Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Hovedgård - Hasselager. Bliver det overhovedet til noget?
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Thomas123 Dato 23/04-24, 20:03Jeg elsker at folk hader DSB. Som om Arriva har givet en god nok service. Samtlige lokalbaner og DSB yder bedre.
Lige præcis det. Man får ikke det "Konkurrence" ved franchising systemet. Det eneste gode form for konkurrence man kan have på jernbanen er Open Access Operators.

Citat fra: mgameing123 Dato 24/04-24, 10:54Det eneste gode form for konkurrence man kan have på jernbanen er Open Access Operators.

..... og engelske tilstande?

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 24/04-24, 11:42
Citat fra: mgameing123 Dato 24/04-24, 10:54Det eneste gode form for konkurrence man kan have på jernbanen er Open Access Operators.

..... og engelske tilstande?

M.v.h.
Niels
Ja det er engelske tilstande. DSB skal køre hele dags ruterne og Open Access kan kom og konkurrere med billigere tog med knap så mange afgange om dagen.

Citat fra: mgameing123 Dato 24/04-24, 13:29
Citat fra: Niels Munch Dato 24/04-24, 11:42
Citat fra: mgameing123 Dato 24/04-24, 10:54Det eneste gode form for konkurrence man kan have på jernbanen er Open Access Operators.

..... og engelske tilstande?

M.v.h.
Niels
Ja det er engelske tilstande. DSB skal køre hele dags ruterne og Open Access kan kom og konkurrere med billigere tog med knap så mange afgange om dagen.

Til gengæld har open access vist sig at det oftest ikke kommer på kompromis med den offentlige service. I Italien f.eks. har konkurrencen mellem Trenitalia og Italo gjort at der faktisk er en stigning, både for jernbanens passagertal som helhed, men også for Trenitalia der er det statslige selskab. Konkurrencen skaber altså et øget segment frem for at presse det eksisterende og har fået folk der ikke rejse før eller tog fly/bus/bil til at tage toget med enten det ene eller det andet selskab. Såvidt jeg kan se er det også lignende tilfælde i Sverige på både Stockholm-Göteborg og Stockholm-Malmö/København ruterne hvor SJ konkurrerer mod henholdsvis MTRX og Snälltåget på hver rute. Man kunne også nævne Spanien og RENFE vs Ouigo vs Iryo, eller Tjekkiet med CD vs RegioJet vs Leo Express.

Open access drift findes også i England foresten men ikke i det aller største omfang. Der er nogle få selskaber, Grand Central, LUMO, og Hull trains, og alle 3 kører i et relativt begrænset omfang. Men alle andre derovre er franchise kontrakter.

Så TLDR: Jeg er meget hård imod franchising, men Open Access har indtil videre skabt vækst for både statsbaner og hele sektoren i de tilfælde hvor de kører så jeg er langt mere optimistisk om Open Access drift.

Citat fra: Danskjävlar Dato 24/04-24, 22:22Så TLDR: Jeg er meget hård imod franchising, men Open Access har indtil videre skabt vækst for både statsbaner og hele sektoren i de tilfælde hvor de kører så jeg er langt mere optimistisk om Open Access drift.
Open Access giver konkurrence og lavere priser på de populære afgange, men det giver så behov for mere tilskud fra det offentlige til de mindre populære.

Citat fra: Danskjävlar Dato 24/04-24, 22:22
Citat fra: mgameing123 Dato 24/04-24, 13:29
Citat fra: Niels Munch Dato 24/04-24, 11:42
Citat fra: mgameing123 Dato 24/04-24, 10:54Det eneste gode form for konkurrence man kan have på jernbanen er Open Access Operators.

..... og engelske tilstande?

M.v.h.
Niels
Ja det er engelske tilstande. DSB skal køre hele dags ruterne og Open Access kan kom og konkurrere med billigere tog med knap så mange afgange om dagen.

Til gengæld har open access vist sig at det oftest ikke kommer på kompromis med den offentlige service. I Italien f.eks. har konkurrencen mellem Trenitalia og Italo gjort at der faktisk er en stigning, både for jernbanens passagertal som helhed, men også for Trenitalia der er det statslige selskab. Konkurrencen skaber altså et øget segment frem for at presse det eksisterende og har fået folk der ikke rejse før eller tog fly/bus/bil til at tage toget med enten det ene eller det andet selskab. Såvidt jeg kan se er det også lignende tilfælde i Sverige på både Stockholm-Göteborg og Stockholm-Malmö/København ruterne hvor SJ konkurrerer mod henholdsvis MTRX og Snälltåget på hver rute. Man kunne også nævne Spanien og RENFE vs Ouigo vs Iryo, eller Tjekkiet med CD vs RegioJet vs Leo Express.

Open access drift findes også i England foresten men ikke i det aller største omfang. Der er nogle få selskaber, Grand Central, LUMO, og Hull trains, og alle 3 kører i et relativt begrænset omfang. Men alle andre derovre er franchise kontrakter.

Så TLDR: Jeg er meget hård imod franchising, men Open Access har indtil videre skabt vækst for både statsbaner og hele sektoren i de tilfælde hvor de kører så jeg er langt mere optimistisk om Open Access drift.
Heldigvis kommer der flere i England. Grand Union skal køre en ny service fra London til Stirling på WCML. Det vil være en meget alternativ til Avanti West Coast.

Citat fra: nj_kruse Dato 25/04-24, 07:45
Citat fra: Danskjävlar Dato 24/04-24, 22:22Så TLDR: Jeg er meget hård imod franchising, men Open Access har indtil videre skabt vækst for både statsbaner og hele sektoren i de tilfælde hvor de kører så jeg er langt mere optimistisk om Open Access drift.
Open Access giver konkurrence og lavere priser på de populære afgange, men det giver så behov for mere tilskud fra det offentlige til de mindre populære.
Ikke nødvendigvis. Tilskuddet vil blive betalt af de flere kunder som tager jernbanen. Og de flere kunder kommer måske også, fra de mindre baner.

Hovedgård - Hasselager. Bliver det overhovedet til noget?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 25/04-24, 11:54.
Citat fra: mgameing123 Dato 25/04-24, 08:48Grand Union skal køre en ny service fra London til Stirling på WCML. Det vil være en meget alternativ til Avanti West Coast.
 
Sruighlea - porten til højlandet - det må jeg nok sige.

Tænker straks Braveheart, der blev virkelig gået til stålet - i enhver forstand ...  :P

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: mpp Dato 17/04-24, 21:24Det er ikke et dårligt bud og så må vi jo bare håbe vi får en regering med lidt større visioner næste gang.

Simpelt, bare stem på det grønneste/mest klimaambitiøse parti, frie grønne, uafhængigt af enighed i deres politik på alle andre områder.

Citat fra: Ncard00 Dato 26/04-24, 22:11
Citat fra: mpp Dato 17/04-24, 21:24Det er ikke et dårligt bud og så må vi jo bare håbe vi får en regering med lidt større visioner næste gang.

Simpelt, bare stem på det grønneste/mest klimaambitiøse parti, frie grønne, uafhængigt af enighed i deres politik på alle andre områder.
Det er ikke så nemt. Ligesom i næsten alle demokratiske land er det næsten en 2 parti system fordi alle de andre er alt for lille til at have indflydelse.

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak