Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- SJ og Alstom skriver kontrakt på 25 Zefiro Express
Så lykkedes det endelig for SJ at få skrevet kontrakt på nye højhastighedstog. Tildelingen af kontrakten til Bombardier/Alstom foregik i december, men i dag er kontrakten endelig blevet underskrevet.

25 togsæt med option på 15 yderligere. Togene bygges til kørsel i Sverige og Danmark, men godkendes også til Norge. De får 363 siddepladser og leveres fra 2026.

Pressemeddelelse Alstom

Pressemeddelelse SJ

Tråd i det gamle forum








Anders

Er det samme tog, som Västtrafik netop nu får leveret? Eller samme platform?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato  6/04-22, 21:11Er det samme tog, som Västtrafik netop nu får leveret? Eller samme platform?

Hej Matias,

ZEFIRO Express er designet til tre forskellige vognkassebredder: UIC bredde på 2.825 mm, Dansk bredde på 3.200 mm og Svensk bredde på 3.450 mm.
Svenske Västtrafik har bestilt tre-vognsudgaver af ZEFIRO Express i Svensk bredde.

SJs nye tog er bestilt i Dansk bredde.

Kilde: Lasse i "Det gamle forum".

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982. Pris 340 kr.

Læs mere
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak