Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Afløbssko Ab-N152 i Aalborg
Afløbssko Ab-N152 i Aalborg
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 28/05-25, 11:05.
Med det nye signalsystem gætter jeg på, at der fremadrettet på landsplan ikke vil findes to afløbssko med det samme navn og/eller nummer.

Så her kigger vi på et unikum: Afløbssko Ab-N152, som befinder sig i spor 17 i Aalborg. Spor 17 har karakter af et "vendespor" og benyttes flittigt i den daglige drift.

Billedet er klikbart.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


23. maj 2025. Afløbssko Ab-N152 i spor 17 i Aalborg set fra syd. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Afløbssko Ab-N152 i Aalborg
Af zwangsbremsung. 28/05-25, 17:29.
Seneste redigering: 28/05-25, 17:33 af zwangsbremsung
Hej Thomas,

Jeg bidrager gerne :-)

Som du siger er hvert spornært element med overgangen til ETCS tilknyttet en unik betegnelse. Sporskiftedrev (både til almindelige sporskifter men også til afløbssko) plejer at hedde Nxxx (eller SNxxx, hvis den pågældende afløbssko eller sporskifte er lokalbetjente), med "Ab" inden da, der som du ved er Aalborgs stationsforkortelse (eller hvad det nu hedder på ordentlig dansk  ;D )

Nummerering starter i de fleste tilfælde fra N101, der plejer at være det sporskiftedrev i laveste kilometrering i en given station. Derfor hedder det næste drev i baggrunden på dit billede hedder Ab-N153.

Afløbssko Ab-N152 i Aalborg
Af vollensir. 28/05-25, 22:20.
Seneste redigering: 28/05-25, 22:22 af vollensir
Ja og i Struer, fryser lortet fast til skinnen når det har regnet og efterfølgende frosvejr, så er sporene til forsyningen, værkstedet og vaskehallen lukket for kørsel. Hurra for det nye signalsystem eller not...

Og i ETCS land hedder det ikke en station, men et område med sporskifter....

Citat fra: vollensir Dato 28/05-25, 22:20Ja og i Struer, fryser lortet fast til skinnen når det har regnet og efterfølgende frosvejr, så er sporene til forsyningen, værkstedet og vaskehallen lukket for kørsel. Hurra for det nye signalsystem eller not...

Og i ETCS land hedder det ikke en station, men et område med sporskifter....

Det er vel ikke signalsystemets skyld at en afløbssko fryser fast. Medmindre signalsystemet altså ændre på hvor frysepunktet ligger...

Måske burde man have indtænkt elektrisk varme ved skoen – ligesom man har det ved sporskiftetunger. Men det burde vel ikke være den store operation at eftermontere det.


Citat fra: vollensir Dato 28/05-25, 22:20Ja og i Struer, fryser lortet fast til skinnen når det har regnet og efterfølgende frosvejr, så er sporene til forsyningen, værkstedet og vaskehallen lukket for kørsel. Hurra for det nye signalsystem eller not...

Øh...

Er formålet med en afløbssko ikke netop at forhindre, at der kører tog på strækningen?

Citat fra: Krabsen Dato 29/05-25, 16:18
Citat fra: vollensir Dato 28/05-25, 22:20Ja og i Struer, fryser lortet fast til skinnen når det har regnet og efterfølgende frosvejr, så er sporene til forsyningen, værkstedet og vaskehallen lukket for kørsel. Hurra for det nye signalsystem eller not...

Øh...

Er formålet med en afløbssko ikke netop at forhindre, at der kører tog på strækningen?

Når afløbsskoen er elektrisk drevet, så er det vel fordi, man ikke ønsker at forhindre alle togpassager.

Citat fra: Niels Munch Dato 29/05-25, 17:28
Citat fra: Krabsen Dato 29/05-25, 16:18
Citat fra: vollensir Dato 28/05-25, 22:20Ja og i Struer, fryser lortet fast til skinnen når det har regnet og efterfølgende frosvejr, så er sporene til forsyningen, værkstedet og vaskehallen lukket for kørsel. Hurra for det nye signalsystem eller not...

Øh...

Er formålet med en afløbssko ikke netop at forhindre, at der kører tog på strækningen?

Når afløbsskoen er elektrisk drevet, så er det vel fordi, man ikke ønsker at forhindre alle togpassager.

Jeg har ikke en dyt forstand på togveje mv., men er det ikke det, sikringsanlægget styrer ved at spærre for utilsigtet omstilling af sporskifter? Uanset om anlægget er mekanisk eller elektronisk.

Jeg troede en afløbssko var en helt manuel spærring af et spor - lidt som 'aflåst sporskifte '.



Afløbskoen er en sikkerhedsforanstaltning. Den skal forhindre, at det materiel, der holder parkeret bag den, triller ud foran et andet tog hvis materiellets bremser af en eller anden grund svigter.

Så den skal let kunne åbnes og lukkes, da man jo skal kunne køre materiel til og fra det spor, den dækker.

Der findes også andre måder at løse den problemstilling på. Nogle steder har man et decideret afløbsspor, sådan nogle få meter langt med en sporstopper for enden, som sporskiftet for enden af parkeringssporet så kan drejes hen imod, når der ikke skal tog ind eller ud. Se for eksempel den nordlige ende af Nyborg Station.

Jeg kender ikke kriterierne for at bruge den ene løsning frem for den anden, men plads og budget er sikkert nogle af dem.

Go' forklaring, så blev jeg meget klogere ( men potentialet er osse stort  :( )

Citat fra: Krabsen Dato 29/05-25, 18:51Go' forklaring, så blev jeg meget klogere ( men potentialet er osse stort  :( )

..... og forstår også Vollensir, når han på sædvanlig ligefrem vis mener: "i Struer, fryser lortet fast til skinnen når det har regnet og efterfølgende frosvejr, så er sporene til forsyningen, værkstedet og vaskehallen lukket for kørsel."

Citat fra: vollensir Dato 28/05-25, 22:20Ja og i Struer, fryser lortet fast til skinnen når det har regnet og efterfølgende frosvejr, så er sporene til forsyningen, værkstedet og vaskehallen lukket for kørsel. Hurra for det nye signalsystem eller not...

Og i ETCS land hedder det ikke en station, men et område med sporskifter....

Det er altså ikke kun i ETCS land det forekommer. Jeg har haft det flere gange i Vigerslev (IG) og på Københavns Godsbanegård (GB) i Legacy (SR) land

Citat fra: vollensir Dato 28/05-25, 22:20Ja og i Struer, fryser lortet fast til skinnen når det har regnet og efterfølgende frosvejr, så er sporene til forsyningen, værkstedet og vaskehallen lukket for kørsel. Hurra for det nye signalsystem eller not...

Det gør afløbssko også i SR-land uanset om de er manuelle eller udstyret med et drev.

Et dask med et tilpas tungt stykke værktøj løser som regel problemet.

Mvh. Jens

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak