Citat fra: anho Dato 6/07-22, 21:53Citat fra: steenth Dato 5/07-22, 20:34Ekspresgruppens projekt i den udgave jeg har fundet, har kun stationer ved Forum og Vibehus Rundel. DSB har tilføjet Rigshospitalet. Første nuværende station kunne blive Hellerup og Emdrup i nord og Carlsberg og Sjælør i syd. Det er langt fra de centrale dele af byen, hvor den væsentlige del af den lokale trafik skal hen. M5 vil også kunne betjene Indre Nørrebro og kan forlænges til Bispebjerg og Brønshøj - dele af byen som ikke er godt dækket med den slags transport. Og de kan komme til indre by og Amager...
Patienter vil kun udgøre en lille del af passagererne ved en Rigshospitalet Station. Langt det største antal passagerer vil være ansatte ved Rigshospitalet, som ofte bor i forstæderne - forstæder der alle sammen får en direkte forbindelse til Rigshospitalet uden skift hvis man bygger en Eksprestunnel (eller en S-togstunnel via Hovedbanen).
I 2020 var der 1.131.040 ambulante patienter på Rigshospitalet (Dækker dog også Glostrup Hospital som er en del af Riget idag.)
Desværre ikke præcise tal for Blegdamsvej.
Men et kvalificeret skøn er at min. 700.000 ambulante patienter har været på Blegdamsvej.
Det giver knapt 3.000 ambulante besøg på hverdage.
Med tanke på de dårlige parkeringsforhold ved Riget og en mindre del kommer med sygetransport / er transporteret liggende - så er der potentiale for min 2.000 patienter til at benytte kollektiv trafik.
Derudover er ca. 9.000 ansatte på Blegdamsvej.
Oveni skal ligges ca. 10.000 ansatte og studerende på Panum.
Så min. 21.000 potentielle brugere.