
Af lomse. 30/05-25, 11:36.
Seneste redigering: 30/05-25, 11:42 af lomse
Mon ikke det giver problemer med dem til fra Storkøbenhavn?
Edit:
Et check siger hovedparten rejser til Holbæk,
Men ja kan ikke ramme alle

Citat fra: Ncard00 Dato 28/05-25, 12:51
Citat fra: mgameing123 Dato 27/05-25, 18:31
Citat fra: Ncard00 Dato 26/05-25, 20:09"Fra 29. juni vil kunderne på Gribskovbanen, Hornbækbanen, Lille Nord og Frederiksværkbanen opleve markant flere afgange."

https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/nyheder/lokaltog-oeger-driften-i-nordsjaelland/
Herning - Aarhus har også brug for sådan en tiltag. Jeg kørte med toget ikke for lang tid siden på Lørdag hvor der kun køres timedrift. Toget var så fyldt at jeg blev nød til at stå op.

Helt enig, Hvis ikke en togstation har halvtimedrift fra 05 morgen til 01 aften, alle ugens dage, efter min mening, så giver det ikke mening at have en togstation. Endnu værre er Sønderborg, som kun har 2 timers drift, selvom byen er på størrelse med Kalundborg, når det kommer til befolkningstal, og tror faktisk at den fysisk er større, men frekvensen halter virkelig ude på landet. Og R busserne, som også er en del af lokalbanenettet (R-nettet) på sjælland, bør også have samme forbedrede frekvens, de er ikke en mindre vigtig del af nettet, blot fordi de er busser, og togene og busserne giver jo passagerer til hinanden, så det er blot win win også at forbedre frekvensen her.
Ok halvtimesdrift er kun nødvendig mellem kl. 6 og kl. 20.

Efter kl. 20 kan man godt nøjes med timedrift med måske halvtimesdrift på Fredag og Lørdag når alle skal til byen.

Kunne vel starte med time drift?
110.000 kunder er jo ikke vildt, selv for en endestation.
Kalundborg kommer op på 230.000 kunder, plus Kalundborg øst. Novo?

Gå op Sider:[1] 2

Danske privatbaner

Læs historien om:
Hammel - Århus Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak