Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Forundersøgelse af Kattegatforbindelsen er klar
Forundersøgelse af Kattegatforbindelsen er klar
Af Poul Brandt. 15/06-22, 21:41.
Seneste redigering: 15/06-22, 21:45 af Poul Brandt
Hvad angår jernbanen bemærker jeg at:

 - Løsningen med enkeltsporet jernbane på kyst-til-kystdelen er opgivet. Der er et fagnotat, som konkluderer mellem linjerne at enkeltspor er "hul i hovedet".

 - Der arbejdes med 200 km/t på kyst-til-kyst delen, men der er foretaget en omfattende beregning af ekstraomkostningerne ved at hæve hastigheden til 250 km/t.
Afhængig af valgt løsning er prisen 120 mio. kr. for to ekstra spor gennem Samsø station (uden perron) plus yderligere ca. 2-400 mio. kr. Se notat.
Hvilket ikke er urimeligt for ca. 3 minutters sparet rejsetid. Ved timeplanen betaler man op til 1 mia. kr. pr. sparet minut.

 - Tilslutning ved Ringsted er stadig den "foretrukne" løsning. Løsningen med hastighedsopgradering til 200 km/t af eksisterende bane fra Roskilde til Kalundborg er opgivet.

Gå op Sider:[1]
Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak