Citat fra: Kristian Havskov Sørensen Dato 29/05-25, 14:12Kære Forum
Jeg skal til New Zealand til november i en måneds tid og skal rundt på både Nord- og Sydøen i en autocamper. Jeg vil derfor høre, om der er baner og veteranbaner, som er et besøg værd?
Gode ideer modtages med tak ;-). Jeg vil kvittere bagefter med nogle billeder.
Mange hilsener
Kristian
En god ven af
jernbanen.dk, Niels Kroyer af Perth, Western Australia, foretog i DEC 2024 en ferierejse i New Zealand, hvorfra han bl.a. sendte mig denne fotohilsen:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Niels Kroyer ved Rogers-lokomotivet "K 92" i Mandeville, 08.12.2024."K 92 er bygget i 1878 af Rogers i USA. Den blev udrangeret i 1926 og dumpet i en flod sammen med 6 eller 7 andre lokomotiver som er slags beskyttelse mod erosion af flodbredden. Heldigvis sank den ned i mudder og silt, som beskyttede metallet fra rust. Lokomotivet blev fisket op i 1985 og restaureret over de følgende 15 aar. I dag kører det paa museumsbanen ved Mandeville paa Syd Øen over en kort strækning paa ca 4 - 500 m, som man haaber at kunne forlænge en dag. Lokomotivet trak oprindelig "Kingston Flyer" indtil udrangeringen."En video om lokomotivet:
Som yderligere inspiration en oversigt "
Surviving Steam Locomotives in New Zealand" samt "
Operational Steam Sites in New Zealand".
Men det er naturligvis kun en brøkdel af, hvad internettet rummer om emnet.
M.v.h. & god fornøjelse
Niels