Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Kort materiel nyt
Gå ned Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 14
Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 20/12-23, 19:23.
Citat fra: andersj Dato 26/09-23, 22:52
Citat fra: andersj Dato 21/08-23, 22:00Hollandske GreenCityTrip har gennem et leasingselskab angiveligt købt 75 brugte ICR-vogne af de hollandske statsbaner NS, med option på op til 250 vogne i alt.

GreenCityTrip har efterfølgende været ude og afvise at denne handel har fundet sted. Om det så er fordi aftalen ikke er lukket endnu eller fordi der slet ikke er interesse i vognene vides ikke.

Næste kapitel er at firmaet Train Charter Services B.V. har købt og overtaget mindst 45 ICR-vogne. Firmaet er relateret til GreenCityTrip og GoVolta - som man kan læse mere om her: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1215.msg13736.html#msg13736

På denne video kan transporten af de 45 vogne fra Arnhem til Watergraafsmeer i Amsterdam ses: https://www.youtube.com/watch?v=P1RdfQKGpAM

Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 19/01-24, 12:17.
Citat fra: andersj Dato 27/11-23, 20:37Alstom skal levere 18 Coradia Stream HC til DB Regio AG

Så er der skrevet under på denne kontrakt.

Pressemeddelelse Alstom: https://www.alstom.com/press-releases-news/2024/1/alstom-supply-db-regio-new-high-capacity-trains



Citat fra: andersj Dato 16/12-23, 00:26
Citat fra: andersj Dato 31/08-23, 12:44Siemens vinder rammeaftale på op til 540 Mireo togsæt til ÖBB

Ifølge en portal for offentlige udbud i Østrig har ÖBB den 28. november kaldt den første bestilling fra rammeaftalen på 70 togsæt.

Så kom pressemeddelelsen også til denne bestilling - https://press.siemens.com/global/en/pressrelease/siemens-mobility-delivers-first-70-mireo-regional-and-long-distance-trains-obb

ÖBB får både længere og bredere vognkasser end de normale Mireo'er der leveres til Tyskland og Danmark.



Citat fra: Niels Munch Dato 30/06-23, 11:13ARST på Sardinien og Ferrovie della Calabria har afgivet en fælles ordre på 12  brintdrevne togsæt.

FdC har bestilt yderligere tre togsæt: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2024_0118_media%20release_fdc%20orders%20three%20more%20narrow-gauge%20hydrogen%20trains_en.pdf

Anders

Kort materiel nyt
Af Niels Munch. 19/01-24, 13:03.
Citat fra: Niels Munch Dato 17/11-23, 11:24Tjekkiet: Škoda Group vinder rammekontrakt på 200 sporvogne til Prag

Øvrige deltagere i udbuddet var Alstom, Siemens Mobility, Stadler og Pesa, og stand-still perioden udløber 25. november 2023. Kontrakten har en samlet værdi af 677,3 millioner euro, og en fast bestilling udgør 40 enheder til levering i 2026.

Kontrakten mellem sporvejene i Prag DPP og Škoda Group blev underskrevet i december 2023. Samtidig afslørede parterne detaljerne om den nye 100% lavtgulvssporvogn med betegnelsen ForCity Plus Praha 52T, der bliver 5-leddet, og ikke 3-leddet som de hidtil leverede ForCity-vogne:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
ForCity Plus Praha 52T (grafik: Škoda Group).

Kilde med materielbeskrivelse: https://www.urban-transport-magazine.com/en/a-new-tramway-for-prague-skoda-forcity-plus-praha-52t/ .

M.v.h.
Niels

Kort materiel nyt
Af dysharmonica. 20/01-24, 11:22.
ÖBB er begyndt at bestille tog fra sin rammeaftale med Siemens

https://www.railjournal.com/news/obb-orders-first-70-emus-from-framework-deal-with-siemens/

CitatThe order consists of 11 73m-long three-car EMUs for local transport, 28 106m-long four-car trains for use in various federal states, and 31 106m-long four-car sets for long-distance services in the Alps. Delivery is scheduled for late 2027 onwards.

Kort materiel nyt
Af dysharmonica. 20/01-24, 11:26.
Citat fra: Niels Munch Dato 19/01-24, 13:03
Citat fra: Niels Munch Dato 17/11-23, 11:24Tjekkiet: Škoda Group vinder rammekontrakt på 200 sporvogne til Prag

Øvrige deltagere i udbuddet var Alstom, Siemens Mobility, Stadler og Pesa, og stand-still perioden udløber 25. november 2023. Kontrakten har en samlet værdi af 677,3 millioner euro, og en fast bestilling udgør 40 enheder til levering i 2026.

Kontrakten mellem sporvejene i Prag DPP og Škoda Group blev underskrevet i december 2023. Samtidig afslørede parterne detaljerne om den nye 100% lavtgulvssporvogn med betegnelsen ForCity Plus Praha 52T, der bliver 5-leddet, og ikke 3-leddet som de hidtil leverede ForCity-vogne:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
ForCity Plus Praha 52T (grafik: Škoda Group).

Kilde med materielbeskrivelse: https://www.urban-transport-magazine.com/en/a-new-tramway-for-prague-skoda-forcity-plus-praha-52t/ .

M.v.h.
Niels
Den ser rigtig flot ud. Lidt inspireret af Bratislavas Skoda 29T/30T ForCity Plus


Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 22/01-24, 00:29.
Ifølge østrigske udbudsportaler ser det ud til at ÖBB har kaldt yderligere 19 "Railjet 2" (Siemens Viaggio Next Level) vognstammer fra rammeaftalen på dag- og nattog indgået i 2018. Dette er tredje bestilling fra rammeaftalen og den blev foretaget lige før jul i december 2023.
Første bestilling var i august 2018 på:
- 8 9-vogns "Railjet 2"
- 13 7-vogns "New Nightjet"
Anden bestilling var i oktober 2021 på:
- 20 7-vogns "New Nightjet"

Det fremgår ikke hvor mange vogne de nye 19 stammer er på, men hvis de også har 9 vogne hver så er man oppe på at have bestilt 404 vogne ud af de 700 mulige i rammeaftalen.

Derudover ser det også ud til at ÖBB har formået at bestille yderligere 4 Siemens Desiro-ML togsæt i december, hvilket nok er de sidste inden Mireo'erne kommer.

Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 24/01-24, 23:26.
Citat fra: andersj Dato 22/01-24, 00:29404 vogne

Der er naturligvis tale om 474 vogne og ikke 404.

CAF skal levere 40 Urbo sporvogne til ATAC S.p.A. i Rom

Der er optioner på yderligere 81 sporvogne i kontrakten.

Pressemeddelelse: https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=448

Sidste Lint produceret

Den 15. december 2023 rullede de indtil videre to sidste Lint togsæt fra fabrikken i Salzgitter til kunden, som i dette tilfælde var Hessische Landesbahn. Der var tale om to Lint 54 med dieselmotorer.
Der er dermed blevet bygget 1093 Lint togsæt i forskellige længder og med forskelligt drivmiddel (diesel og brint) på fabrikken i Salzgitter - heraf kører 101 af dem i Danmark.
Der er pt. ingen åbne bestillinger på hverken diesel- eller brintversionen, men de tilbydes stadig til salg.  Spørgsmålet er blot om det sidste dieseldrevne togsæt nu er produceret i Tyskland? Det kunne godt se sådan ud.

Anders

Kort materiel nyt ÖBB
Af Nordexpress. 27/01-24, 17:38.

Det er jo dejligt, at østrigerne tror på en gylden jernbanefremtid, men nok så faktuelt er vel, at man i Østrig må forvente flere trafikspring, dvs. springvise stigninger i passagertal, når alle de (i andre tråde) omtalte ny basistunneller åbnes med kortere rejsetider til følge. Også til fordel for international trafik til/fra/gennem Østrig.

Det eneste, der så vil mangle, er en basistunnel under Arlberg!

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 27/01-24, 19:15.
Citat fra: Nordexpress Dato 27/01-24, 17:38Det er jo dejligt, at østrigerne tror på en gylden jernbanefremtid, men nok så faktuelt er vel, at man i Østrig må forvente flere trafikspring, dvs. springvise stigninger i passagertal, når alle de (i andre tråde) omtalte ny basistunneller åbnes med kortere rejsetider til følge. Også til fordel for international trafik til/fra/gennem Østrig.

Det eneste, der så vil mangle, er en basistunnel under Arlberg!

I denne uge præsenterede ÖBB deres mål for 2040, hvilket inkludere en 54% stigning i antallet af passagerer fra 165 mio. årligt i dag til 255 mio. årligt i 2040. I 2015 rejste 147 mio. med ÖBB.
Kollektiv trafik skal have et modal split i persontrafikken på 40% i 2040 (i dag 25%) i Østrig og det samme skal transport af gods (i dag 31%)

Der er bl.a. et mål om et skære rejsetiden Wien-München fra 4 timer til 2,5 timer ved at køre togene over Wels – Innviertel og Mühldorf i Tyskland, fremfor over Salzburg/Rosenheim.

Det eneste der kan trækker nogle af deres planer i langdrag er de fodslæbende procedurer i Tyskland og især i konservative Bayern. Men det er langt fra alle planer der handler om international trafik, for der er også stort fokus på at forbedre de lokale jernbaneforbindelser ind og ud af de store østrigske byer.

En præsentation af "Zielnetz 2040" kan downloades her: https://www.bmk.gv.at/dam/jcr:c5136711-9ba4-4b2b-91ec-2152e9fa9aad/20240125_Zielnetz2040_Booklet_kompr.pdf

Så der bliver sandsynligvis godt brug for de store rammeaftaler med Siemens på personvogne og Mireo togsæt samt med Stadler på KISS dobbeltdækkertogsæt og Flirt Akku batteritogsæt.

Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 5/02-24, 19:04.
Stadler skal levere 10 dieseldrevne togsæt til Saudi Arabien

Togsættene bliver 175 meter lange og får 320 siddepladser. Kontrakten inkluderer 10 års fuld vedligehold og levering af reservedele samt en option på yderligere 10 togsæt.

Pressemeddelelse Stadler: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2024_0205_media%20release_stadler%20will%20supply%20next%20generation%20intercity%20trains%20to%20saudi%20arabia_en.pdf



Stadler skal levere yderligere syv Flirt 4 til Berner Alpenbahn-Gesellschaft Bern–Lötschberg–Simplon (BLS) i Schweiz

SBB og BLS er blevet enige om at BLS skal drive linjen IR56 Biel/Bienne–Delémont–Basel fra december 2025. Derfor anskaffer BLS yderligere syd Flirt 4 "MIKA" togsæt, som de bestilte 58 af tilbage i 2017. De 58 togsæt i hhv. en regionaltogs- og en S-Bahn udgave er blevet leveret løbende siden hhv. 2021 og 2023.

Pressemeddelelse BLS: https://www.bls.ch/en/unternehmen/medien/medienmitteilungen/2024/0131-mm-ir56

Foto: BLS


Alstom skal levere 15 Flexity sporvogne til Graz

Selvom Alstom fik kontrakten tildelt tilbage i maj 2023, så er det først nu her i sidste uge at kontrakten blev underskrevet. Vognene går i produktion allerede i år, med levering i 2025.

Pressemeddelelse Alstom: https://www.alstom.com/de/press-releases-news/2024/1/alstom-und-holding-graz-offizielle-vertragsunterzeichnung-ueber-15-flexity-trams-mit-designpraesentation


Anders

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 14/02-24, 18:45.
Stadler skal levere yderligere fem Giruno/SMILE togsæt til SBB

I 2014 vandt Stadler udbuddet på 29 højhastighedstog til SBB med option på yderligere 92. I 2022 indløste SBB en option på syv togsæt til kørsel mellem Schweiz og Nordtyskland og nu er der så indløst yderligere en option på fem togsæt til at udvide kapaciteten på trafikken mellem Schweiz og Italien.

Togsættene ventes leveret i 2025 fra Stadlers fabrik i Bussnang.

Pressemeddelelse Stadler: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2024_0214_media%20release_sbb%20orders%20five%20more%20giruno%20trains%20from%20stadler_en.pdf

HeiterBlick og Kiepe Electric skal levere yderligere otte letbanetog til Dortmunder Stadtwerke AG (DSW21)

Togene leveres i forlængelse af de allerede bestilte 26 togsæt i 2025.

Pressemeddelelse Kiepe Electric: https://kiepe.knorr-bremse.com/en/de/company/media/press-releases/mobility-transition-in-dortmund-additional-8-light-rail-vehicles-from-kiepe-electric-and-heiterblick.json



Anders

Kort materiel nyt
Af dysharmonica. 15/02-24, 09:17.
Seneste redigering: 15/02-24, 09:23 af dysharmonica
Slovakiske ZSSK er begyndt at bruge deres 4 nye Stadler KISS tog. Slovakiet har sin egen små togproduktion (www.zos-vrutky.sk) og det samme har nabolandet Tjekkiet (https://www.skodagroup.com/products/rail-transport), og som den land/nationale operatør langsomt moderniserer sin flåde omkring 50 % af de nye udbud tildeles disse lokale producenter.

Så det var en stor overraskelse, da udbuddet af forstadstjenesterne omkring hovedstaden Bratislava blev vundet af Stadler.

https://www.facebook.com/ZSSK.sk/posts/813608207475482

Lidt baggrund om situationen ved køb af nye tog i Slovakiet (på slovakisk, men du kan oversætte det): https://dennikn.sk/blog/2547661/preco-na-slovenskych-kolajach-stretavame-najma-vlaky-vyrobene-a-modernizovane-na-slovensku-a-v-cechach/






Kort materiel nyt
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 15/02-24, 10:11.
Citat fra: andersj Dato 14/02-24, 18:45I 2014 vandt Stadler udbuddet på 29 højhastighedstog til SBB med option på yderligere 92. I 2022 indløste SBB en option på syv togsæt til kørsel mellem Schweiz og Nordtyskland og nu er der så indløst yderligere en option på fem togsæt til at udvide kapaciteten på trafikken mellem Schweiz og Italien.


Det lyder interessant. Hvis man lader togene være gennemgående i Schweiz, har vi jo lige pludselig en direkte forbindelse Nordtyskland-Italien udført af højhastighedstog. Men mon ikke det er for godt til at være sandt og mon ikke det er mig, der er blåøjet? ;D

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kort materiel nyt
Af mlarsen. 15/02-24, 10:17.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 15/02-24, 10:11
Citat fra: andersj Dato 14/02-24, 18:45I 2014 vandt Stadler udbuddet på 29 højhastighedstog til SBB med option på yderligere 92. I 2022 indløste SBB en option på syv togsæt til kørsel mellem Schweiz og Nordtyskland og nu er der så indløst yderligere en option på fem togsæt til at udvide kapaciteten på trafikken mellem Schweiz og Italien.


Det lyder interessant. Hvis man lader togene være gennemgående i Schweiz, har vi jo lige pludselig en direkte forbindelse Nordtyskland-Italien udført af højhastighedstog. Men mon ikke det er for godt til at være sandt og mon ikke det er mig, der er blåøjet? ;D

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hvis jeg husker ret, skal de blandt andet erstatte de aldrende pendolinoer på linjen Milano-Stuttgart, så tanken er vel ikke helt i skoven.

Kort materiel nyt
Af andersj, Aalborg. 15/02-24, 11:41.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 15/02-24, 10:11
Citat fra: andersj Dato 14/02-24, 18:45I 2014 vandt Stadler udbuddet på 29 højhastighedstog til SBB med option på yderligere 92. I 2022 indløste SBB en option på syv togsæt til kørsel mellem Schweiz og Nordtyskland og nu er der så indløst yderligere en option på fem togsæt til at udvide kapaciteten på trafikken mellem Schweiz og Italien.


Det lyder interessant. Hvis man lader togene være gennemgående i Schweiz, har vi jo lige pludselig en direkte forbindelse Nordtyskland-Italien udført af højhastighedstog. Men mon ikke det er for godt til at være sandt og mon ikke det er mig, der er blåøjet? ;D

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


I dag køres EC 6, 7, 8 og 9 på korridoren Hamburg-Køln-Koblenz-Karlsruhe-Basel til Schweiz med SBB-personvogne. Det er disse vogne der skal erstattes af Giruno og samtidig flyttes togene med SBB-materiel til linjen (Kiel)-Hamburg-Hannover-Kassel-Frankfurt-Mannheim-Basel, der er væsentligt hurtigere. Frankfurt-Milano (tog 150/151) køres i dag af ETR 610 / RABe 503 (Astoro) togsæt, som også erstattes af Giruno og indsættes andet sted (muligvis forlængelse af München-Zürich til Italien også)

Så vidt jeg lige har kunnet finde er planen følgende tog med Giruno til og fra Tyskland:
EC 151 Frankfurt-Luzern-Milano / EC 150 Milano-Luzern-Frankfurt
EC 73 Kiel-Luzern-Milano / EC 70 Milano-Luzern-Hamburg
EC 77 Hamburg-Luzern-Chiasso / EC 74 Lugano-Luzern-Kiel
EC 1171 Hamburg-Basel / EC 78 Zürich-Hamburg

Men ICE 73 Kiel-Zürich (som EC 73 erstatter) kører i dag fra Kiel 06:12 og fra Hamburg 07:28, så der skal overnatning i Nordtyskland til hvis man som dansker vil køre direkte til Milano.
ICE 77 har afgang fra Hamburg 11:28 i dag og ICE 1171 klokken 15:12.

Citat fra: mlarsen Dato 15/02-24, 10:17Hvis jeg husker ret, skal de blandt andet erstatte de aldrende pendolinoer på linjen Milano-Stuttgart, så tanken er vel ikke helt i skoven.

Milano-Stuttgart eksisterer ikke i dag. Der er kun Zürich-Stuttgart, der betjenes af DB IC2 Stadler KISS togsæt. På sigt skal linjen dog betjenes af DB IC2 Alstom Twindexx dobbeltdækkervogne, men det er stadig ikke lykkedes hverken Bombardier eller nu Alstom at få IC2'erne godkendt i Schweiz.

Anders

Gå op Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 14

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak