Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 26
Coradia Stream & Talgo nyt
Af mpp. 8/02-24, 20:26.
Citat fra: mss Dato  8/02-24, 17:08Vogne med møderum er ligesom spisevogne og anden luksus noget der netop koster så meget, at det kræver særlige tilskud fra staten. Det er helt ud af DSB's hænder...

Snälltåget har spisevogne og er jo et fuldstændigt privat foretagene. Tilsvarende med Italo i Italien, hvor der også er 3 klasser og en væsentligt over DSB 1' (https://www.seat61.com/trains-and-routes/italo.htm#Italos_classes_explained). Mange steder er intercity-trafikken jo på kommercielle vilkår og her finder både statsejede og private togoperatører ud af at spice det hele lidt op.

Som jeg ser det er problemet ikke, at det ikke ville kunne fungere i Danmark, men derimod at DSB netop modtager statsstøtte til driften og at de er bange for at nogle skulle få ondt i røven over at de udvikler deres produkt. Så hellere fortsætte med et middelmådigt miskmask selvom Talgo-togene da viser, at der er nogle der godt vil noget mere.

Citat fra: mpp Dato  8/02-24, 20:26Snälltåget har spisevogne og er jo et fuldstændigt privat foretagene.

Det er jo heller ikke just sammenligneligt. Nattog har et helt andet rejsemønster og publikum.

Citat fra: mpp Dato  8/02-24, 20:26Tilsvarende med Italo i Italien, hvor der også er 3 klasser og en væsentligt over DSB 1'

Italiens befolkning er 10x så høj som Danmark og Italo betjener eksklusivt de virkelig befolkningstunge strækninger som Rom-Milano, Rom-Napoli, Firenze til Venedig osv.

De har med andre ord et langt større passagergrundlag. Du kunne lige så godt sammenligne med Tyskland og påpege at de også der har restaurationsvogn på deres ICE.

Citat fra: mpp Dato  8/02-24, 20:26Som jeg ser det er problemet ikke, at det ikke ville kunne fungere i Danmark, men derimod at DSB netop modtager statsstøtte til driften og at de er bange for at nogle skulle få ondt i røven over at de udvikler deres produkt. Så hellere fortsætte med et middelmådigt miskmask selvom Talgo-togene da viser, at der er nogle der godt vil noget mere.

Så selvom DSB gennem årene har prøvet mange forskellige modeller for madsalg i togene, og ikke har kunnet få det til at løbe rundt, så mener du altså bare at du er klogere. Godt så.

I Schweiz, der er lidt mere sammenlignelig med Danmark i størrelse og befolkningstal, har SBB været nødt til at opgive salgsvogne på de fleste IC-linjer, og har kun spisevogn på den virkelig tunge hovedstrækning mellem Zürich og Genève.

For at den slags skal være rentabelt kræver det øjensynligt passagertal som Danmark ikke kan mønstre.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af anho. 21/02-24, 14:06.
Citat fra: bjergged Dato 21/02-24, 10:27Så selvom DSB gennem årene har prøvet mange forskellige modeller for madsalg i togene, og ikke har kunnet få det til at løbe rundt, så mener du altså bare at du er klogere. Godt så.

I Schweiz, der er lidt mere sammenlignelig med Danmark i størrelse og befolkningstal, har SBB været nødt til at opgive salgsvogne på de fleste IC-linjer, og har kun spisevogn på den virkelig tunge hovedstrækning mellem Zürich og Genève.

For at den slags skal være rentabelt kræver det øjensynligt passagertal som Danmark ikke kan mønstre.

Det har nok også noget at gøre med rejsens varighed. Fjerntogene i Danmark har faktisk rigtig gode passagertal, og vores intercitytog kører hyppigere end hvad man ser i mange andre lande, måske bortset fra Nederlandene. Der er altså ikke mange intercitystrækninger der har 4-5 tog i timen, som det er tilfældet mellem København og Odense. De fleste af disse afgange er heller ikke korte tog.

Problemet er næppe mangel på passagerer, men rettere at strækningen simpelt hen ikke er lang nok til at folk gider købe mad ombord på toget. København-Odense er kun lidt over en time, og København-Aarhus klares på under tre timer.
Det er noget helt andet på f.eks. Stockholm-Malmö ruten. De to byer er godt nok begge lidt større end København og Odense henholdsvis, men rejsetiden er fire gange så lang. Alligevel kan man godt have spisevogn på den rute - simpelthen fordi rejsen er lang nok til at passagererne bliver sultne undervejs.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 21/02-24, 14:21.
Seneste redigering: 21/02-24, 14:26 af Per Holm
Kiosker om bord vil altid være dyrere at drive (i forhold til omsætningen) end kiosker på og i nærheden af standsningsstederne.

Derfor vil løsningen være ret enkel: Skal salg om bord have en chance skal indtagelse af medbragte drikke- og spisevarer forbydes.

Personligt tror jeg mest på at salget bør forblive på standsningsstederne. Det vil i længden være det billigste. En forbedret opfyldelse af TSI-PRM vil gøre det nemmere at påstige et tog med et par kopper kaffe mv. i hænderne.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: anho Dato 21/02-24, 14:06
Citat fra: bjergged Dato 21/02-24, 10:27Så selvom DSB gennem årene har prøvet mange forskellige modeller for madsalg i togene, og ikke har kunnet få det til at løbe rundt, så mener du altså bare at du er klogere. Godt så.

I Schweiz, der er lidt mere sammenlignelig med Danmark i størrelse og befolkningstal, har SBB været nødt til at opgive salgsvogne på de fleste IC-linjer, og har kun spisevogn på den virkelig tunge hovedstrækning mellem Zürich og Genève.

For at den slags skal være rentabelt kræver det øjensynligt passagertal som Danmark ikke kan mønstre.

Det har nok også noget at gøre med rejsens varighed. Fjerntogene i Danmark har faktisk rigtig gode passagertal, og vores intercitytog kører hyppigere end hvad man ser i mange andre lande, måske bortset fra Nederlandene. Der er altså ikke mange intercitystrækninger der har 4-5 tog i timen, som det er tilfældet mellem København og Odense. De fleste af disse afgange er heller ikke korte tog.

Det er nok både og. Dels rejselængde og dels antal passagerer per spisevogn. Rejselængden giver flere restaurationsbesøg pr. passager – og flere passagerer er så multiplikator for den faktor.

Et SBB IC2000-tog med restaurantvogn har noget der ligner 900 siddepladser. Og de kører med stående passagerer i myldretiden. Nogle vælger sågar at købe noget at spise for at få en siddeplads i restaurantvognen. Selv om rejsetiden på Zürich-Genève kun er lidt under 3 timer er der åbenbart kunder nok til at retfærdiggøre restaurantvognen.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 21/02-24, 16:06.
På TikTok er der en ansat i DB's spisevogne der lægger små videodagbøger op fra arbejdsdagene. Personen er stationeret i Berlin og kører til næsten alle destinationer. Ca. en gang om ugen er det med overnatning et sted, for at vagtplanen kan gå op. I Amsterdam er det eksempelvis med hotel + taxa til hotel og der er ikke engang bistrovogn med på Amsterdam-togene længere, kun salg af kaffe og snacks fra en kupé.

DSB steward(ess)erne på Aarhus-Hamburg skulle også have hotel betalt når de kørte på den sene afgang til Hamburg og den tidlige hjem til Aarhus. Det var endda togførere med togførerløn de sidste år.

Som bjergged også nævner, så er det et problem at folk køber en kop kaffe og belejrer siddepladserne i restauranten i flere timer. Men det er også et problem hvis en passager belægger to siddepladser, en almindelig og en i spisevognen.

Hos Deutsche Bahn er det også kaffe der udgør den absolut største del af omsætningen, på trods af at det er et af de billigste produkter på menuen. I 2016 solgte de kaffe for 21,9 mio. Euro, men kun chili con carne for 1,2 mio. Euro - på trods af at det er over dobbelt så dyrt pr. portion som kaffe.

Kaffe er også det produkt med højest avance og det der er nemmeste at sælge i en automat. Så det er bare en økonomisk kalkule der hele tiden arbejder imod en betjent gastronomisk service ombord på tog. De produkter (frisk mad) der er sværest at håndtere pga. holdbarhed, logistik, nedkøling og tilberedning er også dem der er lavest avance på.

Anders

Med moderne fodautomater, der kan tilberede/varme mad efter behov - jeg tror det er usandsynligt, at et indenrigs DSB-tog nogensinde igen får en rigtig restaurant ombord.

De nuværende (p.t. planlagte) automater ser - utilstrækkelige ud. Men en fremtidig langdistancetogflåde kunne få en noget mere avanceret maskine, der laver ordentlig kaffe og te og kan servere dig et ordentligt måltid.

Jeg rejser regelmæssigt SJ til Stockholm og elsker spisevognen - betaler ofte forud for måltidet, når vi rejser som familie. Restauranten har ret travlt hele turen. Og jeg vil formoder, at de stadig taber penge på tjenesten.

Citat fra: dysharmonica Dato 21/02-24, 16:26Jeg rejser regelmæssigt SJ til Stockholm og elsker spisevognen - betaler ofte forud for måltidet, når vi rejser som familie. Restauranten har ret travlt hele turen. Og jeg vil formoder, at de stadig taber penge på tjenesten.

Det var nogle år siden, jeg sidst læste om hvordan forrentingen i SJ's bistro ser ud. Men da var planen, at bistroen ikke taber penge, men ikke heller tjener nogle penge. Den er da, fordi den giver værdi til rejsen, og den vejen giver SJ flere kunde.

Citat fra: bjergged Dato 21/02-24, 10:27
Citat fra: mpp Dato  8/02-24, 20:26Snälltåget har spisevogne og er jo et fuldstændigt privat foretagene.

Det er jo heller ikke just sammenligneligt. Nattog har et helt andet rejsemønster og publikum.


Snälltåget kører da i dagtimerne 3 gange Malmø-Stockholm og retur med restaurantvogn. Det gør de på ca samme tid, som DSB kører intercity-tog København-Aalborg. At de fleste så nok hellere flyver på den strækning (Kbh-Aalborg og omvendt) synes jeg nu ikke gør det usammenligneligt med spisevogne eller i det mindste en bistro, som SJ kører med.

Citat fra: dysharmonica Dato 21/02-24, 16:26Jeg rejser regelmæssigt SJ til Stockholm og elsker spisevognen - betaler ofte forud for måltidet, når vi rejser som familie. Restauranten har ret travlt hele turen. Og jeg vil formoder, at de stadig taber penge på tjenesten.

Jeg er også svært glad for spisevognen hos både SJ og Snälltåget.

Da DSB for snart 10 år siden droppede trillevognen påstod SJ da, at de ikke tabte penge på deres bistro. De var vidst endda uforstående overfor, at DSB ikke kunne få det til at løbe rundt.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 22/02-24, 13:07.
Det gælder i den sammenhæng om at holde de rigtige tal op imod hinanden.

Jeg kender ikke tallene, men SJ har formentlig et driftregnskab hvori udgiften til spisevogne indgår.
Så længe driften ikke koster mere end hvad man har budgetteret med, kan SJ jo sige at spisevognene ikke giver underskud. Men det er ikke ensbetydende med at spisevognene i sig selv kan køre rundt.
Det er egentlig også hovedårsagen til at jeg er imod at DSB får spisevogne.
På en god dag kan det måske løbe rundt, men resten af tiden er det en udgift der dækkes i det samlede regnskab og betyder i sidste ende at de 90% af passagererne der aldrig eller sjældent benytter spisevognen via deres billetter også betaler for at den er der. Det vil jeg gerne være fri for.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Coradia Stream & Talgo nyt
Af nielsm. 22/02-24, 15:26.
Hvis der var indsat spisevogn på et IC tog, som er så proppet at det er nær umuligt at gå frem og tilbage mellem vognene, så er jeg ikke sikker om jeg ville forlade min plads for at møve mig to vogne hen og købe noget at spise/drikke, og risikere at komme tilbage til en plads der nu er taget af en anden. Det er jo heller ikke realistisk muligt at køre en trillevogn forbi alle de stående passagerer der fylder i gange og vestibule.

En faktor, som nogle måske ikke er opmærksomme på, er at i Sverige og Norge er det forbudt at indtage alkohol i de almindelige afdelinger, men tilladt i spisevognen. Det giver i sig selv grundlag for kunder, som i Danmark lige så godt kan medbringe et par lunkne dåseøl på rejsen. Især Snälltåget mellem Stockholm og Malmö har succes med deres Krogen. Det var nærmest et rullende værtshus, og der manglede ikke kunder, da jeg sidst afprøvede konceptet.

Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 22/02-24, 22:28Især Snälltåget mellem Stockholm og Malmö har succes med deres Krogen. Det var nærmest et rullende værtshus, og der manglede ikke kunder, da jeg sidst afprøvede konceptet.

Det er nu ikke min opfattelse, at Krogen er et rullende værtshus. Ja der er mange kunder, der er tidsreservation og bordet er kun til rådighed i et vidst stykke tid - til spisende gæster. Men sandt, at man kan købe øl og vin i Krogen og at medbragt alkohol ikke er tilladt i toget.

Men det er tilladt at indtage den på toget købte alkohol på siddepladsen i i hvert fald SJs snabbtåg.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af TraSwe. 23/02-24, 23:32.
Citat fra: Togiudlandet Dato 23/02-24, 07:53
Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 22/02-24, 22:28Især Snälltåget mellem Stockholm og Malmö har succes med deres Krogen. Det var nærmest et rullende værtshus, og der manglede ikke kunder, da jeg sidst afprøvede konceptet.

Det er nu ikke min opfattelse, at Krogen er et rullende værtshus. Ja der er mange kunder, der er tidsreservation og bordet er kun til rådighed i et vidst stykke tid - til spisende gæster. Men sandt, at man kan købe øl og vin i Krogen og at medbragt alkohol ikke er tilladt i toget.

Men det er tilladt at indtage den på toget købte alkohol på siddepladsen i i hvert fald SJs snabbtåg.

Visse dage er mere værtshus end andre, men ja - forbeholdt spisende gæster.

Alkohol andre steder end i serveringsområdet kommer an på hvilken tilladelse der findes for servering af alkohol og om toget er indenrigs- eller udenrigstog.

Gå op Sider: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 26

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak