Citat fra: mpp Dato 28/05-25, 13:57Citat fra: UTJ Dato 28/05-25, 07:51Det er vist noget vrøvl - nye tog kræver også vedligeholdelse, nogle gange omfattende vedligehold, som fx IC4.
Gik lidt hurtigt – mente, at omfanget af planlagt og især uplanlagt vedligehold må forventes at være lavere for nye tog end for ældre tog. Og så er det jo også en fordel, at nye tog kan leveres med digitale vedligeholdelsesplaner fra starten, mens ældre tog kan være lidt mere en "black box" ift vedligehold (hvad man da også har set både med IC1 og indbygning af ERMTS i IC3/ER4).
Her er to forhold, som skal opvejes mod hinanden.
Ja, det er rigtigt at eftersyn grundet kørte km. næppe vil være særligt omfattende.
Dette KAN modvirkes af at selv nyt materiel leveres med designbøffer og montagefejl......og så ender materiellet på værkstedet alligevel.....men uplanlagt.
Hvor lang tid tager den form for fejlsøgning? Tja, hvad er højest - et tordenskrald eller rundetårn? Ingen ved det rigtigt.....man kan gætte og have alskens teorier, men reelt ved du det først efter en tid i drift.