Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- IC3 runder 1 milliard kilometer
Gå ned Sider: 1 [2]
IC3 runder 1 milliard kilometer
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 5/09-26, 11:21.
Citat fra: Ncard00 Dato  4/09-26, 09:33Dieseltog, derfor langsom ryk/gearvis acceleration, [...]

ingen niveaufri indstigning, det er helt klart det mest umoderne og ekskluderende ved IC3/IR4.

Jeg lod mig provokere af et par af Ncard00s betragtninger om IC3s egenskaber som først set med vore dages viden er uhensigtsmæssige selvom toget da det kom frem på alle måder var et kæmpe spring fremad.

Her sidder jeg så senere og savner en slette-funktion så jeg kunne have slettet min kommentar igen ...   ;D

mvh. Per

... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Ncard00 Dato  4/09-26, 09:33
Citat..

Enig. Men ja, med moderne øjne har IC3 følgende ulemper.

Dieseltog, derfor langsom ryk/gearvis acceleration, ..

Man skal være meget sart, hvis man generes af (for ikke at sige bemærke) gearskift i IC3.

Hvad så med IR4, er du ikke ved at gå ude af dit gode skind, når der skiftes fra el-brems til skive-brems. Det ryk er langt kraftigere end gearskift i IC3.

Jeg har altid undret mig over at man i sin tid valgte at placere stillezonerne i motorvognene... I tomgang og under acceleration kan motoren både larme og vibrere en del. De få gange jeg har kørt i ER4 var forskellen slående.

(Det samme gælder i busser; en moderne elbus, på en god vej og med en rolig chauffør kan komme ret tæt på skinnebåren transport i komfortniveau.)

IC3 runder 1 milliard kilometer
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 5/09-26, 14:28.
Chacun à son goût, men for mit vedkommende finder jeg det lettere at abstrahere fra en motorlyd uden informationsindhold end fra rejsende og/eller højtalere der bare snakker.

mvh. Per

... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  5/09-26, 14:28Chacun à son goût, men for mit vedkommende finder jeg det lettere at abstrahere fra en motorlyd uden informationsindhold end fra rejsende og/eller højtalere der bare snakker.
Højttalere er ofte også uden informationsindhold... 🙄

Citat fra: Dan V. P. Christiansen Dato  5/09-26, 14:04Jeg har altid undret mig over at man i sin tid valgte at placere stillezonerne i motorvognene... I tomgang og under acceleration kan motoren både larme og vibrere en del. De få gange jeg har kørt i IR4 var forskellen slående.

(Det samme gælder i busser; en moderne elbus, på en god vej og med en rolig chauffør kan komme ret tæt på skinnebåren transport i komfortniveau.)

Grunden til at man har indrettet Stillezone og DSB1' motorvognen er at der vil være mindre færdsel da de er placeret i togets ende.

Citat fra: Stennicke Dato  5/09-26, 15:55
Citat fra: Dan V. P. Christiansen Dato  5/09-26, 14:04Jeg har altid undret mig over at man i sin tid valgte at placere stillezonerne i motorvognene... I tomgang og under acceleration kan motoren både larme og vibrere en del. De få gange jeg har kørt i IR4 var forskellen slående.

Grunden til at man har indrettet Stillezone og DSB1' motorvognen er at der vil være mindre færdsel da de er placeret i togets ende.

Min første tur med IC3 var en tjenstlig tur, hvor udrejsen var i en 'sølvsalon' og hjemrejsen i IC3's 'salon' som det hed dengang

Jeg savnede 'sølvsalonens' stille komfort på hjemturen

Eskild

Gå op Sider: 1 [2]
Svenska-lok

Jernbanebøger

Amagerbanen på cykel

Amagerbanen på cykel. Pris 270 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak