Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Besøg på New Zealand
Kære Forum
Jeg skal til New Zealand til november i en måneds tid og skal rundt på både Nord- og Sydøen i en autocamper. Jeg vil derfor høre, om der er baner og veteranbaner, som er et besøg værd?
Gode ideer modtages med tak ;-). Jeg vil kvittere bagefter med nogle billeder.
Mange hilsener
Kristian

Besøg på New Zealand
Af Niels Munch. 29/05-25, 14:51.
Seneste redigering: 29/05-25, 14:53 af Niels Munch
Hej Kristian,

Der skulle være bevaret 4 motorvogne, som Frichs leverede motorer til: https://en.wikipedia.org/wiki/NZR_RM_class_(Vulcan) .

NZR Class RM (Vulcan) 1940.

Her er i øvrigt lidt at vælge imellem: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_New_Zealand_railway_museums_and_heritage_lines .

M.v.h. & god tur
Niels

Tak Niels

Der er lidt at gå efter.

God weekend

Kristian

Citat fra: Kristian Havskov Sørensen Dato 29/05-25, 14:12Kære Forum
Jeg skal til New Zealand til november i en måneds tid og skal rundt på både Nord- og Sydøen i en autocamper. Jeg vil derfor høre, om der er baner og veteranbaner, som er et besøg værd?
Gode ideer modtages med tak ;-). Jeg vil kvittere bagefter med nogle billeder.
Mange hilsener
Kristian

En god ven af jernbanen.dk, Niels Kroyer af Perth, Western Australia, foretog i DEC 2024 en ferierejse i New Zealand, hvorfra han bl.a. sendte mig denne fotohilsen:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Niels Kroyer ved Rogers-lokomotivet "K 92" i Mandeville, 08.12.2024.

"K 92 er bygget i 1878 af Rogers i USA. Den blev udrangeret i 1926 og dumpet i en flod sammen med 6 eller 7 andre lokomotiver som er slags beskyttelse mod erosion af flodbredden. Heldigvis sank den ned i mudder og silt, som beskyttede metallet fra rust. Lokomotivet blev fisket op i 1985 og restaureret over de følgende 15 aar. I dag kører det paa museumsbanen ved Mandeville paa Syd Øen over en kort strækning paa ca 4 - 500 m, som man haaber at kunne forlænge en dag. Lokomotivet trak oprindelig "Kingston Flyer" indtil udrangeringen."

En video om lokomotivet:

Som yderligere inspiration en oversigt "Surviving Steam Locomotives in New Zealand" samt "Operational Steam Sites in New Zealand".

Men det er naturligvis kun en brøkdel af, hvad internettet rummer om emnet.

M.v.h. & god fornøjelse
Niels

Gå op Sider:[1]
Svenska-lok

Danske privatbaner

Læs historien om:
Regionstog A/S

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak