Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Dobbeltspor Padborg
Gå ned Sider: 1 [2]
Dobbeltspor Padborg
Af TroelsH. 12/07-23, 19:46.
Seneste redigering: 12/07-23, 19:53 af TroelsH
Citat fra: Per Holm Dato 12/07-23, 19:00
Citat fra: TroelsH Dato 12/07-23, 16:39... vores eneste forbindelse til Tyskland, ...
 

Check lige kortet en gang til.

Kan man klare sig uden køreledningsanlæg er der også strkn. 30 som om 2 år vil være ren ERTMS uden bøvl med STM-ZUB123.

Du har ret, for der kører næsten ingen passagertog på strækningen, pga infrastrukturens ringe tilstand i årtier. Så Århus-Hamborg strækningen, der kun ligger 3,5 timer fra hinanden, har dårlig jernbaneforbindelse, så man har jaget de rejsende over på motorvejen og i flyet. Det er meget klimavenligt. Hvad nu hvis at man skal videre ud i EU, og ikke vil køre til Hamborg fra det jyske? Hvad nu hvis man ikke har bil, så er den jyske befolkning tvunget til at sidde i det bumletog, eller vente til 2035?

Det er fint til gods, hvis de har et diesellok med på slæb, eller ved i forvejen at det andet spor ikke er farbart, men det mere optimale er vel at der er fail-over der anvender samme kørestrøm og signal, så derfor skulle det være bygget for flere år siden. Optimalt er der to spor, elektrificeret mellem Hambrog og Århus, men når elektrificeringen har manglet Fredercia-Århus, så....

Ja, der er mange investeringer som er påtrængende, men da mange unge allerede er begyndt at tage toget pga klimaet, både herhjmemme og i udlandet, så skal vi opgradere forbindelserne. Ikke i 20235. Vi skulle have gjort det før, da det har større værdi indtil Fehmern åbner.

Grunden til at der er mange andre investeringer, er ligesom med forvaret, at man har udsultet det i årevis, og nu når de får lidt vind i sejene, så skal BDK og DSB til at lave føreløse s-tog. Jeg er ikke sikker på at det er en tjenste man har gjort dem, men jeg vil ikke sælge mine aktier i de jyske busselskaber lige med det samme... ;-)

Dobbeltspor Padborg
Af TroelsH. 12/07-23, 21:40.
Seneste redigering: 12/07-23, 21:46 af TroelsH
Den opdatering af beregningerne som den tidligere minister lovede i 2020, blev den lavet og findes den på nettet?

Kapaciteten ved allerede i 2019 tæt på UIC maks og operatørerne anbefalede selv en udbygning. Men der er jo ikke brug for den.

https://ing.dk/artikel/godsoperatoer-kun-et-spor-i-soenderjylland-vil-sende-flere-lastbiler-paa-vejene

Dobbeltspor Padborg
Af TroelsH. 12/07-23, 22:02.

Citat fra: Svend Dato 12/07-23, 18:46
Citat fra: Tommy O. Jensen Dato 12/07-23, 18:28Det er nu 10 år siden rådgiverfirmaet Atkins (som netop er solgt til franske Systra) lavede en rapport for en række jyske kommuner, om at få hastigheden og antal afgange op mellem Aarhus-Hamburg.

Turen kunne reduceres fra ca. 4:30 timer til omkring 3:00 timer, materielanvendelse kunne forbedres markant (9 dobbeltture dagligt), og passagertallet ville blive forøget markant.

Bortset fra dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens er blevet en realitet, og togene Rødby-Puttgarden nu kører via Kolding, er der ikke sket nogen som helst forbedring.
Lige nu rækker visionerne knap nok til at få tyske regionaltog forlænget videre til Padborg/Tinglev/Fredericia.
Det må være fordi, man fra Folketinget og Transportministeriet reelt ikke vil dette.

Rapporten på 81 sider kan hentes her: https://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/bilag/88/1314968.pdf

Lidt mere er der nu sket, men rapporten er forældet og burde skrives om.
Men der var flere ting på strækningen mellem Padborg og Hamburg der ikke var taget højde for, bl a at der også kørte andre tog :-)


Helt enig, rapporten bør da opdateres, også fordi der er en række forhold herhjemme og i Nordtyskland der er ændret siden 2013. Om kommunerne så vil spytte penge i en opdatering er uklart, den kan jo også være de er ved at opgive ævret.

Men umiddelbart vil jeg da mene, at hvis forbindelsen prioriteres i begge lande, så vil der selv med den nuværende infrastruktur og toggang være muligt at optimere køretiden. Er der i øvrigt nyt om de initiativer, tidl. transportminister Benny Engelbrecht satte i gang for nogle år siden, om at styrke togtrafikken over grænsen? 

Behovet for dobbeltsporet er der, hvis ellers man får gjort noget ud af de politiske ambitioner, hvilket man er i gang med i de fleste af EU-landene (Danmark har her nogenlunde samme ambitionsniveau som Cypern...)

EU har jo som mål, at jernbanens markedsandel skal øges til 30% i 2030 og 50% i 2050, da den forventede vækst i transport jo ellers vil sande motorvejen til (1 mio flere lastbiler på vejene i 2030 - der er 6 mio i dag)

Antallet af "store biler" (lastbiler og busser og samlet for begge retninger) var i 2022:

Padborg - Trekantsområdet: ca 6.000 enheder pr døgn
Henover Fyn til Trekantsområdet: ca 6.000 enheder pr døgn
Trekantsområdet - Aarhus: ca 7.000 enheder pr døgn
Aarhus - Randers: Ca 5.000 enheder pr døgn
Randers - Aalborg: ca 4.000 enheder pr døgn
Hirtshals: ca 800 enheder pr døgn
Frederikshavn ca 1.500 enheder pr døgn

Der kan være ca 44 løstrailere på et tog.

Derudover forventes væksten i trafikken fra Sverige at betyde, at der går een kanal i timen mellem Sverige og Tyskland over Fyn, så dobbeltsporet i Sønderjylland skal nok blive brugt af jernbanegodset.

Ift passagertrafikken, så kan en Kattegatforbindelse (og det er ikke for at "trolle" denne debat) drejet ned via Fjenneslev give ca 45 min hurtigere forbindelse til Berlin fra Aarhus, end via Hamburg - og det er fra Berlin de store investeringer i rejsetidsbesparelser sydpå kan opnås...

Lasse

Dobbeltspor Padborg
Af TroelsH. 13/07-23, 12:29.
Citat fra: Per Holm Dato 12/07-23, 19:00
Citat fra: TroelsH Dato 12/07-23, 16:39... vores eneste forbindelse til Tyskland, ...
 
Kan man klare sig uden køreledningsanlæg er der også strkn. 30 som om 2 år vil være ren ERTMS uden bøvl med STM-ZUB123.

Førhen var godstog noget der kørte når der var tid, om natten og den slags, og der var lidt ekstra på lager, så det gik nok. I dag er forsygningskæderne strømlinet, og man har kun lager til at dække næste dags aktiviteter, fordi at man med lastbiler kan opnå en høj grad af leveringssikkerhed. De kan godt blive forsinkede, men sjælendt mere end 12-15 timer fra Østeuropa og de kommer frem. Det kan man godt leve med og produktionen er indrettet til det.
Når virksomhederne i dag efterspørger at få leveret på jernbanen, så har de brug for den samme forsygningssikkerhed. Det kommer ikke ved at have et andet spor der kræver et andet lokomotiv til brug i nødstilfælde. Det skal også være der, men som DB også skriver, så skal infrastrukturen være robust fra starten af, og det beyder at der er stor risiko hvis man er afhængig af et enkelt spor og det vil man være indtil Fehmern er færdig i 2029, hvor man så på en uheldig dag kan køre over Lolland. Men det gods som skal til Jylland og videre til Norge, bør kun i meget sjældne tilfælde skulle den vej.

Det er lidt det samme med passagertrafikken, som også vil øges, i kraft med at der efterspørges flere klimavenlige rejseformer ud i Europa. Forskellen er at særligt forretningsrejsende ikke vil benytte det, hvis det både tager lang tid og er upålideligt i forhold til hvornår man er fremme. Man skal kunne regne med at kunne en forbindelse videre i Hamborg for at det giver mening.

----

Det kan opnå støtte på op til 20% fra EU. Man bør starte med at få opdateret den gamle Atkins rapport.

Optimalt bør sporet være færdig ultimo 2026, eg samtidig som elektrificeringen til Århus H/Aalborg, og her kunne man også kaste en kombiterminal ind sammen med en evt dry port, så vi kan få gods hele vejen til Århus og det midtjyske ude fra EU, i takt med at mere gods også flyttes til bane derude. Det skal tilpasses med udrulningen af signaler.

At vente til 2035 eller 12 år er ikke at gøre noget.

Dobbeltspor Padborg
Af TroelsH. 13/07-23, 12:33.
Citat fra: Tommy O. Jensen Dato 13/07-23, 09:44
Citat fra: Svend Dato 12/07-23, 18:46
Citat fra: Tommy O. Jensen Dato 12/07-23, 18:28Det er nu 10 år siden rådgiverfirmaet Atkins (som netop er solgt til franske Systra) lavede en rapport for en række jyske kommuner, om at få hastigheden og antal afgange op mellem Aarhus-Hamburg.

Turen kunne reduceres fra ca. 4:30 timer til omkring 3:00 timer, materielanvendelse kunne forbedres markant (9 dobbeltture dagligt), og passagertallet ville blive forøget markant.

Bortset fra dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens er blevet en realitet, og togene Rødby-Puttgarden nu kører via Kolding, er der ikke sket nogen som helst forbedring.
Lige nu rækker visionerne knap nok til at få tyske regionaltog forlænget videre til Padborg/Tinglev/Fredericia.
Det må være fordi, man fra Folketinget og Transportministeriet reelt ikke vil dette.

Rapporten på 81 sider kan hentes her: https://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/bilag/88/1314968.pdf

Lidt mere er der nu sket, men rapporten er forældet og burde skrives om.
Men der var flere ting på strækningen mellem Padborg og Hamburg der ikke var taget højde for, bl a at der også kørte andre tog :-)


Helt enig, rapporten bør da opdateres, også fordi der er en række forhold herhjemme og i Nordtyskland der er ændret siden 2013. Om kommunerne så vil spytte penge i en opdatering er uklart, den kan jo også være de er ved at opgive ævret.

Men umiddelbart vil jeg da mene, at hvis forbindelsen prioriteres i begge lande, så vil der selv med den nuværende infrastruktur og toggang være muligt at optimere køretiden. Er der i øvrigt nyt om de initiativer, tidl. transportminister Benny Engelbrecht satte i gang for nogle år siden, om at styrke togtrafikken over grænsen? 

Det virker ikke til at den nuværende minister og regering er interesseret i andet end gummihjul, men da det var V politikere i Sønderjylland der efterlyste et dobbelspor, så man ved aldrig. Med anlæg i 2035, så er det ikke rykket frem på listen over prioriteringer.

Dobbeltspor Padborg
Af Mads. 13/07-23, 15:06.
Citat fra: TroelsH Dato 13/07-23, 12:33
Citat fra: Tommy O. Jensen Dato 13/07-23, 09:44
Citat fra: Svend Dato 12/07-23, 18:46
Citat fra: Tommy O. Jensen Dato 12/07-23, 18:28Det er nu 10 år siden rådgiverfirmaet Atkins (som netop er solgt til franske Systra) lavede en rapport for en række jyske kommuner, om at få hastigheden og antal afgange op mellem Aarhus-Hamburg.

Turen kunne reduceres fra ca. 4:30 timer til omkring 3:00 timer, materielanvendelse kunne forbedres markant (9 dobbeltture dagligt), og passagertallet ville blive forøget markant.

Bortset fra dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens er blevet en realitet, og togene Rødby-Puttgarden nu kører via Kolding, er der ikke sket nogen som helst forbedring.
Lige nu rækker visionerne knap nok til at få tyske regionaltog forlænget videre til Padborg/Tinglev/Fredericia.
Det må være fordi, man fra Folketinget og Transportministeriet reelt ikke vil dette.

Rapporten på 81 sider kan hentes her: https://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/bilag/88/1314968.pdf

Lidt mere er der nu sket, men rapporten er forældet og burde skrives om.
Men der var flere ting på strækningen mellem Padborg og Hamburg der ikke var taget højde for, bl a at der også kørte andre tog :-)


Helt enig, rapporten bør da opdateres, også fordi der er en række forhold herhjemme og i Nordtyskland der er ændret siden 2013. Om kommunerne så vil spytte penge i en opdatering er uklart, den kan jo også være de er ved at opgive ævret.

Men umiddelbart vil jeg da mene, at hvis forbindelsen prioriteres i begge lande, så vil der selv med den nuværende infrastruktur og toggang være muligt at optimere køretiden. Er der i øvrigt nyt om de initiativer, tidl. transportminister Benny Engelbrecht satte i gang for nogle år siden, om at styrke togtrafikken over grænsen? 

Det virker ikke til at den nuværende minister og regering er interesseret i andet end gummihjul, men da det var V politikere i Sønderjylland der efterlyste et dobbelspor, så man ved aldrig. Med anlæg i 2035, så er det ikke rykket frem på listen over prioriteringer.

Det bliver først efter Fehmern er åbnet og man kan køre til Hamburg den vej. 2035 er nok ikke helt ved siden af.

Dobbeltspor Padborg
Af Kaj Aage Holdt. 13/07-23, 16:09.
Citat fra: Jens, Fredericia Dato 12/07-23, 19:25Har man i simuleringerne inkluderet en afsporing grundet fejl på sporet som det skete i Farris i 2012?

https://da.wikipedia.org/wiki/Godstogsafsporingen_i_Farris_2012

Dobbeltspor sikrer driften på vitale strækninger.

Mvh. Jens

Det behøver ikke engang være en afsporing af den kaliber før det kan mærkes.
Vi skal ikke længere tilbage end sidste år hvor man væltede en kørestrømsmast i Tinglev der tog cirka 6 måneder at udbedre. Konsekvenserne i de seks måneder var at man kun kunne ekspedere tog i spor 1 og 2 i Tinglev. Det lyder som en lille begrænsning, men det var faktisk noget der kunne mærkes og satte kapaciteten mellem Rødekro og Padborg voldsomt tilbage.

Det havde jo smadret hele godstrafiken hvis det havde været på strækningen Tinglev-Vejbæk-Padborg man havde lavet samme nummer.
Det er alt for sårbart med enkeltspor i denne del af ScanMed-korridor. Vi har været heldige indtil nu, men sker der noget med sporet eller kørestrømmen der, så har det stor påvirkning på gods- og persontogene.

Dobbeltspor Padborg
Af MBRrail. 13/07-23, 22:40.
Citat fra: Kaj Aage Holdt Dato 13/07-23, 16:09
Citat fra: Jens, Fredericia Dato 12/07-23, 19:25Har man i simuleringerne inkluderet en afsporing grundet fejl på sporet som det skete i Farris i 2012?

https://da.wikipedia.org/wiki/Godstogsafsporingen_i_Farris_2012

Dobbeltspor sikrer driften på vitale strækninger.

Mvh. Jens

Det behøver ikke engang være en afsporing af den kaliber før det kan mærkes.
Vi skal ikke længere tilbage end sidste år hvor man væltede en kørestrømsmast i Tinglev der tog cirka 6 måneder at udbedre. Konsekvenserne i de seks måneder var at man kun kunne ekspedere tog i spor 1 og 2 i Tinglev. Det lyder som en lille begrænsning, men det var faktisk noget der kunne mærkes og satte kapaciteten mellem Rødekro og Padborg voldsomt tilbage.

Det havde jo smadret hele godstrafiken hvis det havde været på strækningen Tinglev-Vejbæk-Padborg man havde lavet samme nummer.
Det er alt for sårbart med enkeltspor i denne del af ScanMed-korridor. Vi har været heldige indtil nu, men sker der noget med sporet eller kørestrømmen der, så har det stor påvirkning på gods- og persontogene.

Jeg syntes ikke lige at have hørt om den hendelse før?

Vil så lige tilføje at i Tinglev er der ikke perron ved spor2.

mvh Marc

Dobbeltspor Padborg
Af larsht, København. 13/07-23, 23:53.
Citat fra: MBRrail Dato 13/07-23, 22:40
Citat fra: Kaj Aage Holdt Dato 13/07-23, 16:09Det behøver ikke engang være en afsporing af den kaliber før det kan mærkes.
Vi skal ikke længere tilbage end sidste år hvor man væltede en kørestrømsmast i Tinglev der tog cirka 6 måneder at udbedre. Konsekvenserne i de seks måneder var at man kun kunne ekspedere tog i spor 1 og 2 i Tinglev. Det lyder som en lille begrænsning, men det var faktisk noget der kunne mærkes og satte kapaciteten mellem Rødekro og Padborg voldsomt tilbage.

Det havde jo smadret hele godstrafiken hvis det havde været på strækningen Tinglev-Vejbæk-Padborg man havde lavet samme nummer.
Det er alt for sårbart med enkeltspor i denne del af ScanMed-korridor. Vi har været heldige indtil nu, men sker der noget med sporet eller kørestrømmen der, så har det stor påvirkning på gods- og persontogene.

Jeg syntes ikke lige at have hørt om den hendelse før?

Vil så lige tilføje at i Tinglev er der ikke perron ved spor2.

mvh Marc

Ikke alle tog er passagertog.......

Mvh
Lars

Dobbeltspor Padborg
Af Kaj Aage Holdt. 14/07-23, 12:51.
Citat fra: MBRrail Dato 13/07-23, 22:40
Citat fra: Kaj Aage Holdt Dato 13/07-23, 16:09
Citat fra: Jens, Fredericia Dato 12/07-23, 19:25Har man i simuleringerne inkluderet en afsporing grundet fejl på sporet som det skete i Farris i 2012?

https://da.wikipedia.org/wiki/Godstogsafsporingen_i_Farris_2012

Dobbeltspor sikrer driften på vitale strækninger.

Mvh. Jens

Det behøver ikke engang være en afsporing af den kaliber før det kan mærkes.
Vi skal ikke længere tilbage end sidste år hvor man væltede en kørestrømsmast i Tinglev der tog cirka 6 måneder at udbedre. Konsekvenserne i de seks måneder var at man kun kunne ekspedere tog i spor 1 og 2 i Tinglev. Det lyder som en lille begrænsning, men det var faktisk noget der kunne mærkes og satte kapaciteten mellem Rødekro og Padborg voldsomt tilbage.

Det havde jo smadret hele godstrafiken hvis det havde været på strækningen Tinglev-Vejbæk-Padborg man havde lavet samme nummer.
Det er alt for sårbart med enkeltspor i denne del af ScanMed-korridor. Vi har været heldige indtil nu, men sker der noget med sporet eller kørestrømmen der, så har det stor påvirkning på gods- og persontogene.

Jeg syntes ikke lige at have hørt om den hendelse før?

Nej det kommer på ingen måde bag på mig. Det var tydeligt at det skete for langt fra København. Var det sket tættere på København havde det nok ikke taget så lang tid.

Her en kort overflyvning over nogle af overskrifterne:

23.08.2022: Køreledning revet ned i Tinglev af arbejdskøretøj. Der kører pt. ingen tog Rødekro-Tinglev-Padborg/Sønderborg.

24.08.2022: Kørestrøm kan ikke indkobles i Tinglev spor 3-4-5 pga ødelagt mast.
Kørestrøm oplyser at det godt kan have lange udsigter inden der kommer kørestrøm i fuld omfang på Tinglev station.

Der skal opsættes en ny køreledningsmast. Der er 3 måneders leveringstid på køreledningsmasten. I nat vil man lave en isolator ved den manglende køreledningsmast. Det vil betyde at vi fra i morgen vil have kørestrøm på hele Tinglev station. men ikke i 2. hovedspor Tinglev-Rødekro.

Det spændingsløse område i Tinglev bliver kun et kort stykke i spor 3 mellem de to nordlige transversaler. Der bliver kørestrøm på begge hovedspor Tinglev-Rødekro. Det sætter krav til Stationsbestyreren i Tinglev om kreativ sporbenyttelse, og opmærksomhed på ikke at køre EL-tog i spændingsløst område. Det er fundamentet til køreledningsmasten der er knust, og skal reetableres. Endelig prognose for dette mangler stadig.

27.10.2022: Fra kl. 11:31 til 17:46 var Tinglev station på U-station, Årsag: der skulle støbes et nyt fundament til den nye kørestrømsmast, men det måtte opgives pga grundvand som ikke kunne holdes væk.

17.01.2023: Så har vi fået kørestrøm igen over hele linjen i Tinglev. Nu mangler vi bare at få slebet rust af skinnerne i spor 3-4 og 5

17.01.2023: kl. 09:40 Køreledningsanlæg samt sporisolationer funktionsdygtige i fuldt omfang i Tinglev

Citat fra: MBRrail Dato 13/07-23, 22:40Vil så lige tilføje at i Tinglev er der ikke perron ved spor2.

Så kan jeg så tilføje at der er andre jernbanevirksomheder end DSB der passerer Tinglev. Det tager en del ekstra tid at komme ind i Tinglev fra Vejbæk til spor 2 og med udkørsel videre ud mod 2. hsp mod Rødekro med et tungt godstog. ATC'en var ikke glad for denne sporbenyttelse som stod på i en lang periode. For lige at toppe den, så var det i samme periode FELB-projektet løb af stablen, hvor man totalt fjernede 20 AM-signaler mellem Tinglev og Vojens. Det var svært at bestemme sig for om man skulle grine eller græde i den periode...

Dobbeltspor Padborg
Af Niels Bak. 28/07-23, 11:54.
Citat fra: TroelsH Dato 13/07-23, 12:29Optimalt bør sporet være færdig ultimo 2026, eg samtidig som elektrificeringen til Århus H/Aalborg, og her kunne man også kaste en kombiterminal ind sammen med en evt dry port, så vi kan få gods hele vejen til Århus og det midtjyske ude fra EU, i takt med at mere gods også flyttes til bane derude. Det skal tilpasses med udrulningen af signaler.

At vente til 2035 eller 12 år er ikke at gøre noget.

Som jeg har forstået det, så er det fordi man ikke vil ind og pille i sporet med deraf følgende sporspærringer mv før Femern er klar. Som det er lige nu er sporet stærkt belastet og eneste reelle forbindelse for både gods og persontrafik. Beslutningen blev så vidt jeg husker blandt andet taget på baggrund af input fra togoperatørerne. De ville hellere leve med den begrænsede kapacitet nogle år endnu end have det hele afbrudt/begrænset i en byggeperiode.

Dobbeltspor Padborg
Af Kaj Aage Holdt. 28/07-23, 19:17.
Citat fra: Niels Bak Dato 28/07-23, 11:54Som jeg har forstået det, så er det fordi man ikke vil ind og pille i sporet med deraf følgende sporspærringer mv før Femern er klar. Som det er lige nu er sporet stærkt belastet og eneste reelle forbindelse for både gods og persontrafik. Beslutningen blev så vidt jeg husker blandt andet taget på baggrund af input fra togoperatørerne. De ville hellere leve med den begrænsede kapacitet nogle år endnu end have det hele afbrudt/begrænset i en byggeperiode.

Det er da godt Banedanmark endelig er kommet til den erkendelse at man ikke kan lukke korridoren gennem Danmark helt ned på noget tidspunkt..

Spørg til side. Jeg tror stationbestyreren i Padborg kommandopost har det ret afslappet 'lige nu'.

Gå op Sider: 1 [2]
DSB MT 160Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak