Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Besøg ved InnoTrans 2022 (3. del, 9 fotos)
3. del
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Link til 1. del *her* og til 2. del *her*.

Lad os starte denne 3. del med endnu et overblik:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Bagerst DBs "Advanced TrainLab" 605 017, indrettet i et ICE-TD, af os danske genkendt som "København". Dernæst et Stadler FLIRT til Wales, og forrest et metrotog til Liverpool.

Men lad os atter dvæle lidt ved Stadler Rail. Da jeg besøgte fabrikken i Bussnang [CH] 1996, var det en lokal virksomhed (med o. 100 medarbejdere), der producerede "Kleinserien" til hjemmemarkedet. I dag er virksomheden nærmest "verdensomspændende" (med o. 7.000 medarbejdere), der også har fået tag i det britiske marked: 

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stadler Tri-Mode FLIRT "four-car unit" til Transport for Wales (TfW).

Typen betegnes Class 756, og der skal leveres 7 three-car og 17 four-car units.

"Tri-Mode" består i, at toget kan tage kørestrømmen fra 25 kV 50 Hz overledning, batteri eller dieselgenerator, og de essentielle dele findes i en "power pack", placeret i togets midte:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
TfW Class 756, power pack.

Transport for Wales Rail har interessante, ambitiøse planer for udviklingen af den skinnebundne trafik i Wales, og Stadler skal også levere 36 Citylink tram-trains til Cardiff-området:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stadler Citylink tram-train Class 398 til TfW (Railway Gazette Int.).

Citylink er "bi-mode" og har batterier således, at den kan befare strækninger uden overledning.

Og så var der jo metrotoget til Liverpool:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stadler independently powered electric multiple unit (IPEMU) til Liverpool.

IPEMU-konceptet indebærer, at toget tager kørestrømmen fra tredieskinne (750 V DC) eller batteripakke og således kan betjene ikke-elektrificerede strækninger. Der skal leveres 7 IPEMU sammen med 46 Metro EMU Class 777 til Liverpools Merseyrail Network.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.      Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   
IPEMU dataplanche samt kig på metrotogets lovbefalede flugtdør i gavlen ved førerrummet.

Gennem vinduet ses endnu et Stadler-produkt, nemlig en TINA-sporvogn til Darmstadt's 1.000 mm sporvejsnet:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.      Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stadler TINA Tram til HEAG Darmstadt, opstillet på blokvogn p.g.a. sporvidden.

TINA er nyeste bidrag til Stadler's sporvognspalette, og til HEAG i Darmstadt leveres 25 stk. af denne 5-leddede, enkeltrettede lavgulvstype, også kaldet "ST15".

Hvor ikke andet er anført, er billederne fotograferet af min gode ven og kollega OTS fra den lille gruppe af privatbanefolk, der - desværre (for mig) uden mig - besøgte messen.

En samlet oversigt over udstillere og deres materiel udstillet udendørs kan findes her: https://www.innotrans.de/innotrans/downloads-alle-sprachen/allgmeine-informationen/innotrans_freigel%C3%A4nde-und-bus-display.pdf .

Hvis I orker mere, er der billeder til en 4. del fra InnoTrans 2022?

Bedste hilsener
Niels   

Citat fra: Niels Munch Dato 29/09-22, 11:09Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Bagerst DBs "Advanced TrainLab" 605 017, indrettet i et ICE-TD, af os danske genkendt som "København". Dernæst et Stadler FLIRT til Wales, og forrest et metrotog til Liverpool.

Kære Forum,

Hermed en rettelse: Mellem Advanced TrainLab og Liverpool Merseyrail-toget ses ikke en FLIRT til Wales, men derimod Citylink tram-train til Wales.

Overblikket er i øvrigt skabt fra toppen af denne uddannelsestankvogn:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

..... som man oven i købet kunne komme ind i:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Godsvogne var der i øvrigt "nok af" på InnoTrans, men de kunne ikke aftvinge danske privatbanefolk større interesse  :P .

M.v.h.
Niels

Jeg har også et Class 756 billede. Man skal holde en slank linje som lokomotivfører hvis man vil benytte førerrumsdøren.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Her et billede af et tog der blev præsenteret på forrige InnoTrans messe i 2018. Nemlig et af de Stadler/Siemens byggede BR 483/484 til S-Bahn Berlin på linje S45 mod Südkreuz. I forgrunden et moderniseret BR 481/482 på S9 mod Spandau. Begge tog holder på den nu ti år gamle station, der kun har været åben i to år, med det mundrette navn "Flughafen BER - Terminal 1-2".

Under InnoTrans tildelte Deutsche Bahn priser til de bedste leverandører og her vandt konsortiet Stadler Deutschland GmbH og Siemens Mobility GmbH med "Nye S-tog til Berlin" prisen i kategorien "togmateriel og reservedele til togmateriel" fordi de komplekse nyudviklede tog er gået problemfrit i drift før den planlagte tidsfrist.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Anders

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak