Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 22 23 [24] 25 26

CitatForstår ikke hvorfor de så absolut skulle her op, politisk xse hvad vi har købt?

Sandsynligvis fordi der er dagbøder, hvis de ikke er leveret inden for en bestemt dato. Derfor kan det være billigere, at leverer et halvfærdigt produkt og bagefter sende personale herop for at færdiggøre toget.

Præcis det samme princip blev benyttet med IC4 - uden at de to projekter af den grund kan sammenlignes.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af steenth. 10/03-24, 13:39.
Citat fra: Henrik Hansen Dato 10/03-24, 12:46
CitatForstår ikke hvorfor de så absolut skulle her op, politisk xse hvad vi har købt?

Sandsynligvis fordi der er dagbøder, hvis de ikke er leveret inden for en bestemt dato. Derfor kan det være billigere, at leverer et halvfærdigt produkt og bagefter sende personale herop for at færdiggøre toget.
Det her virker planlagt, at sidste skal gøres færdig i Danmark. Og levering er ikke kun at de er kommet til Danmark. Det skal også stilles formelt til rådelighed for DSB. Så vidt jeg kan huske, så har Talgo ansatte folk i Danmark til at varetage det som skal gøres her i landet. Og de har oprettet et APS til formålet.

Citat fra: steenth Dato 10/03-24, 13:39
Citat fra: Henrik Hansen Dato 10/03-24, 12:46
CitatForstår ikke hvorfor de så absolut skulle her op, politisk xse hvad vi har købt?

Sandsynligvis fordi der er dagbøder, hvis de ikke er leveret inden for en bestemt dato. Derfor kan det være billigere, at leverer et halvfærdigt produkt og bagefter sende personale herop for at færdiggøre toget.
Det her virker planlagt, at sidste skal gøres færdig i Danmark. Og levering er ikke kun at de er kommet til Danmark. Det skal også stilles formelt til rådelighed for DSB. Så vidt jeg kan huske, så har Talgo ansatte folk i Danmark til at varetage det som skal gøres her i landet. Og de har oprettet et APS til formålet.

Det var planlagt, at de skulle være med til test og godkendelse af vognene. Det var ikke planlagt, at vognene skulle være så ufærdige som de er. De var nærmest kun klar til at trille med dem.

Der var fx en grund til, at man ved pressemødet og visningen af vognene kun havde to vogne åbne og klar. Og de kommer også til at forsinke idriftsættelse af dem. 

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 11/03-24, 10:34.
Ja, togene er forsinkede, som så meget andet p.t. -af forhåbentlig velkendte grunde (medmindre man har levet under en sten siden 2020).
Skulle vi ikke væbne os med lidt tålmodighed og lade fagfolkene gøre det som de finder bedst i en givne situation, i stedet for at spinde konspirationsteorier og løbe med halve sandheder?

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 11/03-24, 17:28.
Citat fra: mss Dato 11/03-24, 10:34Ja, togene er forsinkede, som så meget andet p.t. -af forhåbentlig velkendte grunde (medmindre man har levet under en sten siden 2020).
Skulle vi ikke væbne os med lidt tålmodighed og lade fagfolkene gøre det som de finder bedst i en givne situation, i stedet for at spinde konspirationsteorier og løbe med halve sandheder?

Det bekymrende er vel at man ikke har fortalt sandheden til kunden - DSB. Alene overførslen af første stamme fra Spanien til Danmark blev udskudt flere gange i løbet af efteråret 2023 og da den endelig blev overført var det med lovning om at de bare lige skulle lave det sidste, som når en fabriksny bil skal klagøres hos forhandleren.

Jeg kan da tydeligt huske det oplæg i september med, nu tidligere, underdirektør for togmateriel i DSB - Michael Beckmann, sige at der stod to stammer færdigbygget i Spanien klar til at blive sendt til Danmark.

Så man kan da godt undre sig over hvorfor stammen skulle til Danmark så tidligt, for det er næppe hverken praktisk eller billigt at bygge tog ude i Kastrup for en spansk togproducent. Men det kan selvfølgelig være nogle ting hvor det er en fordel at have et Vectron lokomotiv koblet på stammen. Der var også tale om i 2022 eller 2023 at en EB skulle til sendes til Talgo i Spanien, hvilket strandede i bureaukrati.

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 11/03-24, 21:01.
Citat fra: andersj Dato 11/03-24, 17:28Der var også tale om i 2022 eller 2023 at en EB skulle til sendes til Talgo i Spanien, hvilket strandede i bureaukrati.
Eller måske at sporvidden i Spanien ikke rigtig passer til en DSB Vectron? Og det derfor også vil være svært med større mængder prøvekørsler samme sted.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af pjl. 12/03-24, 20:11.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 11/03-24, 21:01
Citat fra: andersj Dato 11/03-24, 17:28Der var også tale om i 2022 eller 2023 at en EB skulle til sendes til Talgo i Spanien, hvilket strandede i bureaukrati.
Eller måske at sporvidden i Spanien ikke rigtig passer til en DSB Vectron? Og det derfor også vil være svært med større mængder prøvekørsler samme sted.

Der er over 3000 km "normal spor" i Spanien, tror forklaringen "buerakratiet" er god nok...

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 12/03-24, 21:10.
Jeg tænker ikke at det var planen at testkøre togene i Spanien. De skal formentlig prøvekøres på lukkede testanlæg i Tyskland (Wildenrath)  eller Tjekkiet (Velim) for at opnå godkendelse efter gældende standarder i Tyskland.
Når man har fået det eller de første sæt klar i Danmark, kan de sendes direkte derned.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 12/03-24, 21:24.
Citat fra: mss Dato 12/03-24, 21:10Jeg tænker ikke at det var planen at testkøre togene i Spanien. De skal formentlig prøvekøres på lukkede testanlæg i Tyskland (Wildenrath)  eller Tjekkiet (Velim) for at opnå godkendelse efter gældende standarder i Tyskland.
Når man har fået det eller de første sæt klar i Danmark, kan de sendes direkte derned.

Det var heller ikke testkørsel, men kommunikation mellem Vectron og Talgo-vogne. Noget af det fik man muligvis testet da DSB sendte en EB til Braunschweig i sommeren 2023 for at "snakke" med en ICE L stamme.

De statiske tests på ICE L er gennemført på en testbane i Polen og den godkendelse overtager DSB's Talgo vogne, da det er samme "model" som ICE L. Så det er bare dynamiske tests der skal gennemføres og det kan de gøre i Danmark, vist nok på København-Ringsted om natten.

Anders

Citat fra: andersj Dato 12/03-24, 21:24bare dynamiske tests der skal gennemføres og det kan de gøre i Danmark, vist nok på København-Ringsted om natten.

Forhåbentligt i løbet af april.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 12/03-24, 22:43.
Tak for sammenfatningen Anders :)

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Citat fra: andersj Dato 11/03-24, 17:28
Citat fra: mss Dato 11/03-24, 10:34Ja, togene er forsinkede, som så meget andet p.t. -af forhåbentlig velkendte grunde (medmindre man har levet under en sten siden 2020).
Skulle vi ikke væbne os med lidt tålmodighed og lade fagfolkene gøre det som de finder bedst i en givne situation, i stedet for at spinde konspirationsteorier og løbe med halve sandheder?

Men det kan selvfølgelig være nogle ting hvor det er en fordel at have et Vectron lokomotiv koblet på stammen. Der var også tale om i 2022 eller 2023 at en EB skulle til sendes til Talgo i Spanien, hvilket strandede i bureaukrati.

Og et af problemerne er, at systemerne i Talgo vognene har store problemer med at fungere med EB'erne. For bare at nævne en enkelt ting.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 13/03-24, 20:08.
Citat fra: banemanden Dato 13/03-24, 20:00
Citat fra: andersj Dato 11/03-24, 17:28
Citat fra: mss Dato 11/03-24, 10:34Ja, togene er forsinkede, som så meget andet p.t. -af forhåbentlig velkendte grunde (medmindre man har levet under en sten siden 2020).
Skulle vi ikke væbne os med lidt tålmodighed og lade fagfolkene gøre det som de finder bedst i en givne situation, i stedet for at spinde konspirationsteorier og løbe med halve sandheder?

Men det kan selvfølgelig være nogle ting hvor det er en fordel at have et Vectron lokomotiv koblet på stammen. Der var også tale om i 2022 eller 2023 at en EB skulle til sendes til Talgo i Spanien, hvilket strandede i bureaukrati.

Og et af problemerne er, at systemerne i Talgo vognene har store problemer med at fungere med EB'erne. For bare at nævne en enkelt ting.

EB'erne eller Vectron generelt? Introduktionen af ICE L er også dybt afhængig af at Vectron kompatibilitet.

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 13/03-24, 22:36.
Citat fra: banemanden Dato 13/03-24, 20:00Og et af problemerne er, at systemerne i Talgo vognene har store problemer med at fungere med EB'erne. For bare at nævne en enkelt ting.

Der er en lang to-do liste ja, sådan er det når man er forsinket. Det er ikke jordens undergang og alt skal nok blive godt.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Citat fra: mss Dato 13/03-24, 22:36
Citat fra: banemanden Dato 13/03-24, 20:00Og et af problemerne er, at systemerne i Talgo vognene har store problemer med at fungere med EB'erne. For bare at nævne en enkelt ting.

Der er en lang to-do liste ja, sådan er det når man er forsinket. Det er ikke jordens undergang og alt skal nok blive godt.

Det skal det da helt sikkert :) Det tror jeg heller ikke nogen her stiller spørgsmålstegn ved.
Det er en, for mit vedkommende, ret faktuel debat lige nu. Jeg har endnu ikke læst nogle rygter der qua mit kendskab til arbejdet med disse vogne (som jeg og mange andre sidder med).

Og det er faktuelt og kendt i virksomheden, at den togstamme der er kommet er så lidt færdiggjort og klar til test, at det har nogle ret lange udsigter at få dem ud og køre i driftsimulering. De skulle jo tages i brug i år og det er rykket til tidligst februar 2025. Det betyder med lidt let hovedregning, at vognene pt er forsinket lidt mere end to år.

Når vi så går og slås med integration mellem EB og vognene og softwaren i vognene der skal styre systemerne ikke engang kan tænde, vognene ikke er samlet færdigt, så er det ikke noget man bare slynger ud for sjov eller som et løst rygte :)

Gå op Sider: 1 ... 22 23 [24] 25 26

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak