Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Gå ned Sider: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 34
Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Af Mikkelhk, Lunderskov. 23/05-23, 17:45.
Seneste redigering: 23/05-23, 17:50 af Mikkelhk
Citat fra: andersj Dato 23/05-23, 13:35Jeg har netop modtaget mail fra DSB om at pladser på København-Hamburg togene fra 17. juni til 22. juli og 31. juli og frem til november er klar til salg. Pladser til uge 30 frigives i næste uge. (sporarbejde/spærring Fredericia-Slagelse).

Det må vel betyde at godkendelserne af vognene er i hus? Det er i hvert fald IC1 vogne man får vist hvis man forsøger at reservere hos Deutsche Bahn lige nu.
Nu er der også officielle artikler ude i pressen: https://jv.dk/kolding/danskerne-har-staaet-i-koe-efter-togbilletter-til-det-her-land-nu-har-dsb-faaet-ja-til-laan-af-vogne-i-udlandet-saa-flere-kan-komme-afsted (ingen betalingsvæg klokken 17.44).

EDIT: Og DSBs egen "infoside" er netop kommet på dsb.dk (fundet via bagveje): https://www.dsb.dk/kundeservice/notifikationer/tekniske-problemer-ved-bestilling-af-rejser-tilfra-hamborg-efter-d.-17.6.2023--/ .

Hilsen Mikkel

Hvor er IC1 vognene egentlig henne? Der holdte en stamme et stykke tid på Belvedere men den forsvandt pludselig for en måned eller to siden.


Citat fra: Theis Andersen Dato 23/05-23, 18:39Hvor er IC1 vognene egentlig henne? Der holdte en stamme et stykke tid på Belvedere men den forsvandt pludselig for en måned eller to siden.

De står vel nede i Hamburg-Langenfelde. Der har været pause i uddannelsen af togpersonale i København, men planen er vist snart at der skal komme en stamme op igen, helst med en EB som trækkraft hele vejen.

Anders

Rygtekøkkenet siger at EB+IC1 bliver indsat mellem Hamburg og Padborg uanset hvad fra 17. juni. Plan B er så at der skal skiftes i Padborg til Litra ET.

Anders

Citat fra: Bent Jensen Dato 23/05-23, 13:43Syntes at det er lang tid, lidt naivt syntes jeg at når vognene har været brugt i Tyskland i mange år uden de store problemer,jmmen så ligger det vel bare til højrebenet, jeg vil kalde alt andet for papirnusseri. Men ved godt der er nogen der hylder det.
Storebælt er 22 promille. Den har ingen redningstunnel, ingen saferooms, der er kun de 31 døre til det andet rør. Alle frygter brand i tunnel. Kaprunulykken spøger - 152 ud af 160 døde, dem som løb tilbage ned ind i tunnellen overlevede. 

Når det er sagt er det utroligt at det igen kommer bag på Trafikstyrelsen at man har stillet store krav, der kræver kompetent sagsbehandling.
(sidste gang var ved SJ/RCD ligge- og sovevogne).





Citat fra: andersj Dato 24/05-23, 14:04Plan B er så at der skal skiftes i Padborg til Litra ET.

skift til IC1 vogne i Padborg! Skal der lejes mobilkraner? Det er internationale rejsende. De har baggage, gerne kufferter større end de selv kan løfte og i Padborg er der kun 260 mm perron.  Jeg gætter på min. 30 min. forsinkelse. I dag kommer IC3 til perron ca 10 min. for afgang og det er ofte ikke nok.




Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Af Mikkelhk, Lunderskov. 24/05-23, 16:46.
Seneste redigering: 24/05-23, 16:50 af Mikkelhk
Citat fra: andersj Dato 24/05-23, 14:04Rygtekøkkenet siger at EB+IC1 bliver indsat mellem Hamburg og Padborg uanset hvad fra 17. juni. Plan B er så at der skal skiftes i Padborg til Litra ET.
Det er meget velfunderede rygter...

Citat fra: Thorfinn Dato 24/05-23, 15:48skift til IC1 vogne i Padborg! Skal der lejes mobilkraner? Det er internationale rejsende. De har baggage, gerne kufferter større end de selv kan løfte og i Padborg er der kun 260 mm perron.  Jeg gætter på min. 30 min. forsinkelse. I dag kommer IC3 til perron ca 10 min. for afgang og det er ofte ikke nok.
Alle nordgående IC-tog har i dag seks minutter i Padborg fra ankomst til afgang. Det har ofte slet ikke været nok, og specielt i ferieperioderne er flere tog er kørt op mod 30 minutter forsinket pga. langsommelig grænsekontrol. Da politiet fik uddannet politikadetter for et par år siden, hjalp det dog gevaldigt på ekspeditionstiden, da der nu som regel er minimum fire kadetter og en betjent ved togets ankomst, hvor der før ofte kun var to betjente i alt, og så tog det altså meget lang tid at tjekke op til fem helt fyldte MF.

Set på den lyse side, kunne man ved plan b håbe at der kunne laves "flydende" paskontrol, så passagererne blev tjekket på vej ud af IC1-vognene, eller decideret igennem "sluser" henover perronen. Men ja, det bliver nok svært at nå det på seks eller sågar bare 10 minutter.
Selvom grænsekontrollen fra Tyskland officielt er lempet fra 12. maj, er det ikke noget man kan mærke, når man skal med toget nordpå i Padborg. Der er efter min vurdering stadig kontrol på minimum 98% af alle persontog døgnet rundt, dvs. også Snälltåget og SJ Euronight.

Hilsen Mikkel

Citat fra: Mikkelhk Dato 23/05-23, 17:45
Citat fra: andersj Dato 23/05-23, 13:35Jeg har netop modtaget mail fra DSB om at pladser på København-Hamburg togene fra 17. juni til 22. juli og 31. juli og frem til november er klar til salg. Pladser til uge 30 frigives i næste uge. (sporarbejde/spærring Fredericia-Slagelse).

Det må vel betyde at godkendelserne af vognene er i hus? Det er i hvert fald IC1 vogne man får vist hvis man forsøger at reservere hos Deutsche Bahn lige nu.
Nu er der også officielle artikler ude i pressen: https://jv.dk/kolding/danskerne-har-staaet-i-koe-efter-togbilletter-til-det-her-land-nu-har-dsb-faaet-ja-til-laan-af-vogne-i-udlandet-saa-flere-kan-komme-afsted (ingen betalingsvæg klokken 17.44).

EDIT: Og DSBs egen "infoside" er netop kommet på dsb.dk (fundet via bagveje): https://www.dsb.dk/kundeservice/notifikationer/tekniske-problemer-ved-bestilling-af-rejser-tilfra-hamborg-efter-d.-17.6.2023--/ .

JV skriver at "indkøbt materiel er forsinket". Var det ikke meningen at IC1 skulle erstatte MF uanset hvad, selvom Talgo nu er forsinket?

Citat fra: Petteri Dato 24/05-23, 17:25JV skriver at "indkøbt materiel er forsinket". Var det ikke meningen at IC1 skulle erstatte MF uanset hvad, selvom Talgo nu er forsinket?


Det var meningen at Talgo skulle erstatte MF lige omkring nu (sommer 2023). Talgo bliver så et år forsinket og IC1 er en midlertidig løsning der kommer på plads pga. forsinkelsen. Det var ellers aldrig planen at IC1 skulle indsættes mellem Hamburg og København.

Anders

Citat fra: Mikkelhk Dato 24/05-23, 16:46[.... pga. langsommelig grænsekontrol. ....
Selvom grænsekontrollen fra Tyskland officielt er lempet fra 12. maj, er det ikke noget man kan mærke, når man skal med toget nordpå i Padborg. Der er efter min vurdering stadig kontrol på minimum 98% af alle persontog døgnet rundt, dvs. også Snälltåget og SJ Euronight.
jeg har også svært at forstår hvorfor tolderne/grænsepolitiet ikke tager toget til Slesvig, stiger på og bruger den halve times køretid til kontrollen, altså hvis det nu absolut skal fange terrorister og papirløse.


Citat fra: Thorfinn Dato 24/05-23, 20:51
Citat fra: Mikkelhk Dato 24/05-23, 16:46[.... pga. langsommelig grænsekontrol. ....
Selvom grænsekontrollen fra Tyskland officielt er lempet fra 12. maj, er det ikke noget man kan mærke, når man skal med toget nordpå i Padborg. Der er efter min vurdering stadig kontrol på minimum 98% af alle persontog døgnet rundt, dvs. også Snälltåget og SJ Euronight.
jeg har også svært at forstår hvorfor tolderne/grænsepolitiet ikke tager toget til Slesvig, stiger på og bruger den halve times køretid til kontrollen, altså hvis det nu absolut skal fange terrorister og papirløse.
Må de danske politi og toldere arbejde syd for grænsen?
Med venlig hilsen Bent Jensen

Citat fra: Bent Jensen Dato 24/05-23, 23:17
Citat fra: Thorfinn Dato 24/05-23, 20:51
Citat fra: Mikkelhk Dato 24/05-23, 16:46[.... pga. langsommelig grænsekontrol. ....
Selvom grænsekontrollen fra Tyskland officielt er lempet fra 12. maj, er det ikke noget man kan mærke, når man skal med toget nordpå i Padborg. Der er efter min vurdering stadig kontrol på minimum 98% af alle persontog døgnet rundt, dvs. også Snälltåget og SJ Euronight.
jeg har også svært at forstår hvorfor tolderne/grænsepolitiet ikke tager toget til Slesvig, stiger på og bruger den halve times køretid til kontrollen, altså hvis det nu absolut skal fange terrorister og papirløse.
Må de danske politi og toldere arbejde syd for grænsen?
Med venlig hilsen Bent Jensen

Ja, indenfor aftalte rammer. Eftersættelse over grænsen er et eksempel. I toldområdet i Padborg, udøver tyske toldere tysk myndighed (under tysk flag i øvrigt).
Det kan lade sig gøre, hvis der er en gensidig vilje.

mvh
-ivar

Citat fra: Bent Jensen Dato 24/05-23, 23:17Må de danske politi og toldere arbejde syd for grænsen?
Med venlig hilsen Bent Jensen
Det var netop det der blev muligt  med Schengenaftalen und Europolsamarbejet.

Nu har vi det værste fra begge verdener. Kontrolstop ved den fysiske grænse og uhindret dataudveksling.



Undskyld hvis jeg er lidt sen på den, men hvis DSB får godkendelse til IC1+EB til 17. juni, ville de så køre 200 km/t på København-Køge-Ringstedbanen?

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Citat fra: anders_vejby Dato 25/05-23, 16:34Undskyld hvis jeg er lidt sen på den, men hvis DSB får godkendelse til IC1+EB til 17. juni, ville de så køre 200 km/t på København-Køge-Ringstedbanen?
Da jeg var til et foredrag hos IDA Rail var der en der spurgte om lige netop det og der svarede DSB efterfølgende "Ja, det er planen og er indregnet i køreplanen fra 2024"


Gå op Sider: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 34
Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak