Citat fra: Danskjävlar Dato 24/11-22, 11:13Der var afstemning om sagen.
Der blev stillet et forslag om, at der skal ske et genudbud hurtigst muligt, også med standardbatteritog, der indeholder toiletter, wi-fi og borde. Ligeledes at der medtages option på køb af 10 yderligere togsæt. For forslaget stemte et flertal bestående af Dennis Jørgensen (A), Dorthe Adelsbech (V), Flemming Damgaard Larsen (V), Helle Laursen Petersen (C), Susanne Lundvald (A) og Thomas Vesth (I).
https://www.regionsjaelland.dk/dagsordener/Dagsordener2022/Sider/Udvalget%20for%20regional%20udvikling,%20uddannelse,%20kollektiv%20trafik%20og%20internationalt%20samarbejde/MOD-2022-00754-M%C3%B8de%20d.%2023-11-2022/EMN-2021-02617-4.aspx
Ifølge "Sjællandske Medier" var det kun CAF der havde afgivet tilbud. Der er også følgende citat: "Ifølge en af de tabende selskaber, Siemens, er udbuddet ikke gået efter bogen, og i et brev til udvalget har Siemens meddelt, at man vil klage over hele udbuddet."
samt dette citat:
"- Flertallet anbefaler blandt andet en mulighed for option på 10 ekstra batteritog samt at få undersøgt, om togene bliver dyrere, hvis der bliver installeret toiletter, Wifi og små borde i togene, siger Felex Pedersen" (næstformand i udvalget)
Men i udbudsmaterialerne for togene var der allerde tale om en option på 10 ekstra togsæt og jeg mener også at toiletter var en option.
Med tanke på at Stadler også indklagede Midtjyske Jernbaners udbud af batteritog, vil jeg igen henvise til min kommentar om at et professionelt materielselskab står for indkøb af batteritog. Der har været et eller andet helt galt siden hverken Stadler eller Siemens har afgivet tilbud.
I øvrigt er det nok også en god idé at politikkerne kommer med deres ønsker til indretning af togene inden de sendes i udbud og ikke efter - jeg er dog opmærksom på at det var det gamle regionsråd der satte indkøbet igang.
Den endelige beslutning i sagen skal tages af Regionsrådet i december.